De Zeven Provinciën 1665 - Kolderstok

Er zit waarschijnlijk een veel simpeler fenomeen aan de kleuren ten grondslag. UV licht.
De kleur rood is een zeer lastige om te maken, en door UV licht vervaalde dit snel naar een oranje-achtige kleur (je ziet het ook nog bij wat oudere rode auto's).
Een verse vlag was mooi rood wit blauw, maar was ze een half jaar oud dan was het al een heel ander verhaal.
 
Er zit waarschijnlijk een veel simpeler fenomeen aan de kleuren ten grondslag. UV licht.
De kleur rood is een zeer lastige om te maken, en door UV licht vervaalde dit snel naar een oranje-achtige kleur (je ziet het ook nog bij wat oudere rode auto's).
Een verse vlag was mooi rood wit blauw, maar was ze een half jaar oud dan was het al een heel ander verhaal.
Dat zou een hele logische verklaring zijn, ware het niet dat de admiraliteit zeeland deze vlag en kleuren bewust koos. De vlag gold als verzet tegen de Spaanse overheersing. Ze kozen deze vlag nadat de brielse geuzen hem met succes gevoerd hadden.
De opstand begon in Vlissingen die op 6 april begon en het Spaanse garnizoen verdreven werd, op deze dag wappert nog steeds ieder jaar het oranje wit blauw in Vlissingen.
De vraag is alleen hoeveel banen had de prinsen vlag, je ziet hem in allerlei variaties van drie tot twaalf banen.
De Batavia werf gebruikt de twaalf banen variant, deze variant is ook op diverse schilderijen te zien.
 
Helaas moet ik mededelen dat door een sterfgeval in de directe omgeving met name het tekenwerk behoorlijk achterop geraakt is. Alle voorbereidingen zijn in volle gang, er zijn diverse dingen al besteld en gemaakt, maar de tekeningen en bouwbeschrijving lopen nu wat achter. Eind december blijft het streven, maar het wordt krap.

De dozen liggen in elk geval al te wachten:

IMAG2216.jpg
 
Bedankt, Hans, Piet.

Midden oktober werd mijn moeder opgenomen in het ziekenhuis met spijsverteringsklachten. Daarna is het erg snel achteruit gegaan en afgelopen maandag is ze helaas overleden.
 
Bedankt aan ieder voor de condoleances.
Ik ga voorzichtig de draad weer oppakken en maar weer gewoon door.
 
Gecondoleerd Hans, geen makkelijke dingen...
Ik zou zeggen: laat je niet teveel ophaasten door die december deadline. Sommige dingen zijn nou eenmaal belangrijker. Daarnaast: beter wat later, maar goed, dan snel en minder goed.
Overigens denk ik dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat het heel erg gewaardeerd wordt dat jullie je inzetten om kits van historische 17e eeuwse hollandse schepen op de markt te brengen.
 
Back
Top