De Friesland 1663 1:75

• Topicstarter Topicstarter Drububu
  • Startdatum Startdatum
Ik heb het al gevonden op blz. 144. Ik kende dit niet, op Engelse schepen zie je dit ook niet. Ik zal nog eens kijken hoe dit bij de Friedrich Wilhelm zu Pferde zit.
Het schijnt ook maar kort bestaan te hebben, de talie tussen ra en boegspriet die hij als latere uitvoering als toppenant beschrijft is me wel bekend.

Groet,

Ad

Heb net ook even gekeken. Dik vertelt er niet zoveel over behalve dat de trensen de blinde ondersteunt. Maar ze zijn inderdaad al heel snel weer verdwenen van de schepen. Op de Prins Willem zaten ze al niet meer en die stamt uit dezelfde periode. Maar goed. Dik is van mening dat ze op de 7P wel zaten... Dus... Bouwen we ze er op... :D

Welkom Hans.
Ik ben nieuw bezig met deze hobby en had mijn ogen al uitgekeken op jouw website. Is ondertussen opgeslagen onder favorieten.
Kun je me een woordje uitleg geven over jouw rekentabellen ( blz 18 ) over de hoogte van de barkhouten? De foto is me te klein om details te ontcijferen.

Dank je
Gino

Welkom op dit forum Hans,

Ik ben hetzelfde schip aan het bouwen, op mijn verslag kan je zien hoever ik ben.
Om eerlijk te zijn hebben jou bouwverslag en dat van Jan (Ouwe) mij overgehaald om de Friesland te gaan bouwen.
Ik heb een hele zooi foto's van jou en van Jan zijn verslag op mijn computer staan en gebruik die ook regelmatig voor mijn bouw.
Je hebt werkelijk een prachtig schip gebouwd.
Net zoals jij kwam ik al in de problemen met de spanten, ik had keurig aangetekend waar de spant symetrie misten en hoever hem te verzetten en lijm ze daarna braaf zoals ze al zaten, ik zit met aandacht en concentratie storingen.
Omdat het met constructie lijm gedaan was was het niet meer los te krijgen en ben ik dus gaan aanvullen en weg schuren.
Nogmaals, je hebt een heel mooi schip staan en ik hoop dat je het niet erg vind dat ik jou verslag gebruik bij mijn bouw.
Ik vind het heel leuk dat er nu 3 Friesland bouwers op dit forum zitten, kunnen van elkaar leren.:teacher:

gr. Ruud

Welkom op dit forum Hans,

Ik ben hetzelfde schip aan het bouwen, op mijn verslag kan je zien hoever ik ben.
Om eerlijk te zijn hebben jou bouwverslag en dat van Jan (Ouwe) mij overgehaald om de Friesland te gaan bouwen.
Ik heb een hele zooi foto's van jou en van Jan zijn verslag op mijn computer staan en gebruik die ook regelmatig voor mijn bouw.
Je hebt werkelijk een prachtig schip gebouwd.
Net zoals jij kwam ik al in de problemen met de spanten, ik had keurig aangetekend waar de spant symetrie misten en hoever hem te verzetten en lijm ze daarna braaf zoals ze al zaten, ik zit met aandacht en concentratie storingen.
Omdat het met constructie lijm gedaan was was het niet meer los te krijgen en ben ik dus gaan aanvullen en weg schuren.
Nogmaals, je hebt een heel mooi schip staan en ik hoop dat je het niet erg vind dat ik jou verslag gebruik bij mijn bouw.
Ik vind het heel leuk dat er nu 3 Friesland bouwers op dit forum zitten, kunnen van elkaar leren.:teacher:

gr. Ruud

Geen probleem Ruud. Gebruik maar wat nuttig is. En ja de spanten van mamoli... die worden waarschijnlijk nog met de hand uitgezaagd door de kinderen van de directeur. Ik heb ze uiteindelijk weggegooid en zelf maar gemaakt. :rolling:

Welkom Hans.
Ik ben nieuw bezig met deze hobby en had mijn ogen al uitgekeken op jouw website. Is ondertussen opgeslagen onder favorieten.
Kun je me een woordje uitleg geven over jouw rekentabellen ( blz 18 ) over de hoogte van de barkhouten? De foto is me te klein om details te ontcijferen.

