Hallo Wilv,
Leuk dat je mijn verslag volgt. Ik neem aan dat je ook de Zeven Provincieen aan het bouwen bent?
Wat betreft je vraag, heb ik dit uitgelegd vanaf post 26. Hier laat ik dit zien.
Kortom, komt het er op neer dat ik elk latje aan 1 zijde langs de schacht van een markeerpen haal. Niet langs de punt overigens en in een hoek die ik op de foto laat zien. Waar dus de stift de lat raakt wordt de bovenkant van de lat. Dit doe ik aan 1 zijde van de lat en als deze ligt dat komt de volgende lat hier blank tegenaan. Zou je ook de aansluitende lat eerst langs de stift halen geeft dit natuurlijk een bredere breeuwnaad. Maar ik doe dit dus aan 1 zijde. Het is ook belangrijk elke lat met eenzelfde snelheid langs de stift te halen. Doe je dit niet dan dringt de inkt teveel in het hout en ontstaat er een grotere breeuwnaad. Deze snelheid en de stand van je stift bepaalt dus de dikte van je breeuwnaad. Dit vereist wel enige ervaring en daarom is het altijd raadzaam voor je zelf een proefstukje te maken.
Het voordeel is dat je dek hierna geschuurd kan worden of geschrapt zoals sommige doen. Na het schuren blijft de breeuwnaad dus altijd zichtbaar.
Wat ook goed kan werken is na schuren er deze naad met potlood er op te tekenen. Dat kan natuurlijk ook maar dat is niet mijn werkwijze.
Er zijn hier ook al veel werkwijze toegepast en gediscussieerd hoe dik je een breeuwnaad laat zien. Zo ontstaat er door mijn werkwijze een niet geheel strakke naad zoals met potlood. Maar meer een ietsie rommeligere naad zoals het in mijn beleving was. Ook de schaal speelt uiteraard mee wat de dikte betreft. In ieder geval…. Veel succes met je prachtige hobby! En laat maar een foto zien wat je er van gemaakt hebt.
hallo Hans , dank voor je snelle reactie. Nee ik ben nog niet aan de Zeven aan het werk. Heb vele jaren geleden De Friesland gekocht maar vanwege drukke werk niet aan kunnen beginnen. Ben nu net met pensioen en heb de draad weer opgepakt maar wil dit model wel beter maken dan de bouwmaterialen etc tonen. Heb net de eerste huid beplanking klaar en geschuurd maar voor mij nog niet toonbaar op dit forum . Zal t.z.t wel foto’s plaatsen.