De Zeven Provinciën Hans

Hallo Wilv,
Leuk dat je mijn verslag volgt. Ik neem aan dat je ook de Zeven Provincieen aan het bouwen bent?
Wat betreft je vraag, heb ik dit uitgelegd vanaf post 26. Hier laat ik dit zien.
Kortom, komt het er op neer dat ik elk latje aan 1 zijde langs de schacht van een markeerpen haal. Niet langs de punt overigens en in een hoek die ik op de foto laat zien. Waar dus de stift de lat raakt wordt de bovenkant van de lat. Dit doe ik aan 1 zijde van de lat en als deze ligt dat komt de volgende lat hier blank tegenaan. Zou je ook de aansluitende lat eerst langs de stift halen geeft dit natuurlijk een bredere breeuwnaad. Maar ik doe dit dus aan 1 zijde. Het is ook belangrijk elke lat met eenzelfde snelheid langs de stift te halen. Doe je dit niet dan dringt de inkt teveel in het hout en ontstaat er een grotere breeuwnaad. Deze snelheid en de stand van je stift bepaalt dus de dikte van je breeuwnaad. Dit vereist wel enige ervaring en daarom is het altijd raadzaam voor je zelf een proefstukje te maken.
Het voordeel is dat je dek hierna geschuurd kan worden of geschrapt zoals sommige doen. Na het schuren blijft de breeuwnaad dus altijd zichtbaar.
Wat ook goed kan werken is na schuren er deze naad met potlood er op te tekenen. Dat kan natuurlijk ook maar dat is niet mijn werkwijze.
Er zijn hier ook al veel werkwijze toegepast en gediscussieerd hoe dik je een breeuwnaad laat zien. Zo ontstaat er door mijn werkwijze een niet geheel strakke naad zoals met potlood. Maar meer een ietsie rommeligere naad zoals het in mijn beleving was. Ook de schaal speelt uiteraard mee wat de dikte betreft. In ieder geval…. Veel succes met je prachtige hobby! En laat maar een foto zien wat je er van gemaakt hebt.

hallo Hans , dank voor je snelle reactie. Nee ik ben nog niet aan de Zeven aan het werk. Heb vele jaren geleden De Friesland gekocht maar vanwege drukke werk niet aan kunnen beginnen. Ben nu net met pensioen en heb de draad weer opgepakt maar wil dit model wel beter maken dan de bouwmaterialen etc tonen. Heb net de eerste huid beplanking klaar en geschuurd maar voor mij nog niet toonbaar op dit forum . Zal t.z.t wel foto’s plaatsen.

Leuk - en geneer je niet hoor - foto's zijn altijd mooi om te zien.
Overigens heb ik al een aantal keer een Zeven Provinciën zeilenset geleverd aan mensen die de Friesland willen uitrusten met zeilen. Dat gaat vrij goed samen :-)

Het grootmarszeil hangt. De reep gaat door schijven achter de hommer. In mijn geval dus twee gaatjes achter de hommer. Ook hier ga ik niet uitgebreid op in omdat het dezelfde handelingen betreft als het ophangen van het fokkemarszeil.
20200224_131919.jpg

Ook de brassen zijn geplaatst. Deze starten vanaf de stag en gaan weer via een blok aan een hoofdtouw van het want naar de railing.
20200224_142757.jpg

En weer een totaalplaatje.
20200224_133519.jpg

Mooie plaatjes weer Hans :worship: (ik heb wel een beetje mijn twijfel over de halende parten van de brassen die over de kruisra naar beneden lopen, maar is niet echt duidelijk te zien, dus ik kan me vergissen)

Mooie plaatjes weer Hans :worship: (ik heb wel een beetje mijn twijfel over de halende parten van de brassen die over de kruisra naar beneden lopen, maar is niet echt duidelijk te zien, dus ik kan me vergissen)
Is lastig te zien inderdaad. Hier vlak achter ietsie hierboven zit een blok voor de geleider aan een hoofdtouw.

Is lastig te zien inderdaad. Hier vlak achter ietsie hierboven zit een blok voor de geleider aan een hoofdtouw.
Eigenlijk bedoel ik de plaats, zitten ze nu niet een beetje in de weg voor het boven hangende kruiszeil, meestal lopende de halende parten via geleide blokken aan de stag waar ook het vaste part is bevestigd naar het belegpunt en soms nog via extra blokken aan de grootmars. Maar ik ben wat beter thuis op de Engelse schepen, dus misschien is het wel goed zo, ik vroeg het me maar af...

Ze zitten er niet voor in de weg, maar, inderdaad een wat vreemdere plaats. Kolderstok tekend het zo en in het boek van Dik gaat het ook naar die plaats. Vandaar dat ik niet twijfelt aan die positie.

Laatst bewerkt:
Niet altijd alles gaat goed natuurlijk. Zo ook het maken van de wimpel. Was er van overtuigd dit nog even snel te doen
Deze was ik een beetje aan het vormen en dacht.. hoe stom ook nog het strijkijzer er op te zetten. Het beplakte kleefde gelijk weer aan de strijkbout. Nu heb ik deze maar korter gemaakt en een mast naar voren geplaatst.
Ik zal dus een nieuwe moeten maken.
Het is niet iets wat je hebt liggen.....
20200225_212105.jpg

Tja Hans wel er bij blijven hee, of gaan de zenuwen voor komende vrijdag je al parten spelen.:D:D
Maar het begint zo wel een mooi schuitje te worden hoor.........

Het grootbramzeil hangt.
De ra is gehangen aan een reep die door een schijf in de steng gaat. Hiervoor zijn 4-1 blokken gebruikt waarbij het touw start aan de onderzijde van het blok.
20200301_114337.jpg

Het rak heeft 6 klootjes en geen sledes.
Hierna waren de toppenanten weer aan de beurt wat ik ook verder niet laat zien.
Dit is al ruimschoots aan de orde geweest bij de andere zeilen.
Nog even een foto van het zeil met de gordingen.
20200229_194301.jpg

En een overzichtsfoto tot nu toe.
20200301_115301.jpg

Je ziet nu dat bijna alle zeilen hangen. Kolderstok baseerde de zeilen op het zeilenplan van de heer Dik. En daar zijn ook de tekeningen op gebaseerd. Het is iets waar ik me goed in kon vinden.
Hier zie je die tekening van dit zeilenplan.
20200301_104124.jpg

Als je goed kijkt zie je dat er buiten de lijzeilen er nog 1 zeil moet worden gehangen. Kwisvraagje!

Back