De zeven provinciën, André

@Hans en Hans als pensionado ben ik in staat om iedere dag veel uurtjes te steken in dit project ondanks dat ik ook nog moet tennissen en bridgen. Dus de doorlooptijd is wel kort maar de totale bouwtijd is best lang.

@jan ik zie echt geen kans om dit redelijk omvangrijke model zonder schade aan boord van mijn auto te brengen. Ik zal dus helaas zonder model naar Hillegom komen.

Het aankleden van de fokkemast vordert gestaag. De fokkera en de fokkemarszeilra zijn opgehangen.

Img_0220.jpg

Img_0230.jpg

@Ronk ik gebruik pantserlak van Rambo en Talens acrylverf serie Amsterdam voor de gekleurde onderdelen.
Voor de romp gebruik ik pantserlak rustiek eiken en voor het dek en rondhouten transparante pantserlak.
Voor de vertuining Pruisisch blauw van Talens acrylverf.
Rambo is verkrijgbaar bij de meeste doe-het-zelf zaken. Talens acrylverf is verkrijgbaar bij de betere kantoorboekhandel of zaken voor kunstschildersmaterialen. Deze acrylverf is verkrijgbaar in de meest uiteenlopende kleuren waar onder goud-, zilver- en bronskleur.

Voor de fortuining, krijg je dan met gewone verf ook zo'n resultaat? of moet dat per se acrylverf zijn?

@Ronk, ik neem aan dat het met gewone verf ook kan. Ik geef de voorkeur aan acrylverf. Acrylverf werkt erg prettig.
Watergedragen dus geen geknoei met wasbenzine o.i.d.
Talens acrylverf is lichtecht in tegenstelling tot goedkpope alternatieven van de Action o.i.d.
Droogt snel.
Glimt niet als het opgedroogd is.

Ik gebruik ook veel Amsterdam van Talens en is een uitstekende verf. Een aantal jaren schilderde ik landschappen en heb een flink assortiment verf en werkt ook heel fijn met de modelbouw.
Voordeel is ook dat de verf makkelijk is te mengen en te verdunnen met water en droogt snel.

Ondanks dat ik door de corona-crisis beduidend meer tijd om te bouwen, ik mis drie ochtenden tennis en één avond bridge, wil de bouw de laatste tijd toch niet zo vlotten. Het weer is daar gedeeltelijk debet aan, de tuin en de vijver komen tot leven.
De grote mast is nu ook voorzien van ra's en het meeste lopend want aan de zeilen is aangebracht.

Img_0267.jpg

Img_0268.jpg

Img_0269.jpg

Ik hoop dat ik het tempo er weer een beetje in kan krijgen.

@Allen dank voor het aanmoedigend commentaar.

@Hans ik heb de Prins Willem in beraad.

Inmiddels zijn de vlaggen, de lantaarns en de opgeschoten lijnen bij de korvijnagels e.d. aangebracht.

Img_0460.jpg

Img_0465.jpg

Ik heb altijd wat moeite om vlaggen enigszins natuurlijk te laten hangen, het weefsel (qua dikte) is niet op schaal en wil dus niet op natuurlijke wijze goed hangen. Ik probeer ze zo goed mogelijk in een min of meer natuurlijke vorm te dwingen , maak ze nat en hoop dat ze na droging deze vorm behouden. Het resultaat blijft toch enigszins gekunsteld.

Img_0480.jpg

Img_0490.jpg

Maar dit is wel een resultaat waar je heeeel trots op kunt zijn Andre, zij is heel erg mooi geworden:worship::worship::worship:

Back