De Lutine

*Hans*

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik heb een tijd na zitten denken over de titel van deze nieuwe discussie, om uiteindelijk tot de slotsom te komen dat enkel haar naam al voldoende is.

De achtergrond voor dit schip heb ik uitgelegd, en inmiddels heb ik al een aantal voor mij belangrijke dingen kunnen vinden:
- het lijnenplan van de spanten
- een doorsnede over het schip.

Ik heb via internet een boek over Franse fregatten gedownload (hierin helaas niet de Lutine) en heb in Engeland een boek over schipbreuken in de Noordzee besteld. Hierin wordt de Lutine o.a. ook genoemd.

Verder heb ik via internet een boek uit begin jaren 60 over de goudjacht op de Lutine gekocht waarin o.a. vermeld wordt wat de zusterschepen van de Lutine waren (zoals La Dédaigneuse - de minachtende). Op basis hiervan kom ik al een stuk verder!

Als gezegd - ik ga als basis de Billing Boats Bounty gebruiken - zal daarvoor de schaal wat moeten aanpassen, en waarschijnlijk ook de spantvorm. Engelse fregatten waren boven de waterlijn wat rechter dan de Franse fregatten die een teruglopende "knik" over de doorsnede boven de waterlijn hadden.

Voorlopig weinig actieve posts op deze discussie - ik heb nog enkele andere projecten lopen.:D

Hans,
Ik ben al enorm enthousiast geworden door de boeiende inleiding. Ik hoop niet voor je dat de bouw zelf ook zoveel 'cliffhanger' momenten gaat kennen. Als je het niveau van je vorige projecten handhaaft, gaat het in elk geval een succes worden ;).
Ik wens je veel plezier en succes met de bouw!
Grt
Diederik

Waarom wist ik toch dat het niet lang zou gaan duren:rolleyes:

Veel succes Hans, ik zet mijn stoeltje vast klaar!!

Toch wil ik wel even het enthousiasme temperen mannen! Ik heb eerst nog een trireme te bouwen - heb ik een van mijn jongens beloofd.

En de Batavia gaat gestaag door, maar volgens mij gaat er nog een hoop tijd in de masten, tuigage en zeilen zitten...

De Lutine rust al ruim 210 jaar - een half jaartje extra kan nog wel...

En ik doe haar naam eer aan - kwelgeest - door een ieder nog even te laten wachten...;)

Een stukje geschiedenis

De lutine was niet het enige schip wat overging van Franse in Engelse handen. Tijdens de belegering van Toulon door de toen nog vrij onbekende Napoleon Bonaparte was de Engelse admiraal Samual Hood uiteindelijk genoodzaakt de stad op te geven. Hij zeilde af met 10 tot 12.000 Franse royalistische vluchtelingen aan boord, echter niet nadat hij eerst nog 14 Franse linieschepen de lucht in had laten vliegen. Met de overgebleven schepen voer hij af naar Gibraltar, waarna deze schepen aan de Britse zeestrijdkrachten werden toegevoegd.

De Franse fregatten in die tijd waren sneller dan de Engelse fregatten en deze schepen waren een welkome aanvulling voor de Engelsen - niet alleen als fysieke schepen, maar ook als voorbeeld hoe de Fransen schepen bouwden.

In de lijst 'Original and correct list of the Navy uit juli 1799 worden de fregatten genoemd:
- Le Commerce de Marseilles (120 stukken)
- Le Puissant (74 stukken)
- L'Arethuse (omgedoopt tot de Undaunted (40 stukken)
- Le Pompee met 80 stukken
- La Topaze, 38 stukken
- L'Aurore, 32 stukken
- La Lutine, 32 stukken
- Le Mulette, 28 stukken
- La Poulette, 26 stukken (later in brand gestoken omdat ze niet bruikbaar was)
- La Moderne, 26 stukken
- L'Imperieuse, 40 stukken
- La Belette, 24 stukken, eveneens in brand gestoken
- La Proselyte, 24 stukken, idem
- La Sincère, 18 stukken
- Le Mozelle (werd later door de Fransen heroverd)
- Le Tarlieton met 14 stukken

De Britse marine onderging dus een goedkope uitbreiding, waarbij La Lutine later naar Engeland gebracht werd, zonder dat men de moeite nam de naam te vervangen door een Engels equivalent. Het schip onderging de nodige veranderingen, maar niet nadat de Britse admiraliteit het schip had laten opmeten en in tekening te brengen. Industriële spionage in zijn vroegste vorm!

Ik heb een redelijk goede kopie van deze tekening, dus ik heb een basis om te gaan bouwen:p

De naam

La Lutine werd herdoopt in The Lutine, waarbij bedacht moet worden dat het woord in het Frans mannelijk is (Le Lutin) en als zelfstandig naamwoord nooit in de vrouwelijke vorm (La Lutine) voorkomt.

Wanneer je dan het woord Lutine als bijvoegelijk naamwoord, zelfstandig gebruikt neemt betekend het de uitdagende, de plaagzieke, de boosaardige (bron: Dictionaire de L'Académie Française, 1935).

Schrikaanjagende scheepsnamen waren in die tijd niet zeldzaam...
Nederlandse marineschepen hadden in die tijd namen als De Draak, De Zeeduivel, De Hellehond of De Gier.

Bram,

dank je wel voor deze link:D

Is dit het model wat op Terschelling staat?

Terwijl iedereen zich druk maakt om de verschillende boten waarmee ze bezig zijn ben ik in stilte even druk verder gegaan.

De Lutine is klaar! Zie hier een foto:

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hahaha - flauw geintje uiteraard;)

Dit is een foto van het model wat in het gemeentehuis op Terschelling staat. Mijn zoon studeert daar en ik had hem gevraagd foto's van dit model te maken voor mijn toekomstige project. Ik ben er zelf nog nauwelijks aan begonnen....

Ik ga binnenkort de spanten uittekenen

Ach jongens - ik haal me teveel op de hals:

- Batavia afmaken
- Trireme (start gemaakt - bouwverslag komt)
- Duyfken - scratch-project
- Ik wil een Mustang P51 tussendoor maken (WW2 vliegtuig)
- De Lutine scratch
- Admiraliteitsmodel van de "Dordrecht" - misschien complete schip. scratch
- Podracer van Sebulba (Star Wars) scratch
- Sopwith Camel tweedekker in schaal 1 op 10 - RC scratch

Enz enz enz.

Back