De zeven provinciën, André

@Peter die eerste touwen zijn de draairepen van de fokke- en grote ra. Ik heb die vast gemonteerd, omdat je er als de hoofdwanten geplaatst zijn bijna niet meer bij kunt.

Ik heb weer redelijke vorderingen kunnen maken met de hoofdwanten.

De hoofdwanten van de fokkemast en het fokkestag.

Img_0060.jpg

De hoofdwanten van de grote mast.

Img_0070.jpg

De hoofdwanten van de kruismast, alsmede de stagen van grote- en kruismast.

Img_0075.jpg

Het begint zo langzamerhand op een echt schip te lijken.

Img_0080.jpg

Ik ga nu eerst alle weeflijnen aan de hoofdwanten knopen, voordat we de wanten en stagen aan de stengen gaan knopen.

@Hans ik heb inderdaad gekozen voor touwkleurige weeflijnen, omdat ik het mooier vind. Desondanks realiseer ik me wel dat in werkelijkheid de weeflijnen waarschijnlijk ook mee geteerd werden., zeker als de wanten voor een herhaalde maal geteerd werden.

Na 1024 (!!) mastworpjes zijn de hoofdwanten voorzien van de nodige weeflijnen.

Img_0090.jpg

Img_0110.jpg

De marsstengewanten van alle drie de masten zitten er inmiddels ook op.

Img_0120.jpg

En nu maar weer mastworpen knopen voor de weeflijnen van de marsstengewanten van de fokke- en grote mast.

Allen dank voor jullie motiverende opmerkingen.

Ik weet dat koffie vochtafdrijvend werkt (in goede horecagelegenheden krijg je een glas water bij de koffie) maar of dat zo sterk is dat alleen de lucht van koffie al genoeg is?

De weeflijnen in het fokkemarswant zijn aan gebracht alsmede de fokkemarsstagen en de fokkemarspardoens.

Img_0130.jpg

Omdat de talies van de pardoens zo lang zijn (waarschijnlijk ivm het schieten van de stengen op volle zee) kun je het halende part niet beleggen zoals dat bij de talies van de wanten wordt gedaan. Ik heb voorlopig (dry-fit) gekozen voor de dichtsbijzijnde korvijnnagel.

Img_0140.jpg

Mochten er betere methoden van beleggen zijn dan hoor ik dat graag van jullie.

Alle stagen, mars- en stengepartdoens zijn aangebracht.

Img_0150.jpg

Ik heb een vraag over de lengte van de talies van de pardoens. Ik heb ze aangebracht zoals Kolderstopk ze getekend heeft. Dik tekent echter korte talies, zoals bij de hoofdwanten. Waarom zijn deze talies zo lang? Ik heb wel een vermoeden (het geeft de mogelijkheid de pardoens op spanning te houden tijdens het schieten van de stengen) maar ik weet het niet.

Img_0160.jpg

We kunnen aan de ra's beginnen. Ik heb besloten het schip uit te rusten met geborgen zeilen. Ik denk dat ik de oppervlakte van de zeilen enigszins ( 25-50 %) moet beperken om de omvang van het opgerolde zeil binnen de perken te houden.

Wel beduidend langer dan de talies van hoofdwanten. Als mijn veronderstelling juist is dienen ze ongeveer de lengte te hebben die ik ze heb gegeven. Mocht mijn veronderstelling onjuist dan ontgaat mij het nut van langere talies en dan zouden ze beter uitgevoerd kunnen worden zoals Dik ze aangeeft. Een blok dat zo hoog hangt heeft de neiging te gaan slaan als het waait.

Pardoens worden voor zover ik weet (en zo staat het ook in al mijn boeken) op de zelfde manier afgespannen als het want. Lange talies hebben in ieder geval niets te maken met het schieten van de stengen, omdat er dan géén krachten op de stengen staat en de pardoens dus tijdens en na het schieten geen nut hadden. Lange talies gaan inderdaad slaan door wind en beweging van het schip en zijn daarom niet logisch, (en dan heb ik het nog niet over het probleem om ze in te scheren, als de bovenste juffer zo hoog hangt). Ik heb de lange talies voor het eerst gezien hier op het forum op het model van Hans Groenenberg en dacht daarom dat het een Hollands systeem was, maar kreeg niet echt een antwoord over het hoe en waarom. Dus ik denk dat de afbeeldingen van Dik wat de pardoens betreft beter in de juiste richting komen, vooral om dat andere bekende auteurs ze ook altijd afbeelden met korte talies die ong. of gelijk zijn aan het want. Hieronder enkele afbeeldingen van de pardoens uit 3 verschillende boeken en de manier van afspannen, die zoals te zien gelijk is als het afspannen van het want, (met als enige uitzondering de slingerpardoen, 17e eeuw (slechtweerpardoens) die een enkel jol heeft en verder geen span inrichting die werden weer later ingevoerd), over lange talies kan ik helaas nergens iets vinden, dus moet ik het antwoord daarop schuldig blijven.
JPG_9058_4728_bewerkt-1.jpg JPG_9059_4729_bewerkt-1.jpg JPG_9061_4731_bewerkt-1.jpg (de laatste tekening is uit het boek van Zu Mondfeld, wat de meeste onder ons wel in huis hebben.

Laatst bewerkt:
Ik weet het ook niet maar deze zijn toch wel weer behoorlijke langer André? . Of er moet een verandering in tekening zijn gekomen. Je zit nu bijna aan de mars. Het zijn van die dingen waarvan ik nog nadenk te veranderen.

Laatst bewerkt:
Praktisch gezien.
Ik kwam dit op YouTube tegen. Op 3.30 min. Zijn ze bezig met de talies. Het lijkt mij een flink probleem als de talies die lengte hebben. Hoe in godsnaam moest men die pardoens middels die lange talies strak trekken en vastzetten. Aangezien het beleggen aan de bovenste juffer moet. Bij de onderste zit de talie aan een oogje op de rust bevestigd. Dat lijkt mij niet te doen.

Praktisch gezien.
Ik kwam dit op YouTube tegen. Op 3.30 min. Zijn ze bezig met de talies. Het lijkt mij een flink probleem als de talies die lengte hebben. Hoe in godsnaam moest men die pardoens middels die lange talies strak trekken en vastzetten. Aangezien het beleggen aan de bovenste juffer moet. Bij de onderste zit de talie aan een oogje op de rust bevestigd. Dat lijkt mij niet te doen.
Gave film

Back