De "Friesland" van Mamoli

Dit schip lijkt volgens mij op het schip dat beschreven staat in Der Hollaendische zweidecker von 1660/70 door Heinrich Winter. Veel succes en ik blijf je volgen.
Dat klopt dit had ik tijdens het speuren naar informatie ook ontdekt dat er veel overeenkomsten zijn. Ook wijkt het veel op de bouw van de 7P.

De eerste herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd aan de romp. Het betrof hier de eerste beplanking waaruit stukken waren weggebroken. Ik heb dit natuurlijk zo netjes mogelijk geprobeerd te doen. Anderzijds maakte dit niet veel uit omdat straks na aanbrengen van de 2e laag je er niets meer van zou zien. Maar toch.. Ik heb mijn best gedaan.
20200828_211048.jpg

Na het geheel repareren van de romp kon ik verder met het aanbrengen van de berghouten. Deze werden eerst aangebracht zodat de huidgangen zelf er tussen komen. Alle berghouten hebben een dikte van 2mm. De bovenste breed 3mm de 2e van boven 4mm en alle overige zijn 5mm. Tussen de 2 berghouten van boven zitten 3 stuks huidgangen van 3mm met een dikte van 0.7mm. De overige gangen zijn allemaal 5mm.
De vorige bouwer had alle berghouten reeds zwart gemaakt en hier had ik dus geen keuze in te maken. Hoe dan ook ik ben op weg!
20200830_191444.jpg

Allerseerst had ik de poorten weer even wat opgefrist met rood.

De ornamenten van de galerij er maar is bij gepakt. Het lijk wel een soort geverfd tin. Het is redelijk buigzaam. Dit moet ook wel want het moet in de vorm van de galerijzijkant meegenomen worden. Ik zie hier nog wel wat werk. Het ornament rammelt tussen de daklijst en de onderste lijst en past niet overdreven mooi. Ik ga dit ornament maar ietsie opdikken en zodoende passend maken.
Eerst maar mooi schoonmaken en opnieuw verven.
20200830_205822.jpg

Back