De Ruyter en Zeven Provinciën naar Peru

Discussie in 'Papierbouw' gestart door erikborgers, 9 feb 2024.

  1. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    IMG_7727.png Een nieuw tafereel is in de maak. Ik wil een diorama maken van de overdracht van onze grootste kruisers ooit, de De Ruyter en De Zeven Provinciën, aan de marine van Peru.

    Het tafereel toont de schepen zwaar verouderd, achtergelaten aan de kade. De Nederlandse bemanning vaart net terug naar Nederland, op hr ms Zeeland, een onderzeeboot jager.

    Kloppen doet dit volgens mij niet: de schepen zijn wel verkocht, maar werden in Nederland eerst opgeknapt en toen opgehaald. Dit was duidelijk nog niet in de huidige tijd van een pakketje bezorgen
     
    Laatst bewerkt: 29 feb 2024
    EUSIV, Herby63 en AvdH vinden dit leuk.
  2. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Deze drie schepen zijn te bouwen uit één bouwplaat: die van Scaldis, wederom op mijn maat 1:250

    Of beter: deze bevat een kruiser, te bouwen in één van de varianten: de kruisers leken zeer sterk op elkaar, maar de zeven provincien is later verbouwd met geleide wapens op het achterdek, inclusief veranderingen aan de mast ivm radarsystemen en ruimte.

    Door een thuiskopie te maken of de plaat twee maal te kopen, bouw je beide. Ik koos voor een kopie, omdat ik de schepen ook flink verroeste en vervuilde. Dat past bij het thema.

    De Zeeland zit er gewoon bij. Geweldig toch? Ook die verouderde ik wat, maar veel minder.

    Overigens moest ik natuurlijk wel twee maal de laser cut set kopen. Wel de moeite waard, alleen al om de railing.

    Zelfs dan blijft papier alles bij elkaar super goedkoop vergeleken met plastic (en veel leuker natuurlijk, ha ha ha)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    IMG_7723.jpeg IMG_7724.jpeg 7228BAD7-8C93-4F6E-83D6-DCF57359264E.jpeg IMG_7730.jpeg IMG_7731.jpeg Ik begin met de Zeeland. Lekker mee op vakantie naar Wintersport. Alweer een voordeel van papier.
     
    EUSIV en Herby63 vinden dit leuk.
  4. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Extra leuk om te melden is dat mijn oom “ome Harry” voer op hr ms de Ruyter. Hij zat uiteindelijk vrij hoog in de marine tot zijn pensioen. Hij zat toen in het project dat de radar ontwikkelde (waarschijnlijk met Holland Signaal) voor de Tromp, bijgenaamd Kojak vanwege de kale koepel om die radar heen.

    Hij is helaas al vele tientallen jaren geleden overleden. Hij was de enige oom die modelbouwde en toen ík begon met scratchbouw van dat geleidewapenfregat de Tromp op 1:200 toen ik ongeveer 15 was, schiep dat een extra band. Mijn oom bouwde toen het vlaggeschip van lord Nelson op 1:100.

    Niet zo lang geleden overleed zijn vrouw, mijn Tante Truut. Zij had nog schildjes van mijn oom, waaronder die van de de Ruyter. Achterop dat schildje staat Peru vermeldt. Mijn aanname is dat ze alvorens de verkoop op bezoek zijn geweest of dat dit schildje ter ere van die overdracht is.

    Misschien zoek ik het nog eens uit of weet iemand meer. Mijn oom heette Buisman, net als mijn moeder.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.278
    Locatie:
    Brugge
    Heel leuk project met een persoonlijke connectie, volgstand aan, zoals gewoonlijk :)
     
  6. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Mooi, ga ik weer volgen!
    Ik heb ooit een van de twee kruisers op de Westerschelde zien varen, indrukwekkend.
    Had eigenlijk verwacht dat de SS Rotterdam op stapel zou staan.

    Mvg,

    Pascal.
     
  7. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ja, die “moet” ook nog, maar dit project was ik al zo lang van plan. En nu ik de zaken van mijn oom onlangs kreeg werd dit mijn volgend project.

    De Rotterdam gaat vast komen, zeker als zich mede bouwers melden met interesse in 3d resin, maar dat werd niet concreet. En dan liggen er ook nog andere plannen, samen met uitgever Scaldis, dus het kan meerdere kanten op.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Even lekker tussendoor

    0C3490D7-2B2A-4427-8F02-D5A6397EE05F.jpeg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  9. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    De stukken liggen klaar voorzien van patrijspoorten, trappen en deuren

    IMG_7763.jpeg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    De delen nog verrijkt met rode cirkels van papier voor wat volgens mij brandslangen zijn. Meteen maar een voorraadje voor de rest van de schepen. Daarna plakt het lekker weg.