Dank je
Gino

Niet gebruiken Gino! Die zijn afgeleid van de tekeningen van Mamoli maar de berekening klopt niet. De beste manier om je berghouten te bepalen:

1. Pak een recht buigzaam latje bij voorkeur van perenhout.
2. Zoek het grootspant. Dit is de breedste spant. Die zit op ongeveer 1/3e lengte vanaf de eerste spant. Ik dacht dit spant 8 is bij De Friesland. Daar zit het berghout op het laagste punt. Even opmeten. Plaats daar een speld of een punaise.
3. Meet het hoogste punt bij het achtersteven. Plaats daar ook een speld of punaise.
4. Meet het hoogste punt aan de boeg. Plaats daar ook een speld of punaise.
5. Plaats nu het latje op de hoogte van de spelden of achter de punaises. Het natuurlijk verloop van het latje bepaalt de kromming van het berghout.
6. Even aftekenen op op de spanten en klaar.

Alle bovenliggende berghouten kun je daarna bepalen door het aantal huidgangen die er tussen zitten.

Hans wil je proberen als je een bericht quote alles zoveel mogelijk wat niet belangrijk is te wissen, zodat er maar een enkele regel in je quote over blijft?
Dat leest een stuk prettiger.

Afgelopen weekend flink zitten frotten om de 'spaanse' oftewel de vaste toppenant van de blinde ra aan te brengen. Daarnaast het zeil opgehaald. Zoals jullie zien breng ik de (Mamoli) zeilen aan met als bedoeling om ze losjes, een beetje slordig, te reven alsof ze hangen te drogen.
In elk geval had ik wel wat moeite met deze spaanse toppenanten aangezien je ze op andere schepen zoals de Prins Willem (die ook uit deze periode stamt) niet ziet. Ook op het HZ model zijn ze niet aangebracht en dat is toch het model waar de Friesland weer van is afgeleid. En in het boek van zu Mondfeld worden ze niet genoemd. Uiteindelijk sloeg ik een boekje van de William Rex open en zag ze daar ook zitten. Dat was voor mij in elk geval voldoende reden om ze wel aan te brengen.

img_1806.jpg

Volgens Dik worden de Spaanse toppenanten ook wel de vaste toppenanten van de blindera genoemd. Verder schrijft hij hierover:

full

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit had ik inderdaad ook gelezen Ad. Heb me in eerste instantie wezenloos gezocht in dit boek om er achter te komen dat die twee jufferblokken tot de toppenanten gerekend werden. :D Je zou dan verwachten dat die op het uiteinde van de ra zouden zitten. Maar niet in dit geval dus. Alleen jammer dat Dik niet beschrijft wat het nut nou precies van deze vaste toppenanten is. Hij beschrijft alleen dat ze er ook zijn.

Het tuigwerk van de boegspriet is inmiddels afgerond. De blinde ra en de bovenblinde ra zijn voorzien van al het tuigwerk conform GC Dik. Daarnaast zijn de zeilen opgehaald. Hierbij probeer ik de zeilen op te knopen zoals dat op de William Rex (van Ab Hoving ) is gebeurd. Dat zie je bv terug aan het zeil van de bovenblinde. Helaas zijn de zeilen van een kwaliteit dat je het niet zo strak krijgt zoals het in het boek van de William Rex is weergegeven. Maar voorlopig laat ik het zo even zitten en kijk straks als alles opgeknoopt is hoe het hele plaatje er dan uitziet.

Afbeelding: totaaloverzicht tuigwerk boegspriet.
img_1809.jpg

Afbeelding: opgeknoopte zeilen Blinde en bovenblinde.
img_1814.jpg

En nu op naar de fokkera.

Ik zie dat jij het boek van de 7 prov. gebruikt voor de tuigage.
Ik denk dat ik dat ook maar eens aan moet schaffen, want ik denk dat dat boek goed bruikbaar is voor onze schepen.

Germt

Met name het tuigwerk staat zeer goed beschreven in dat boek van GC Dik. Per onderdeel (brassen, toppenanten, halsen enz) allemaal losse plaatjes hoe deze lopen en schematisch waar ze belegd worden. Dikte van touwen, blokken enz. Echt een aanrader als je een beetje historisch probeert te bouwen.

Ik denk dat ik dat ook maar eens aan moet schaffen, want ik denk dat dat boek goed bruikbaar is voor onze schepen.

Klopt wel (heb je de pdf?). Als je 't koopt dan even opletten, want er zijn wel prijsverschillen. Een jaar geleden stond het te koop voor 200 €. Toen kwam er een kortingsactie van de NVM, waardoor je het als lid voor 100 € kon kopen. En nu staat het ook bij Bol.com voor 100 €, en dan zie je 2e hands aanbiedingen die daar nauwelijks onder zitten!!!

