De HMS Prince van Amati

Helemaal mee eens: triplex zichtbaar laten is niet mooi.

Ik ben zelf fan van het gebruik van dun fineer. Je kunt allerlei soorten hout kiezen en vooral bij voor- en achtersteven is het mogelijk patronen te kiezen die overeenkomen met de richting van de nerven waar de ronding van de stevens ook in lopen. Nep-lassen geven het nog een mooi realistisch effect. Vooral eik en tamme kastanje hebben een mooie nerfstructuur.

Hier een voorbeeld van eikenfineer 0.6mm dik. De kielbalk ontbreekt hier nog...
full

Als je er toch voor kiest om het geheel opnieuw uit één massief stuk te zagen, loont het de moeite om een oud en droog stuk hout te zoeken: liefst al jaren op een droge zolder gelegen om er zeker van te zijn dat het niet meer gaat werken en kromtrekken, het blijft hout dus 100% uitgesloten is dit nooit.
Het is vaak zinvol om eens bij een lokale meubelrestaurateur te informeren, deze hebben vaak een verzamelbak met resthout voor reparaties en dit hout is vaak echt antiek en meestal gratis of vrijwel voor nop. Ook in kringloopwinkels en milieustraten zijn er talloze oude eiken meubels die goedkoop genoeg zijn om te ontmantelen.
...Fijnhouthandel in Arnhem blijft ook altijd een aanrader, maar hier zal de knip voor opengetrokken moeten worden.

Succes
Diederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Dankje voor de tip Diederik! Jij hebt eiken gebruikt denk? Ik vind dit echt de oplossing die ik zocht, dus ben er blij mee :)

ik heb bij mijn Vasa indertijd de triplex delen geheel vervangen door noten.
had bij een modelbouwwinkel in een uitverkoopbak een aantal planken noten op de kop getikt voor een prikkie.

100_7985.jpg

Jij hebt eiken gebruikt denk?

Klopt, donker eiken fineer, bij craftsupplies is deze momenteel uitverkocht, maar er zijn genoeg leveranciers van fineer.
Nadien bewerkt met roestazijn, onderwaterschip is 'vies wit' geschilderd, maar de nerven blijf je zien na een verouderingsbeurt met een donkere wash.

full

Daar is weer een update! Ondertussen heb ik alle spanten en de bovendekken klaar.

Nu is de volgende stap aan de voor en achterzijde wat Balsa aanbrengen, omdat de hoek anders vrijwel onmogelijk wordt om goed te overbruggen.

Verder heb ik wat vraagjes. Ik zou graag overal kanonnen plaatsen. Weet iemand een adresje waar ik kanonnen kan inslaan?

Daarnaast heb ik even zitten kijken hoeveel en welk hout ik heb. Ik heb naar de beschrijving genoeg hout voor 1 huidlaag van gedeeltelijk noten en het minder bekende douglas hout. Ik wil het toch wel redelijk historisch correct uitvoeren. Daarvoor denk ik dat ik niet de juiste materialen heb.

Mijn vragen hierover zijn: Wat is nou precies het voordeel van een tweede huidlaag ipv één?

HMS_Prince_Royal_IMG_7034.JPG

En welke houtsoort kan ik het beste gebruiken voor de buitenste laag om deze kleur te krijgen?

Ik wacht in spanning af en hoop gauw door te kunnen.

groeten Joris

Laatst bewerkt:
Gaat hard hier. Ziet er wel goed uit.

Als je alle kanonnen wilt plaatsen zal dit een echt dure geschiedenis gaan worden. Ik zou dit qua kosten plaatje toch in overweging nemen.

Maar ik heb goede verhalen over de kombuis gehoord. Misschien dat je kwantum korting kunt afdingen als je alles in één keer besteld. :p

Ziet er allemaal goed uit!

Wat betreft de vragen:
Kanons kan ik je helaas niet goed mee helpen, ik wacht momenteel ruim een half jaar op een bestelling kanons uit Barneveld, in Den Helder en Antwerpen zitten modelbouwwinkels met een ruim assortiment, maar heb hier minder ervaring mee.

Wat betreft balsa: zeker aan te raden. Makkelijk te bewerken en geeft veel plezier bij het leggen van de huidlagen omdat je de rompvorm wat beter kan voorbereiden. Met de hoeveelheid spanten van jouw schip valt me op dat de algehele rompvorm er ook zonder balsa al bijzonder mooi uit ziet.

De twee lagen zijn ook een aanrader omdat je met de eerste laag een soort proeflaag legt, als je tevoren netjes de spanten en balsa hebt geschuurd, zal je aan de eerste huidlaag weinig bij hoeven te werken, maar subtiele afwijkingen kun je ook na de eerste huidlaag makkelijk wegwerken. Blijken er nog grote afwijkingen te zitten, dan kan je bij voldoende dikte van het hout nog redelijk wat wegschuren (pas wel op) en eventueel deuken vullen met houtvuller of nog beter houtlijm met schuursel van het betreffende hout.

Veel mensen gebruiken voor de eerste huidlaag lindenhout omdat het prettige eigenschappen heeft, redelijk goed te buigen is en zich makkelijk laat schuren. Als je het buitenoppervlak niet teveel volsmeert met lijm, verf of vulsel, geeft lindenhout ook een bijzonder goede hechting voor de tweede laag.

