De "Friesland" van Mamoli

Deze zaten nog bij het pakket maar ik zal denk ik wat kleinere kraaltjes proberen de scoren
Voor mijn Victory heb ik mijn vrouw haar ganse voorraad kraaltjes doorgeploegd. Zelfs de kleinste hebben nog een te grote diameter. Ik heb dan maar het web afgestruind naar bolletjesketting. Je weet wel, waarmee vroeger de stop van de wasbak voor vluchten werd behoed. Naast die in de sanitairwinkel (parelketting), kan je heel kleine krijgen (1,2 en 1,4 mm) (Inwaria Kugelkette). Los doen doe je met een rode bektang tussen 2 bolletjes nijpen. Dan schiet het los. Het pinnetje dat dan nog in het bolletje blijft zitten nijp je af. Als er maar 1 zo'n restant van een pinnetje in het bolletje blijft zitten kan je meestal wel een draadje erdoor rijgen.
De sledes voor ertussen heb ik op schaal laten laseren uit 0,6 multiplex, die in massief hout breken in stukjes als je er naar kijkt.
Op onderstaande foto zie je 2 verschillende maten, met een stift gezwart. (Bij de bovenste zijn geen sledes toegepast overeenkomstig Longridge)
IMGP4041.JPG

Dank je wel Herby voor deze tip volgens mij heb ik wel ergens een dergelijk kettinkje liggen. Overigens zijn de kraaltjes die ik nu gebruik 2mm.
Ik moest mijn verslag even vanaf pagina 3 opduikelen:rolleyes: dat gebeurd niet snel.
Eerst maar starten met een reparatie. De marsring is losgekomen van de snephanen.
20210130_200110.jpg

Maar! Ik ga weer stug door met weeflijntjes knopen.
20210130_200150.jpg

Niet om het af te kraken Hans, maar de deadeyes zitten niet allemaal in de goede stand. Vooral die linksboven zit verkeerd om. Zonde van dat strakke werk van jou!
Inderdaad zeg!
Die is er tussendoor geglipt:)
Maar het totaal kan ook absoluut een stuk beter.

Laatst bewerkt:
Ik heb al gezegd dat weeflijnen van polyesterdraad niet het fijnste draad is om mee te weven. Met de onderlinge afstand is niets mis. Door het polyester touw wat ik gebruik zijn knopen niet strak te trekken. Knopen schuiven gemakkelijker uit elkaar.
Daarnaast bouw ik in mijn ogen weeflijntjes die licht hangend mogen zijn.
Ben ik tevreden? Je bent nooit tevreden. En daarnaast heb ik niet de puf om naast mijn 50 urige werkweek opnieuw te gaan beginnen.
20210131_190541.jpg

Geen kritiek op je werk hoor Hans, maar ik heb het al vaker gezegd (geschreven), katoen (100%) is nog steeds het beste draad voor de weeflijntjes, schuift niet, geen rek en omdat je de knoopjes mooi strak kunt aantrekken zijn die ook niet overmatig aanwezig, op vele modellen zie ik vaak rijen met dikke knoopjes, hetgeen je dus met katoen niet hebt. (zie verslagen; Sovereign, Statenjacht en Royal Caroline allemaal weeflijntjes van katoen...:)) Daar komt nog bij dat je het katoen makkelijk kunt bijkleuren of verouderen zoals je wilt met bijv. beits. En last but not not least, overal te koop bijna voor nop ;)

Back