Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik ben inmiddels begonnen met de bouw van De zeven provinciën vanuit de bouwdoos van Kolderstok.
Het is m'n tweede ervaring met een bouwdoos, de eerste was de Flying Cloud, die ik jaren geleden in de opheffingsuitverkoop van Authentic Ship Models gekocht heb. Tot dan toe bouwde ik altijd van tekening met materiaal dat ik kocht bij voornoemde ASM. Mijn ervaringen met de doos van de Flying Cloud waren niet onverdeeld gunstig er ontbrak nogal wat en de kwaliteit van het beslag vond ik beneden de maat.
De enthousiaste bouwverhalen van Kolderstok bouwdozen op dit forum deden mij besluiten om de bouw van de Flying Cloud voorlopig te stoppen en De zeven provinciën van Kolderstok aan te schaffen.
En dat valt absoluut niet tegen, in tegendeel het ziet er allemaal heel netjes uit. Tot zover de reclame.
De bouw is gestart (waarbij ik dankbaar gebruik maak van het verslag van Hans G.).
De dekbeplanking heb ik in stukjes van 10 cm gesneden. Het eerste dek, dat straks niet meer zichtbaar is, heb ik gebruikt om diverse wijzen van beplanken te beproeven. De zijkanten van de dekplankjes maak ik zwart om de breeuwnaden te imiteren. Ik klem een stapeltje dekplankjes tussen een U-vormig klemmetje van Lego om de zijkanten zwart te maken. Ik heb het geprobeerd met potlood en met zwarte viltstift.
![]()
Het resultaat.
![]()
Boven- en onderaan is met potlood, viltstift in het midden. Mijn keuze voor de dekken, die in het zicht liggen, gaat vallen op potlood en de onderste wijze van beplanking.
De spiegel is beplankt en de kanonspoorten zijn voor zien van luiken. Details als scharnieren en het lijntje voor het openen van de luiken komen later.
![]()
De eerste planken op de romp zijn inmiddels aangebracht.
Zie ik op foto nr 2133 dat het deeltje S2 (steuntje voor boegspriet ) aan de achterkant van de verticale deeltjes is bevestigd?vlgs bb moet dit toch aan de voorzijde van de verticale steuntjes of vergis ik mij ?
![]()
Waarom kan ik de img/foto's niet vinden? krijg de melding "404 not found " zijn de plaatjes niet meer aanwezig op deze bouwbeschrijving ?Mijn computer is een paar dagen bij de leverancier geweest (en nog niet echt in orde) vandaar de wat late update. De werkzaamheden vinden echter gestaag voortgang.
Het buigen van de randen(?) op de mars gaat vrij makkelijk met behulp van de electrische buiger.
![]()
Ik lijm de cirkel eerst dicht.
![]()
Daarna lijm ik ze op de mars waar twee steuntjes opgelijmd zijn.
![]()
Daarna lijm ik de resterende steuntjes op de mars.
![]()
De barkas is gezekerd op dek.
![]()
De masten staan inmiddels , het tuigen kan beginnen.
![]()
Het begint op een boot te lijken.
Ik zie ze inderdaad ook niet meerWaarom kan ik de img/foto's niet vinden? krijg de melding "404 not found " zijn de plaatjes niet meer aanwezig op deze bouwbeschrijving ?
Ik hoop dat als de plaatjes weer beschikbaar zijn je mij een berichtje stuurt. Want ik heb veel steun aan deze plaatjes .Alvast mijn hartelijke dankDe site waar ik mijn foto's heb opgeslagen is verhuisd van XS4All naar Argeweb omdat XS4All stopt met deze dienstverlening. Hoewel de plaatjes nog steeds op mijn website staan zijn ze om mij onbekende redenen niet benaderbaar. Ik zal opheldering vragen bij de provider.
DHet raadsel van de verdwenen plaatjes is opgelost met dien verstande dat de oorzaak van het probleem is gevonden. Toen mijn plaatjes gehost werden bij XS4All waren de verzoeken om een plaatje te tonen niet hoofdlettergevoelig, om mij onduidelijke redenen zijn bij Argeweb de verzoeken wel hoofdlettergevoelig, waardoor de url's in de verzoeken niet herkend worden. Dit is op te lossen door in de URL van het verzoek .JPG te wijzigen in .jpg, .jpg in .JPG, img in IMG, IMG in img, Img in IMG of combinaties van voorgaande mogelijkheden.
Helaas staat de forumsoftware niet toe om wijzigingen in bestaande pagina's door de gebruiker te laten aanbrengen anders zou ik de "fouten" kunnen herstellen.