Ga ervan uit dat je bij het leggen van de tweede laag geen verbeteringen meer kan doorvoeren, de romp moet perfect van vorm zijn na het bewerken van de eerste laag. Wel kun je nog de ligging van de huidgangen opnieuw uittekenen en veranderen.

Soms kiezen bouwers ervoor om eerst een berghout te plaatsen als referentie voor de te volgen lijnen voor de rest van de latjes.
Heb recent hier nog een tip over geplaatst:
tip-van-de-maand-berghouten-plaatsen

Welke houtsoort je moet kiezen voor de buitenste laag zijn de meningen sterk over verdeeld. Maak anders voor jezelf een aantal proefstukjes en bewerk het hout op verschillende manieren om te zien of het gewenste effect bereikt wordt.

Naar mijn eigen mening is eiken het mooiste van kleur en structuur. Wat betreft schaal zijn de nerven misschien iets te grof en zou tamme kastanje beter passen, maar dit is een stuk lichter van kleur en beter geschikt voor het dek.

Ik heb zelf 'Douglas fir' voor de fortuining / verschansing gekozen. Oorspronkelijk werd in die tijd ook pijnboomhout gebruikt voor dit deel van het schip en vind persoonlijk de lange rechte nerven wel mooi staan.

Succes met de keuzen,

Diederik

Hoi Joris, ik heb vooral lichte houtsoorten gebruikt boven de waterlijn en deze geverfd met Vallego air, kleur 71.077 wood. Dit is wel een airbrush kwaliteit maar in de normale kleurlijn van Vallego is deze niet verkrijgbaar
full

in 2012 deed ik ook een kanon offerte in Barneveld , nooit antwoord gekregen .

dus deze duitse zaak gevonden zeer prima .

goedkoopste is zelf de afuiten waar de kanonnen op leggen te maken .

die pagina die ik gaf staat vol met meerdere soorten en maten kanonen .

en snel geleverd .

grt timberwolf .
full

De kanonnen, daar kan ik geen uitsluitsel over geven, maar ik neem aan dat ze in de kit zitten toch?
Het is meestal wel zo dat als er kanonnen geplaatst worden en ze zichtbaar uit de romp steken dat dan álle kanonnen betreft.
Voor de kanonnen zou je ook kunnen kijken bij:
Cornwall Model Boats - Static display and radio control model boat kits including period wooden model ships.Model Ship fittings, Caldercraft Boats
Zijn daar goedkoper als hier.
Krikke in Groningen heeft ook een groot aanbod kanonnen.
Over het hout en het nut van een tweede laag heb ik geen aanvullingen op Diederik zijn antwoord:)

Voor de rest ziet het er solide en netjes uit!

Mijn vragen hierover zijn: Wat is nou precies het voordeel van een tweede huidlaag ipv één?

groeten Joris

Over de voor en nadelen van één of twee huidlagen zijn de meningen vaak verdeeld. Diederik heeft alles al netjes uitgelegd, ter aanvulling; Als je slechts één huidlaag gebruikt wat uiteraard heel goed kan, dan is het wel noodzakelijk dat je latten minimaal 1,5 mm dik zijn en beter nog 2 mm omdat je er niet aan ontkomt om de boel goed te schuren om een strakke romp te verkrijgen. ook speelt hier een rol dat je wat ervaring hebt met beplanken. Het voordeel van een 2e laag is dat je eventuele deukjes en/of bulten in de 1e laag weg kunt werken door intensief schuren en zo nodig vullen met plamuur, al deze werkzaamheden worden dan onzichtbaar door je tweede huid. En zoals Diederik al opperde kun je voor de 1e laag zachthout gebruiken wat makkelijker te bewerken is.
Zelf ben ik een voorstaander van 2 huidlagen, ik heb slechts één schip beplankt met één huidlaag, dat was de Victory.

En zoals altijd heb je hier de meningsverschillen al, zelf beplank ik altijd maar 1 laag en het liefst gelijk noten.
Dit vind ik zelf het prettigst werken.

Dankjulliewel!!!! Ik heb zeker wat goede tips gekregen. Ik ga het proberen met notenhout denk ik. Eerst even testen hoe het er met de juiste verfkleuren uit gaat zien. Pakt dat uit hoe ik denk, dan wordt het dus noten. Uit kosten oogpunt twijfel ik nog tussen enkel en dubbellaags beplanking. De kanonnen weet ik nu sowieso wel te vinden.

Ik ben blij met de hulp die ik van jullie krijg! Ik had het gevoel om op zo'n dood punt te komen, maar dat is nu gelukkig dus niet zo :)

Dankjulliewel!!!! Ik heb zeker wat goede tips gekregen. Ik ga het proberen met notenhout denk ik. Eerst even testen hoe het er met de juiste verfkleuren uit gaat zien. Pakt dat uit hoe ik denk, dan wordt het dus noten. Uit kosten oogpunt twijfel ik nog tussen enkel en dubbellaags beplanking. De kanonnen weet ik nu sowieso wel te vinden.

Ik ben blij met de hulp die ik van jullie krijg! Ik had het gevoel om op zo'n dood punt te komen, maar dat is nu gelukkig dus niet zo :)

Notenhout is een goede keuze, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Persoonlijk zou ik ook voor 2 lagen gaan; eerst 1,5mm dik linden, en dan 1,5mm noten.
De reden heeft Piet al beschreven.

en.....op een dood punt kom je hier niet hoor;)

Even een vraag; welke schaal is dit schip, en hoe groot is de romp zoals ze er nu bij staat?

Back