De HMS Prince van Amati

Ron, dit is de blauwdruk die erbij zit, verder heb ik 8 grote tekeningen, met zo her en der detailfoto's. Ik weet niet hoe die goed te digitaliseren zijn, ze zijn voor mij sowieso te groot om te scannen :P Ook betwijfel ik of foto's scherp genoeg zullen zijn..

Ik heb net geprobeerd het hout te zagen met de coupeerzaag. Het wordt helaas wel erg grof. Ik ga dus alles met de hand doen. Mocht het op een gegeven moment heel langdradig worden en langzaam gaan, ga ik zo'n machine aanschaffen.

En Newbie, is die er? Ik heb namelijk heel erg veel uitgezocht op google en op de site van Amati zelf, maar ben de Prince niet tegen gekomen. Wat ik je wel kan zeggen is dat ik die 375€ lang niet heb betaald ;)

Die is van Constructo, is inderdaad hetzelfde schip. Het beslag is alleen veel eenvoudiger en minder gedetailleerd. Veel gouden randjes missen bijvoorbeeld. Ron is die aan het bouwen.

Zo op het eerste gezicht een heel mooi schip,waar je veel uren plezier van gaat krijgen.
Weet je iets van de historische achtergrond? Wanneer werd 'ie gebouwd, welke zeeslagen heeft 'ie meegemaakt?
Ook leuk dat er weer een Engels schip op de helling staat. We zullen die Franse, Spaanse en Nederlandse schepen eens laten merken wat red-hot cannonballs zijn:wink:!

Na wat onderhandelen mocht ik voor een héle goeie prijs deze kit op komen halen. :D Toen ik aankwam op mijn bestemming moest de man van wie ik hem kocht lachen, en zei hij: "ik wist niet dat er nog mensen van jouw leeftijd zijn die dit leuk vinden". Ook ik moest er om lachen. Met een mooie, grote en vooral zware kist ging ik naar huis:

Je bent niet de enige die op jonge leegtijd deze hobby uitoefend ;)

Succes met de bouw!

Niet de enige, wel één van de weingen ;)

Ik ben ondertussen een aantal dagen aan het zagen, maar ik heb wat problemen met de figuurzaag, heb het klemmetje van de zaag al 2x kapotgedraaid... de schroefbout in het mechanisme slijt behoorlijk snel, waardoor de zaagjes er na een tijdje uitschieten. Ik draai het geheel altijd best hard aan, kan dat de reden zijn dat dit elke keer kapot slijt??? Ik mag zo wel een doosje schroefbouten gaan kopen...

Dat is idd. de reden Joris en die dingen zijn gewoon 'n drama.
Je kunt eens proberen om 'n zeskantig boutje met moertje te nemen en die met 2 sleuteltjes vast te zetten.

Als ik jou zo hoor heb je een zwarte zaagbeugel. Die is van een buisje gebogen, klopt dat?

Als dit zo is, zou ik toch iets meer investeren. Je hebt ze van Sandvick. Deze beugels kun je gewoon in de bouwmarkt kopen en kun je herkennen aan de platte glanzende beugel. Die is massief en met betere kwaliteit onderdelen opgebouwd. Ik heb deze al 25 jaar en ik draai ook alles stuk als oud monteur. Toch is deze zaag niet stuk.

Bij mij is het probleem alleen dat de bout en moer snel slijten. Het liefst koop ik geen elektrische, dat kost me namelijk meteen weer best wat geld.

Hier even de eerste update van mijn bezigheden. Ik heb de helft vd spanten gezaagd:

In het begin was het even inkomen, maar nu loopt het lekker! Ook de dekken heb ik er uit gezaagd, ik wil waarschijnlijk overal kanonnen hebben, dus leek me dit de juiste keuze:

Nu eerst even op vakantie en dan begin augustus verder!

Laatst bewerkt:
Ik ben ondertussen alweer 2 dagen terug van mijn heerlijke vakantie. Ook heb ik nu een elektrische figuurzaag. Het is nog wel wat wennen, maar de bewegingen gaan steeds beter. In het begin brak ik nogal wat zaagjes.

De hoeveelheid spanten vind ik ook bijzonder, maar is denk ik de hoeveelheid die er ook daadwerkelijk in zou hebben gezeten. Verder had ik een vraagje aan jullie, de kiel en boeg zijn van triplex, netals de spanten. Ik vind het zelf niet mooi om op het schip triplex te zien. Daarnaast is het het eerste onderdeel wat ik gezaagd heb, en vind ik hem wat hobbelig ogen. Wat zou ik hier het beste mee kunnen doen? ik weet dat er wel eens voor gekozen wordt om dit te beplanken. Een andere optie die in me opkwam is het geheel namaken in een ander soort hout. Echter weet ik dan niet of het dan wél mooi strak er uit zal komen. Wat denken jullie?

Back