De "Friesland" van Mamoli

Ik heb er nu iets meer vouw omgestreken.
20210106_212619.jpg
20210106_212820.jpg

Ik vind de laatste (post 697) qua vorm wel goed gelukt, het is echter niet het kruiszeil, maar een bezaan- of latijnzeil

Laatst bewerkt:
Mijn bescheiden mening is goed gelukt, alleen lijkt het mij een beetje glimmen, dat kan natuurlijk door de foto komen

Ik denk dat zo rommelig juist realistisch is, op de schilderijen van van der velde zie je dat ook zo. Het dunne zeildoek word door de wind natuurlijk in alle vormen geblazen, hoe strak je het ook berg. De 3e vind ik het mooist:thumbsup:

Zoals Piet al opmerkte is dit zeil het bezaan of latijnzeil. Deze heb ik aangebracht omdat deze toch klaar was. Hiervoor heb ik een rak gemaakt met 4 sleden en rakklootjes van kralen.
20210111_101507.jpg

Ook de dirk is gemaakt met 8 hanepoten. Op de bezaanroede is een lat geplaatst met 8 gaten welke vastgezet is met drie woelingen om deze lat op haar plaats te houden. Visueel dan hè want er zit wel degelijk lijm tussen.
Hier is een 4-1 blok geplaatst aan een spinenkop om de top van de mast gaat het halende part naar het dek en hier is dit belegd op een klamp aan de mast.
20210111_113030.jpg
20210111_113035.jpg

Vervolgens spreken de foto's weer voor zich denk ik.
20210111_101511.jpg

20210110_223632.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi werk Hans. Ik vind alleen die rakklootjes aan de grote kant. Een paar kleinere kralen zitten nog wel ergens in een doosje.
Hier kan ik inderdaad gerust nog een keertje naar kijken inderdaad. Ze zijn wel een beetje groot om te zien. Deze zaten nog bij het pakket maar ik zal denk ik wat kleinere kraaltjes proberen de scoren.:)

Dank jullie wel voor de complimenten heren!:thumbsup:

In navolging wat ik zag op het forum heb ik ook maar zelf een onderplaat gemaakt waar dit het schip op komt te staan. Zonder een ontwerp ben ik de schuur ingedoken en ben maar wat gaan draaien op de draaibank.
20210113_195906.jpg

Ik heb wel verschillende lengten gedraaid voor de steuntjes zodat ik rekening gehouden hebt met de horizontale waterlijn.
20210114_204812.jpg

Als basis heb ik een plank mahonie gebruikt waar ik een rand aan hebt gefreesd. Nadien heb ik deze drie keer gelakt met de kleur Palisander. De standaard is in een zijdeglans gezet wat ik wel mooi vond. De Friesland zelf is namelijk geheel mat gespoten.
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik vind het nogal best tobben om dit onder je model te schroeven, zodat ook de masten mooi verticaal staan.
Hoe dan ook het is gelukt!
20210115_183427.jpg

Laatst bewerkt:
Back