De zeven provinciën, André

De romp schuren is gewoon veel werk. Dat heb ik zelf ook verspreid over verschillende dagen net zolang totdat ik tevreden was (met ook wat plamuur op sommige plekken).
Wat ik zelf doe (als het mogelijk is) met kwetsbare onderdelen of onderdelen waar ik vraagtekens bij heb, die leg ik op een papiertje en teken de omtrek en details.
Mocht er iets gebeuren dan kan het opnieuw gemaakt worden.

Veel succes met de bouw van dit zo ongelooflijk mooie schip. Ik ben inmiddels aangeschoven :)

Het gevaar bestaat wel met driftig schuren dat op sommige punten je beplanking erg dun kan gaan worden. Ze zijn tenslotte maar 1.6 mm dik. Het is daarom noodzaak zo vlak mogelijk te beplanken en het wisselen zoveel mogelijk te voorkomen.
Succes met het stof maken:)
Aangezien dit een enkele beplanking wordt is dit niet glad te plamuren. Uiteraard wel openstaande naden met de stof die je genoeg zal gaan krijgen .

Laatst bewerkt:
@Hans ik was bewust van het gevaar te ver te schuren. Ik heb daarom eerst gemeten, het maximaal weg te schuren hout was ca. 0.5 mm. Dat leek mij aanvaardbaar.
Na weer een dagje schuren en een eerste maal lakken van de romp en het verven van het onderwaterschip ziet het er nu zo uit. Voor het lakken van de romp gebruik ik Rambo pantserlak zijdeglans rustiek eiken. Voor het verven van het onderwaterschip is de romp weer licht geschuurd. Het onderwaterschip is geschilderd met Talens Amsterdam acrylverf, titaanwit met een beetje van Dijkbruin.

IMG_2195.jpg

IMG_2200.jpg

De kanonspoorten zijn afgetekend en de eerste is gemaakt.

IMG_2205.jpg

Om nog een visuele controle uit te voeren heb ik met de papiersnijder vierkantjes van 12x12.5 mm gesneden uit zelfklevende adresetiketten en op de afgetekende kanonspoorten geplakt.

IMG_2210.jpg

En daarna de kanonspoorten uitgesneden.

IMG_2230.jpg

Ik ben nu bezig met het aanbrengen van de onderste drie berghouten.

IMG_2240.jpg

IMG_2250.jpg

De kanons zijn vastgelijmd. Voor ik het verdek aanbreng ga ik nog één lat hoger, nu kan ik nog makkelijk klemmen (met dank aan het verslag van Hans).

IMG_2255.jpg

IMG_2259.jpg

Ik heb nog overwogen om alleen de affuiten vast te lijmen en de lopen later via de kanonspoort aan te brengen, Proefondervindelijk bleek echter dat het "blind" lijmen van een loop op het affuit waarschijnlijk geen succes zou worden. Dus toch maar de complete kanons gemonteerd.

IMG_2261.jpg

Ivm met de kwertsbaarheid van de geonteerde kanons heb ik uit het resthout een bouwstandaard gemaakt zodat het model wat steviger neergezet kan worden.

IMG_2265.jpg

Het verdek is gemonteerd, de roosters op de luiken zijn aangebracht en ik ben begonnen met de beplanking van het dek.

IMG_2270.jpg

Bij nader inzien ben ik toch niet zo tevreden met de roosters. Gelukkig had ik nog materiaal liggen om blokroosters te maken.

IMG_2275.jpg

Hiervan heb ik nieuwe roosters gemaakt .

IMG_2280.jpg

Dit bevalt me beter. Het dek is inmiddels zover als mogelijk in dit stadium beplankt. De beplanking van de romp is bijna gereed.

De beplanking tot de vertuining is gereed en in de lak gezet. Het bovenste gedeelte moet nog een tweede keer gelakt worden om het kleurverschil met het onderste deel te overbruggen.

IMG_2300.jpg

De fabricage van de kanons voor het verdek is ter hand genomen en het eerste kanon is inmiddels geheel getuigd geplaatst.

IMG_2324.jpg

Hoewel een macrofoto veel meer laat zien dan het blote oog vind ik dat de lijntjes bij de blokken wel wat strakker tegen de knoop afgeknipt mogen worden. Ik ga maar eens zoeken naar een andere schaar voor dit doel.

Je hebt het loopvlak van de wielen van het kanon zwart geschilderd zie ik en als je dat mooi vind is er ook niets mis mee. Maar in het echt waren deze nooit geschilderd omdat verf niet zoveel zin had, één keer uitrijden en de verf was er weer af;)

@maarten De rode verf is acrylverf Amsterdam van Talens. Verkrijgbaar bij de beter kantoorboekhandel of een zaak voor kunstschildersbenodigdheden in alle kleuren van de regenboog. Het rood is de kleur karmijn.

@piet Ik vond zwart wel mooi maar ik denk dat donkerbruin dichterbij de werkelijkheid was geweest.

Het plaatje na de tweede schilderbeurt was ik vergeten te plaatsen.

IMG_2305.jpg

De eerste helft van de taaie klus van het optuigen van de kanons (@Hans G.) zit er op

IMG_2340.jpg

De opgeschoten lijn maak ik door het touw een aantal maal om een plastic buisje (styreen) te winden en daarna in te smeren met witte houtlijm. Na droging kun je het resultaat zo van het buisje schuiven en voor zo ver nodig nog modelleren.

IMG_2343.jpg

De laatste kanons van het verdek zijn ook opgetuigd. De kaapstander onder het bakdek is ook geplaatst.

IMG_2360.jpg

De rest van het meubilair op het verdek moet nu ook geplaatst worden. Op de tekening staat een trapgat naar het overloopdek zonder hekwerk om het trapgat. Zouden ze dat toen zo gedaan hebben, er was geen ARBO-wet maar aan gwonde zeelui heb je ook niks. Dus eerst maar een proberen met hekwerk.

IMG_2370.jpg

En dan volgens tekening.

IMG_2390.jpg

Wat verdient de vookeur??

Inmiddels zijn we door gegaan met de luizenplecht.

IMG_2400.jpg

Touwen oprollen kan handiger. Ik gebruik een stukje dubbelzijdige tape op een plankje. En plak daar in een rol het touw op en daarna doordrenk ik dat met verdunde houtlijm. Na drogen wip je hem er zo af en plak je hem op het dek. Die tip kreeg ik van Pietsan.

IMG_0039.JPG

hekwerkje zou ik doen, maar voor hetzelfde geld is dat een zonde

Laatst bewerkt:
Hoewel een macrofoto veel meer laat zien dan het blote oog vind ik dat de lijntjes bij de blokken wel wat strakker tegen de knoop afgeknipt mogen worden. Ik ga maar eens zoeken naar een andere schaar voor dit doel.
André, misschien kom ik met mijn eieren na Pasen, maar als je de knoopjes met secondenlijm fixeert kun je deze met een vlijmscherp mesje na droging ietsje doorsnijden waarna je geen eindjes meer ziet:rolleyes:
Even oefenen en dan moet dit gaan lukken.

Voor het overige ontstaat hier een mooi schuitje....:thumbsup:

Succes, Koos

Back