De Zeven Provinciën 1665 - Kolderstok

Ik heb tussendoor nog een ander schip af te maken, daar gaat momenteel relatief veel tijd in zitten.

Toch krijg je tussendoor wel eens leuke dingetjes binnen. We kennen inmiddels allemaal wel de talenten van Danny op het gebied van bouwen, maar hij weet 2D autocad tekeningen die ik maak ook heel mooi om te zetten naar 3D figuurtjes.

Dit zijn de twee engeltjes / hoornblazertjes boven op het hakkeboord van de 7P.
Spiegel 7-Model.jpg

Spiegel 8-Model.png

En dit is er uiteindelijk als 3D-print uitgekomen:
IMAG1976.jpg

Ik zal er nog wat aan toe moeten voegen om de hoorns zelf wat meer uit te laten steken, maar het is in basis al zeer gelukt.

Hans,

Daar is een hoop mogelijk, maar omdat ik het tekenwerk aan het uitwerken ben voor de toekomstige bouwdoos hoop ik dat je er begrip voor hebt dat ik (of Danny) dat niet zomaar even doen of kunnen doen. Wanneer je zover bent steken we de koppen nog wel eens bij elkaar.

Ron, dat zijn andere engeltjes dan die geprint zijn.

Die twee die geprint zijn zitten volgens mij helemaal boven de spiegel.

De kerkelijke leiders in de 17e eeuw hadden nog wel eens moeite met al dat bloot, dat klopt wel. Maar ik geloof dat de staat zich daar niet altijd wat van aantrok.

De kerkelijke leiders in de 17e eeuw hadden nog wel eens moeite met al dat bloot, dat klopt wel. Maar ik geloof dat de staat zich daar niet altijd wat van aantrok.
Whaahhaa gefopt. In werkelijkheid waren ze gewoon poedeltje bloot. Alleen deze beeldjes op de foto zijn van het 7Pmodel in Lelystad. En nu komt het. De betreffende, overigens uitstekende beeldhouwer is een man uit Urk en die wilde de beelden alleen op deze wijze snijden, uiteraard vanwege zijn religieuze achtergrond. De Bataviawerf heeft dit gerespecteerd. Ik hoorde dit van Ted Janssens tijdens de opname voor een artikel voor de Modelbouwer. Wel grappig.

Hans, als ik naar de foto kijk lijkt het allemaal plat te liggen. Maar het hakkebord en het schild hebben toch ook een bolling??

Of maak jij dat vlak?

grt Hans.

Het staat bij mij ook in een bolling - maar gietwerk bol maken gaat niet echt (de zwaartekracht werkt niet mee als je iets hol of bol wil gieten).
Bij schaal 1 op 72 is de bolling echter gering - ongeveer 1,5 mm, en dat krijg je er naderhand wel ingetrokken in de gietdeeltjes.

Hans, even een vraag.

Hoe heb jij de beplanking laten verlopen op de boeg. Ik zie daar niet echt goed een foto van bij je bouw.

Ik heb gevonden dat er zo'n 2 methoden in zwang zijn voor de 7P. De eerste is zoals ze het in Lelystad doen foto 1 en foto 2 zoals sommige andere bouwers het doen (Drazen is de tweede foto).

20170212_134441.jpg

Foto 2 helemaal gelijkmatig verlopen en 'drop planks'.
Drazen, planks lining.jpg

Ik ga nu zelf met de beplanking onder de berghouten aan de slag en twijfel wat ik zal doen.

Ik geloof niet dat er echt een bepaalde 'must' is.

Grt (andere) Hans.

Hans,
Het punt is dat je niet of nauwelijks kunt controleren hoe het nu vroeger werkelijk gedaan werd. Er is één voorbeeld en dat is de Wasa. Helaas zijn mijn foto's daarvan allemaal te donker om te kunnen onderscheiden hoe het in 1628 ging.

Sowieso is er geen echte "must" (reparaties gingen ook op zijn janboerenfluitjes), maar methode 2 van Drazen is wel meer op de werkelijkheid gebaseerd. Ik probeer het zelf ook op deze wijze te doen.

Back