De "Friesland" van Mamoli

Hans, het is maar een kleinigheidje, maar wat een beetje opvalt op je laatste foto is dat de voorstengenstag een klein beetje naar achteren word getrokken. Dit komt omdat je het geleide blok voor het halende part te ver naar achteren op de spriet hebt gezet, waardoor indien er aan getrokken word je dit effect krijgt. Om dit te voorkomen zou je het geleide blok een stuk dichter bij de takel moeten zetten zodat de trekkracht recht naar beneden komt te staan. Je kan de blokken wel op deze manier spreiden indien je i.p.v. een talie een enkelblok gebruikt (zie inzet op de foto), dan trek je de stag ook recht ongeacht de spanning cq trekkracht die er op uitgeoefend word.
20201206_131343_bewerkt-1.jpg

Als je spanning zet op het halende part (blauwe V) dan word het bovenste blok van de takel naar de richting van de rode pijl getrokken, waardoor je dus een kleine knik krijgt, hoe verder het geleide blok van de takel afstaat des te groter word knik. (het is maar een 'weetje' en misschien iets om rekening mee te houden voor een volgende keer)

In Anderson zit dat blok in het midden van beide stagen. Afbeelding st George. Maar ook de voorstengenstag mag hoger op de boegspriet. Om de stagen iets meer parallel te laten lopen. Je blok blijft dan wel op de afstand van het voorste blok hetzelfde. Dus die knik blijft er dan ook in. Goed te zien op het model dat Anderson aanhaalt.
Fig. 98 Anderson

Het knikje zal altijd een beetje aanwezig blijven. Dit zit in de constructie door de takel. Het zijn die kleine dingen die je soms over het hoofd ziet, maar door dit soort discussies erin hamert. :) dus kijken als ik zover ben het ook in 1 keer goed doe.:)
9ik mag nu niet veel hobbyen, kersemus gedoe.:( alleen een beetje stiekum spammen hier op het forum.

Het knikje zal altijd een beetje aanwezig blijven. Dit zit in de constructie door de takel. Het zijn die kleine dingen die je soms over het hoofd ziet, maar door dit soort discussies erin hamert. :) dus kijken als ik zover ben het ook in 1 keer goed doe.:)
9ik mag nu niet veel hobbyen, kersemus gedoe.:( alleen een beetje stiekum spammen hier op het forum.
Hahaha... Ik mag ook niet veel hoor. Maar stiekem ben ik het nu al aan veranderen;)

Die Friesland is toch echt een heel mooi schip. Zeker door de fluwelen handjes van Hans gebouwd gaat het een echt pronkstuk worden. Leuk om je verslag te volgen!

Back