De HMS Prince van Amati

Ik stapte kortgeleden bij Toemen in Den Bosch binnen. Veel RC, veel plastic, erg weinig hout gezien...

Bedankt. Wel erg handig om iemand met zoveel kennis in de buurt te hebben :P Waar haal jij je fineer Diederik? :) dan weet ik ook meteen waar ik dat kan halen.

Klaas, jouw opmerking kan ik niet helemaal volgen. Bedoel je dat je een holte achterlaat tussen het midden en de balsa? (dat is toch ook in zijn geheel de valse kiel, of zeg ik hier iets raars?

Bedankt. Wel erg handig om iemand met zoveel kennis in de buurt te hebben :P Waar haal jij je fineer Diederik? :) dan weet ik ook meteen waar ik dat kan halen.

Graag gedaan.

Fineer heb ik in het verleden besteld bij Craftsupplies en de fijnhouthandel in Arnhem

Gestoken fineer, gesneden fineer - Craftsupplies.nl

Fineer - houtfineer

Ook een lokale meubelrestaurateur zal vast adresjes hebben om fineer voordelig te krijgen.
In Eindhoven is er ook de leeuwerik, maar weet niet of ze ook in 'kleinere porties' leveren:

http://www.leeuwerik.nl/decoratief-plaatmateriaal/fineer-overige-houtsoorten

Klaas, jouw opmerking kan ik niet helemaal volgen. Bedoel je dat je een holte achterlaat tussen het midden en de balsa? (dat is toch ook in zijn geheel de valse kiel, of zeg ik hier iets raars?

Oké, de valse kiel is eigenlijk de ruggegraat van het model, het deel waar de spanten in staan.
Je kunt dus inderdaad een holte laten tussen het midden en de balsa.
(is puur prijstechnisch hoor, heb je minder balsa nodig)

Ik heb het de laatste tijd nogal druk gehad. Ik heb de balsa er goed in verwerkt en de styreen berghouten op de romp geplaatst. Het is dus bijna tijd om te gaan beplanken.

Voordat ik toch echt de stap zet had ik nog een praktische vraag. Zelf heb ik geen ervaring met het plaatsen van schietbuizen/kanonnen op de dekken. Heeft iemand tips of een handige werkwijze? Alvast bedankt!

Een tip die ik kan geven - wanneer je kanons op een dek komen waar je later niet meer bij kan - zet ze extra vast met een nageltje door de bodem. Heb je later geen losse rammelende kanons in het vooronder omdat ze losgeschoten zijn.

Valt me toch tegen Hans, dat je dergelijke gevoelige informatie met de Engelsen deelt en de staatsveiligheid in verlegenheid brengt :mad:.

Als we dan toch bezig zijn: als vervolg op deze tip: Klaas heeft onlangs in z'n topic een foto geplaatst voor als je (Engelse) rolpaard geen bodem heeft: balkje onder de vooras als extra oppervlak om te fixeren....

...fixeren is inderdaad essentieel, als je kanonslopen in het ruim kwijt raakt, maak je geen schijn van kans tegen de Hollandse overmacht
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hollanders moeten ze gewoon los zetten, komen ze na het schot aan de andere kant uit de romp, heeft voordelen voor de ventilatie, en blijft het comfortabel voor de bemanning.
Zo zou ik het doen;)

Even serieus, het is natuurlijk Engels,

dus even serieuze adviezen.
Probeer de kanons waar je straks niet meer bij kunt goed vast te zetten zoals Hans aangaf met een nageltje of stukje messing door de bodem en dek.
Andere rolpaarden, dus zonder bodem, moet je even in mijn topic kijken.

Alvast een volgende tip; zorg vóór je de poorten gaat maken dat je alvast een rolpaard met loop klaar hebt, gewoon als maatgevend model.
Zo kun je steeds de goede hoogte van de poort bepalen.
Het is geen móet, maar de loop dient in horizontale positie op 1/3 van de onderste dorpel te liggen

Een tip die ik kan geven - wanneer je kanons op een dek komen waar je later niet meer bij kan - zet ze extra vast met een nageltje door de bodem. Heb je later geen losse rammelende kanons in het vooronder omdat ze losgeschoten zijn.

Ja, maar het grote geheim zit hem hierin: ze kunnen één keer schieten and thats it! Herladen zit er niet meer bij, want het kanon staat vast. Hahaha

Na een vol einde van het studiejaar en een lekkere vakantie wil ik de draad weer oppakken. Een deel van de beplanking heb ik al gedaan.

Ik heb tijdens het beplanken ook steeds rekening gehouden met de afstanden die ik moest overbruggen en daarom zowel bij de boeg verjongt en bij het achtersteven met instekers gewerkt. Echter kom ik nu wel echt in een nare hoek terecht en willen de planken absoluut niet meewerken. Wat kan ik hier het beste mee doen?

Ik heb alvast een voorstelling gemaakt van het probleem. Rood zijn rompplanken, blauw en groen zijn instekers. Wat kan ik het beste doen denken jullie?

Hey Joris, dat is lang geleden. En nu, klaar met je studie? Het is nogal slecht te zien wat er nu dreigt fout te gaan. Ga je tweelaags beplanken? Ik persoonlijk had vanaf het berghout naar onderen gaan werken maar dat is achteraf een koe in... Zoals je met de kleurenstroken gaat zien ben je volgens mij op de goede weg. Hoe buig je je planken en wat voor hout gebruik je? Volgens mij noten

Ron, ja ik heb een tijd even helemaal stilgestaan met de bouw. Ik ben nog niet klaar, maar had het voor mezelf gewoon wat drukker gemaakt. Ik werk met notenhout, wat ik eerst in een buis laat weken, om daarna met de elektrische plankenbuiger ze in de juiste hoek te krijgen.

Ik werkte tot nu toe met instekers die die een hoek van 45 graden hadden aan de punt. Dus niet met scherpe punten die op deze afbeelding te zien zijn. Omdat ik nu boven de waterlijn kom, lijkt het mij niet verstandig om met de stompe punten te werken, omdat je die duidelijk blijft zien. Ik ben er zelf alleen nog niet uit of ik nu afwisselend met rompplanken scherpe instekers moet toepassen, zoals in 2, of juist een aantal in 1 keer, zoals in 3. Ook was ik benieuwd of er nog een andere manier is om dit probleem op te lossen.

Ik vind methode 2 het meest logische. De eerste methode heb je kans dat je lat gaat torderen, het is nagenoeg niet mogelijk om met hele latten te blijven werken aan het achterschip. En de 3e manier komt eigenlijk nooit voor.
Als je het moeilijke hoekje van de lat laat weken in warm water, dan moet het zonder splinteren in model te buigen zijn, zo doe ik het ook altijd.

Ik wilde net zelf zeggen dat ik methode 2 er ook logischer uit vind zien. Anders krijg je een aantal instekers bij elkaar en ik weet niet of dat nu zo goed eruit gaat zien. In vind wel dat je goed op weg bent. Je hebt een mooie start gemaakt. Ik zat laatst nog te denken hoe ver je nu zal zijn, omdat ik je natuurlijk ook bij de kombuis geproken had.

je kan best eerst tellen hoeveel planken je nog nodig hebt op het grootspant
dan het aantal planken afschrijven aan de spiegel en verdelen en kijken hoe het uit komt , ik zou dus ook voor 2gaan als het zo mogen uit komen

Back