    IMG_7784.jpeg IMG_7787.jpeg IMG_7790.jpeg IMG_7791.jpeg IMG_7792.jpeg IMG_7789.jpeg
     
    Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  11. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Voor verven van de lc ladders etc gebruik ik wit met een beetje grijs. Het is al snel te donker. De radar gaat in donkergrijs (niks is zwart in een model).
    IMG_7783.jpeg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  12. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hier nog wat impressie plaatjes van de Holland klasse IMG_7768.png
    IMG_7770.png IMG_7773.png IMG_7777.png IMG_7780.png
    IMG_7767.jpeg

    Vooral de verroeste laatste twee vind ik mooi. Ik had meer kunnen doen! Inspiratie voor de kruisers, die ik in slechtere conditie wil hebben.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Pingu57, k-k en Herby63 vinden dit leuk.
  13. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Er is lekker doorgebouwd. Zonder lc en 3d zo goed als klaar. IMG_7824.jpeg IMG_7828.jpeg IMG_7831.jpeg A73823DE-7CAD-4CA7-87A5-95F4722C3A97.jpeg IMG_7837.jpeg IMG_7838.jpeg IMG_7839.jpeg 27F11A9A-D731-4892-BEC6-0AD4710F0776.jpeg IMG_7841.jpeg
     
    EUSIV en Herby63 vinden dit leuk.
  14. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    In totaal maak ik ruim 40 resin 3d onderdelen.
    Dat samen met de laser cut geeft een mooi plaatje, terwijl dit toch echt een heel simpel model is (bouwtijd twee weken!)

    5A890BB3-DDA3-4A7A-9DB8-5AE5CAAD1425.jpeg IMG_7859.jpeg IMG_7863.jpeg 1E0F868C-4392-4C7F-BBC2-4CF194F47FD4.jpeg 314B3DF5-32C1-482A-A439-CC177C6AAFB7.jpeg IMG_7871.jpeg IMG_7873.jpeg IMG_7874.jpeg IMG_7875.jpeg
     
    EUSIV en Herby63 vinden dit leuk.
  15. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    image.jpg Op de beurs in Goed zette ik bijna alle railing er op. Helaas bleek ik niet alles uitgeprint te hebben. En sommige onderdelen herontwierp ik.

    nu maar weer wachten tot de printer klaar is

    meest trots ben ik op de mitrailleur, met een zeer fijne loop
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    image.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik ben minder blij met mijn schilderwerk: eigenlijk was het lc en 3d te donker grijs vergeleken met de huid. Vastgezet in de haast om voor de beurs klaar te zujn. Toch maar herschilderd, maar dat is gevaarlijk want je wil het papier niet raken.

    Sowieso is het schip iets te flets, waarschijnlijk door mijn printer. Normaal print ik sowieso met 20 tot 40 % donkerte correctie. Belachelijk eigenlijk: waarom zou een scan en print tot zon verschil moeten leiden? En dat met hetzelfde iPrint programma van Brother zelf! Maar ook mijn renderen was iets te licht.

    Over mijn Brother printer
    Sowieso heb ik vaak storingen (kan netwerk niet vinden, onzin), plus dat mijn abonnement niet met de Triodos rekening werkt, al helemaal vreemd. Na een week storing typte ik mijn Rabo nr in en het werkte direct.

    En… een helpdesk die hier alleen automatisch op reageert en gewoon je printer blokkeert, terwijl het probleem bij hen ligt. Nee, het is dat ik zelf als ITer dit weet te traceren en op te lossen, maar plug and play is een belofte die ik niet vaak heb zien uitvoeren, ook brother niet.

    ook een dingetje: scannen en daarna printen met iPrint levert een net iets ander formaat. Met paint kan het wel, maar daar moest ik wel de windows printer driven zelf gaan configureren

    nou lekker koffie, grumpy old man
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2024
  18. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.544
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Prachtige update, ziet er weer strak uit!

    Mvg,

    Pascal.
     
  19. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Lekker doorgewerkt. Het model is nu af. Een aantal details toegevoegd en verbeterd, met name de antennes. Ook de raketwerpers kortte ik in, dit was echt over the top.
    IMG_7892.jpeg IMG_7893.jpeg IMG_7894.jpeg IMG_7895.jpeg IMG_7896.jpeg IMG_7897.jpeg
     
    Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  20. erikborgers

    erikborgers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.326
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik maakte twee fundamentele fouten
    1 ik verstevigde in de haast de boeg niet. Die kreukelt nu lekker door. Dit model hoort spanten te hebben of anderszins verstevigd. Dit kan zijn omdat het oorspronkelijk 1:450 (dacht ik) op de markt kwam.
    2 ik vergat mijn kopien donkerder uit te printen en daarmee te corrigeren voor te lichte scans. Dit maakt het model wat flets en met name het contrast dek en opbouw kleinn
     

Deel Deze Pagina