De zeven provinciën, André

@Koos, je tip is meer dan welkom. Ik gebruik sneldrogende witte houtlijm voor dit doel (ik vind secondelijm een crime) maar eerst laten drogen voor het knippen is een goeie. Ik heb inmiddels mijn zeer kleine scherpe schaartje teruggevonden dus nu zal het wel lukken.

Het bakdek vordert inmiddels gestaag.

IMG_2420.jpg

IMG_2440.jpg

De rest van de inrichting van het bakdek doe ik in een later stadium. Eén ding vraag ik mij wel af. Hoe komt de bemanning op het bakdek. Noch op de tekening van Kolderstok als op de tekening van Dik heb ik een trap o.i.d. kunnen vinden. Weet iemand de oplossing?

@jan ik heb besloten om de trap van het verdek naar de overloop toch maar te voorzien van een hekwerkje.

IMG_2470.jpg

Het halfdek is inmiddels ook gemonteerd.

IMG_2485.jpg

De vertuining moet nog verder afgewerkt worden.

Ik vermoed dat er toch echt ergens in een hoek tegen de verschansing een wegneembare trap heeft gestaan. Ook Otto Blom laat ze niet zien. Op sommige andere schepen werd er ook wel via trappen met bordes over een kanon heen naar boven gegaan. Maar je hebt aardig door getimmert André ;)

Ik gebruik sneldrogende witte houtlijm voor dit doel (ik vind secondelijm een crime) maar eerst laten drogen voor het knippen is een goeie
André, secondenlijm word keihard en is eenvoudig minimaal met een saté prikker aan te brengen op je knoopje..
Mijn ervaring voor dit werk (ook met de uiteinden van de weeflijnen) met houtlijm is dat deze wel eens loslaat met alle gevolgen van dien..;)
Enne, enige oefening baart kunst....

Voor de rest laat je mooi werk zien :thumbsup::thumbsup:

Succes, Koos.

@Hans ik vraag me toch wel af hoe je via een afneembare trap in een gevechtssituatie 8 kanons van kardoezen en kogels kunt voorzien.

@Ruud ik neem aan dat je kerst 2020 bedoelt.

@Koos ik zal het ook eens op jouw manier proberen.

Inmiddels vorderen we gestaag. Het kampagnedek is inmiddels geplaatst.

IMG_2495.jpg

Het dek op de stuurmanshut.

IMG_2510.jpg

De railing bovenop de vertuining.

IMG_2520.jpg

De krul in de eikenlatjes heb ik met de electrische plankenbuiger (van kolderstok) met het kleine opzetstuk gemaakt. Het latje even nat maken onder de hete kraan en daarna doet de plankenbuiger z'n werk.

IMG_2545.jpg

Alle ballusters zijn geplaatst en de railing is geschilderd.

IMG_2550.jpg

De spiegel is geplaatst.

IMG_2560.jpg

Het geraamte van de galerij heb ik op z'n plaatst gelijmd.

IMG_2570.jpg

En ben ik nu met het beplanken van de galerij.

IMG_2580.jpg

Ik houd me niet strikt aan de volgorde die in de bouwbeschrijving staat vermeld.

@Hans ik weet dat in de tijd van de houten schepen de mannen van staal waren maar die kwaliteit staal???

Na geruime tijd ornamenten vijlen, schuren en schilderen zijn de zijgalerijen en de spiegel zo goed als gereed.

IMG_2592.jpg

IMG_2594.jpg

IMG_2596.jpg

Voor de scharnieren op de geschutspoorten heb ik de truc van Hans met de nietjes toegepast. De versiering van deze schepen was toch wel zeer indrukwekkend.

Nou André dat gaat de goede kant op, en je schilderwerk van de spiegel is knap uitgevoerd, netjes hoor :thumbsup::thumbsup:

Laatst bewerkt:
André, misschien nog een tip voor je met de scharnieren, @pietsan heeft daar een mooie how to over geschreven, staat op zijn website.
Als je de luiken schildert leg je in de natte verf, beits etc., de scharnieren erin waarna je ze nog even kunt schuiven voordat de verf droog is.... kun je ze mooi uitlijnen.
Nogmaals dit ter lering en absoluut geen kritiek hoor :thumbsup::thumbsup:
Succes verder
Gr Koos

Ik wens u allen een prettig kerstfeest en een gelukkig en gezond 2020.

IMG_2597.jpg

Het bouwen vindt inmiddels gestage voortgang.
Het achterschip is vrijwel gereed.

IMG_2610.jpg

Inmiddels zijn we begonnen aan de bouw van het galjoen.
IMG_2620.jpg

Van voren:

IMG_2630.jpg

Twee spanten van het galjoen zijn aan de stuurboordkant niet helemaal hoog genoeg. Komt goed met het lijmen van de bovenste galjoensregeling.

IMG_2640.jpg

IMG_2650.jpg

IMG_2660.jpg

Hier en daar moeten nog wat ornamenten aangebracht worden, nog 28 kanons en de rusten maar dan nadert de romp z'n voltooiing.
.

Wat een mooie kleurkeuze trouwens de onderzijde van je balustertjes in het blauw. Ik bedoel van de dwarsrailingen.
Van harte hetzelfde toegewenst André

Back