De Zeven Provinciën 1665 - Kolderstok

Jij bent weer lekker aan het boetseren geweest Hans, verrekte knap werk, ik doe je dit niet na.
Moet heel eerlijk zeggen dat ik dit juist één van de leukere dingen vindt van het modelbouwen. Ik heb nu bijvoorbeeld de hoekmannen even provisorisch tegen het model aangebracht (inmiddels ook weer losgehaald, maar geen foto ervan gemaakt) en samen met het bovenste hakkeboord, de engeltjes op de galerij en het torentje wordt het al heel echt een bekend oorlogsschip :-)

Ik moet nog diverse dingen aan het model zelf doen, zoals diverse kanonspoorten maken, dekinrichting in orde maken, kanonnen aanbrengen etc., maar die spiegel vanuit niets optuigen is toch wel een zeer leuk ding om te doen.

Mooi hoor Hans, bij tijd en leven ga ik dit model zeker bestellen ter zijner tijd. Heb ik altijd al willen bouwen en daar ik geen ruimte heb voor scratch, ben ik dus afhankelijk van dit soort bouwdozen. Complimenten voor het geen ik al heb gezien, top:thumbsup:

De spiegel begint nu aardig compleet te worden.

IMAG2068.jpg

Alle ornamenten achterop zijn nu gemaakt, en er is een mal van gemaakt zodat ik deze kan reproduceren.
De dunne gouden lijntjes zijn touw wat ik eerst geel geverfd heb, en daarna met goudwas ingesmeerd heb. Onderaan de glas in lood raampjes zit dit al, aan de bovenzijde komt dit nog.
Tussen de mannetjes op het bolle verwulf zitten ook nog kleine versieringen. Deze heb ik afgelopen week getekend en ze worden nu in 0,5 mm harsboard gesneden. Nadat deze binnen zijn en geverfd zijn kan ik die nog aanbrengen en is het schip aardig compleet achter.

Ik ben daarnaast aan de zijgalerijen begonnen. Ook dit is een lasergesneden pakketje wat samengesteld moet worden en daarna (deels) bekleed wordt met het harsboard.
Vanuit de tiffany lampenmakerij heb ik speciale dunne koperstrip genomen. Dit strip in horizontale lagen op de galerij gelijmd, en vertikaal met regelmatige afstand voorzichtig ingekerft. Op deze manier krijg je de koperen losanges zoals die (wellicht) op het origineel ook aanwezig waren. In de bouwdoos zal dit straks op dezelfde manier gedaan kunnen worden. Het koper is behandeld met een verouderingsmiddel zodat het ook een verweerd effect krijgt.
IMAG2069.jpg

Afgelopen week het galjoen getekend en het eerste snijwerk daarvan besteld. Dit weekend kwam dit binnen en dus gelijk passen en monteren en waar nodig bijwerken.

De voorkant begint nu ook "smoel" te krijgen.

IMAG2080.jpg

IMAG2081.jpg

En de spiegel is zo goed als klaar.
IMAG2082.jpg

Het blijft moeilijk als je geen opleiding voor fotografie hebt gevolgd om juist in beeld te brengen wat je wil laten zien.
Het beste resultaat heb je buiten bij een bewolkte hemel.
Maar ik zie dat je werk best gezien mag worden, dat is meer dan duidelijk .
Vgr Marc

Back