Dikke pech ! Of eigenlijk niet...
Wat is het geval. Nu ik bezig ben om het tuigwerk conform de 7 Provincien te bouwen merk ik steeds vaker de foutjes die in het Mamoli ontwerp zit. Nu weer met de voormarsstag.
Mamoli monteert de voormarsstag rechtstreeks af aan de mars van de bovenblinde steng. Dat heeft me al verbaasd want de krachten die op zo'n stag zitten zijn enorm. Een mars kan dat in zijn eentje nooit trekken lijkt mij. Maar goed, verder heb ik er ook niet bij stil gestaan. Tot ik begon om de boelijns van het voormarszeil aan te leggen.
Hier een foto van hoe Mamoli je de voormarsstag laat monteren aan de mars (zie bij de mars van de bovenblinde):
De boelijns van het voormarszeil worden door blokken aan de stag geleid naar de mars van de bovenblinde. Ze dienen daarbij onder de stag te hangen. Nu zag het er zo uit: Zie rode pijlen waar de boelijns lopen ten opzichte van de stag
Dat vind ik dus geen gezicht. Op de 7 Provincien is aan de dwarszaling van de bovenblindesteng een extra blok aangebracht waar de stag doorheen gaat. Mijn stag was al helemaal afgemonteerd en aan de stag zaten ook al blokken bevestigd voor de boelijns. Ik heb dus eerst een half uur zitten piekeren hoe ik dit zonder de zaak los te maken kon aanpassen, maar uiteindelijk kwam ik maar tot 1 conclusie wanneer ik het goed wil maken:
Eerst even in een hoekje zitten grienen en toen aan de slag. De stag losgeknipt en verwijderd, een nieuw touw gepakt en voorzien van een lus en een muis. deze vast gemaakt aan de blokken aan de mars. Die heb ik overigens wel laten zitten. Daarna de talreep opnieuw geschoren door de twee blokken van de talie. Dat gaf me wel het voordeel dat ik dat opnieuw kon doen aangezien de blokken van de talie in de oude situatie aardig dicht op elkaar zaten (zie 2e foto). Nu kon ik ze wat verder uit elkaar zetten. Ach ja... elk nadeel hebse voordeel zullen we maar zeggen
Daarna de stag opnieuw een zwart kleurtje gegeven met zwarte ecoline. En na een uur werk ziet het resultaat er nu als volgt uit:
Zoals je ziet loopt de stag nu via een extra blok aan de bovenblinde steng naar de mars. Hierdoor komt de stag minder schuin te staan en daardoor blijven de boelijns netjes onder de stag. Probleem opgelost en nu weer verder.... want hier in deze chaos moet ook nog even netjes orde worden aangebracht!