Groet,

Ad

EDIT
Ik zie nu dat het overal 100 € is, dus de markt heeft zijn werking gedaan.

Laatst bewerkt:
Ik heb er ruim 1,5 jaar geleden inderdaad nog €200,- voor betaald... Nou ja, die pijn is inmiddels al geleden. :)

Ik heb de PDF ook, dus misschien de benodigde plaatjes en beschrijvingen uitprinten is een goed alternatief:D

Germt

Voor die prijs kun je makkelijk de hele PDF uitprinten en in 'n map stoppen Germt, heb je 'n mooi compleet en voordelig boek.

Voor die prijs kun je makkelijk de hele PDF uitprinten en in 'n map stoppen Germt, heb je 'n mooi compleet en voordelig boek.

Nou, het is een rot formaat hoor, 25x424x352 mm. Past dus zelfs niet op A3, en dan gaan de drukkosten wel heel rap omhoog.
Daarbij zit er nog een set tekeningen (lijnenplannen) bij, die er bij de pdf niet bijzitten.

Groet,

Ad

PS
Ik haal deze afmetingen bij Bol.com vandaan, maar die zijn niet juist. Het past volgens mij wel op A3

De tekeningen kun je ook voor een paar euro bij de NVM kopen (Nederlandse Vereniging van Modelbouwers). Die gebruik ik nu ook voor het tuigwerk en de zeilen.

Dikke pech ! Of eigenlijk niet...

Wat is het geval. Nu ik bezig ben om het tuigwerk conform de 7 Provincien te bouwen merk ik steeds vaker de foutjes die in het Mamoli ontwerp zit. Nu weer met de voormarsstag.

Mamoli monteert de voormarsstag rechtstreeks af aan de mars van de bovenblinde steng. Dat heeft me al verbaasd want de krachten die op zo'n stag zitten zijn enorm. Een mars kan dat in zijn eentje nooit trekken lijkt mij. Maar goed, verder heb ik er ook niet bij stil gestaan. Tot ik begon om de boelijns van het voormarszeil aan te leggen.

Hier een foto van hoe Mamoli je de voormarsstag laat monteren aan de mars (zie bij de mars van de bovenblinde):

img_1828.jpg

De boelijns van het voormarszeil worden door blokken aan de stag geleid naar de mars van de bovenblinde. Ze dienen daarbij onder de stag te hangen. Nu zag het er zo uit: Zie rode pijlen waar de boelijns lopen ten opzichte van de stag

img_1830.jpg

Dat vind ik dus geen gezicht. Op de 7 Provincien is aan de dwarszaling van de bovenblindesteng een extra blok aangebracht waar de stag doorheen gaat. Mijn stag was al helemaal afgemonteerd en aan de stag zaten ook al blokken bevestigd voor de boelijns. Ik heb dus eerst een half uur zitten piekeren hoe ik dit zonder de zaak los te maken kon aanpassen, maar uiteindelijk kwam ik maar tot 1 conclusie wanneer ik het goed wil maken:

img_1832.jpg

Eerst even in een hoekje zitten grienen en toen aan de slag. De stag losgeknipt en verwijderd, een nieuw touw gepakt en voorzien van een lus en een muis. deze vast gemaakt aan de blokken aan de mars. Die heb ik overigens wel laten zitten. Daarna de talreep opnieuw geschoren door de twee blokken van de talie. Dat gaf me wel het voordeel dat ik dat opnieuw kon doen aangezien de blokken van de talie in de oude situatie aardig dicht op elkaar zaten (zie 2e foto). Nu kon ik ze wat verder uit elkaar zetten. Ach ja... elk nadeel hebse voordeel zullen we maar zeggen :D
Daarna de stag opnieuw een zwart kleurtje gegeven met zwarte ecoline. En na een uur werk ziet het resultaat er nu als volgt uit:

img_1835.jpg

img_1836.jpg

Zoals je ziet loopt de stag nu via een extra blok aan de bovenblinde steng naar de mars. Hierdoor komt de stag minder schuin te staan en daardoor blijven de boelijns netjes onder de stag. Probleem opgelost en nu weer verder.... want hier in deze chaos moet ook nog even netjes orde worden aangebracht! :confused: :D :D

img_1838.jpg

Back