De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Als ik het snap, dan is het wel heel mooi! Maar als het motortje draait, hoe doet u dat met de stroomdraatjes? Ik ben heel benieuwd naar het resultaat!

Marco
 
Hoi Wiggie,

De motor in de trommel van een (sleep)lier is inderdaad een prima idee en binnen de MailLine-vloot zijn ook diverse schepen uitgerust met dit principe. Op zich werkt het allemaal naar volle tevredenheid, maar als er flink kracht op de sleepdraad komt te staan wil de boel nog wel eens door de vertraging van het motortje heen getrokken worden en wordt de sleepdraad onbedoeld gevierd. Nu hebben wij relatief kleine motortjes in de sleeptrommels zitten, maar ook de aandrijfmotoren zijn een "klein" beetje kleiner dan die "beesten" die jij in de machinekamer hebt staan..... :???:

Groetjes, Danny.
 
Ik heb gelukkig de ruimte voor een iets sterker motortje Danny.
En de rem moet de trommel tegen gaan houden tijdens het slepen. Als ik die werkend krijg tenminste.

Hier dan de bouw van de trommel.

Omdat de motor in de trommel komt kon ik deze niet uit een stuk maken en om er in de toekomst onderhoud aan te kunnen plegen wil ik het demontabel houden.

Hier alle onderdelen bij elkaar. Het bestaat uit een centraal middendeel met twee deksels, een daarvan zit er al op, en de motorfundatie met motor.

EC39C405-9643-46F2-BAF9-8E8F1CC32DA7-769-0000008F85F60D97_zpsb407c16d.jpg


Andere zijde van het middendeel

A2DD3BA5-7DFA-4C1C-AE3D-29414079C757-769-0000008F8D683B83_zpsd62d3bfd.jpg


Het motordeel waardoorheen de draden van de motor komen. De draden komen uit in de 'tandwielkast'.

F6BDE1ED-79DB-4B74-AA82-6C8B7A221DF9-769-0000008F95002A69_zps2f8bd39c.jpg


Achterste deksel en de flens naar de kast erop geschoven.

86986066-BEC0-459B-8920-C971F8AFDFDF-769-0000008F9B8F2331_zps3b46d9ea.jpg


Doorvoeren van de draden in de motorfundatie, gepiel.

0B1EEBA5-8818-4625-9F1E-E00716C131C7-769-0000008FA23F307A_zps3dc8d5ac.jpg


En in elkaar.

051A2720-8D48-4410-8794-3CF5F382E35D-769-0000008FA833F3C7_zpsc55b8269.jpg


En als laatste het middendeel en voorste deksel erom heen. De motoras wordt dmv een madeschroef geborgd op de uitgaande as die op zijn beurt de trommel aandrijft.

107925A6-553C-4A34-AA52-7384E798C252-769-0000008FAEAC5DFA_zps7e656bf1.jpg


En om het onderhoud te kunnen plegen zijn de deksels geschroefd. Hier moeten nog verzonken kopjes in komen. Had ik even niet voorhanden.

4DE36999-81BB-45AE-B6ED-153C6F9403B4-769-0000008FB49B1464_zpsc56b1b33.jpg


Hopelijk is het zo iets duidelijker.
 
en dit is de eerste keer dat je zoiets in elkaar knutselt ??????
knap staaltje machine bouw en denkwerk.

vgr
Marc
 
Dank je voor het compliment.

Dit is wel de eerste winch die ik maak maar niet het eerste technische project hoor.

Nog even een totaalplaatje en een filmpje van het draaien op 6 volt. Het geheel moet nog inlopen dus er zitten nog wat zware puntjes in de rondgang.



 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi William! Dat ziet er behoorlijk "echt" uit en loopt ook schitterend.

Kan je me uitleggen hoe je die motor hebt vast gezet in zijn behuizinkje? Dat ontgaat mij namelijk nog een beetje met deze foto's.
 
De reepgeleider deels in elkaar gezet en getest.

A34835FF-1A7F-4A48-B6EB-3271B65B7383-975-000000996D3333CF_zps103d0dc8.jpg


04B99417-C96A-44CE-A385-F95FA232A2D1-975-0000009974D5D617_zpsac3d8018.jpg


A1F34280-7465-4520-9380-06B734159395-975-000000997E9AD975_zps857ef5aa.jpg



Het werkt maar de verhouding tussen geleiden en inhalen en vieren mag nog wat groter. Het geleiden gaat nu nog te snel in verhouding tot het aantal omwentelingen. Dat los ik dmv snelheidsregelaars en een mixer in de zender op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HALLO William
ziet er goed uit komt er nog een buisje over de draat gelijder voor de sleepdraat
anders op en duur gaat de sleepdraat ravelen van de schroefdraat. maar mijn complumenten? heb je zo bie zo
 
Dank jullie wel.

De reepgeleider is hier nog maar deels in elkaar gezet. Puur om te bekijken of alles het doet.
Er komt aan de onderzijde nog twee rollen die verticaal staan om de draad naar de trommel te geleiden.

Een vraag aan de kenners. Wat is normaalgesproken een gangbare maat qua diameter voor de sleeptros die op de trommel zit? (ik praat over het 1:1 model)
 
draad diameter

Wiggie.

Op de sleepboten waar ik op gevaren heb, was dat 7 duim, er word zo wie zo rekening gehouden met het aantal pk. van het schip.
Ik meen me te herrinneren dat de Zwarte Zee 9 duim had.
 
Meneer Bocdan, ik weet niet op welke sleepboot U heeft gevaren maar ik geloof niets van Uw verhaal !
Of U moet zich vergissen met een sleeptros of rekker, dan zit U aardig in de buurt met 9" ofwel 22,5 cm.

De Ievoli Black heeft sleepdraden van 71 mm. diameter voor z'n 10.000 PK. met een paaltrek van 123,1Ton
ETV Dutch Coastguard
 
Zeer onder de indruk. Heel mooi gemaakt, ga ik onthouden.


Oohjah Sjoerd, wanneer ga jij zo'n klein slepertje bouwen dan? :D

Dank jullie wel.

Een vraag aan de kenners. Wat is normaalgesproken een gangbare maat qua diameter voor de sleeptros die op de trommel zit? (ik praat over het 1:1 model)

7 duim is echt absurd!! Tegenwoordig zijn de draadsterktes sowieso al velen malen hoger als op de oude slepers.
Op mijn Multratug zit voorop 2x220 meter 60 mm Lankoforce lijn, achterop 750 meter 54 mm Euroneema staaldraad. En dat is voor een houdkracht van max. 200 ton!

Gr.
Pim
 
sleepdraad

Ik weet niet of je weet, of wat je bedoeld, een rekker was gemiddeld 21 duim, dat zijn allemaal omtrek maten.
En dan is 7 duim heel normaal, ik geloof niet dat je ooit een sleeptros van een Zeesleper gezien hebt.

Een voorloper was dunner, en was meestal een cobra hennep en staal doorelkaar.
Dan had je manilla rekker, of een nylon rekker, de Manilla was dikker, dat zijn die 21 duim.

Ik weet niet precies hoeveel een duim is, maar ik dacht rond de 2 cm, dat zou dan een omtrek van 14 cm zijn, veel ??? ik denk het niet.

Maar ik hou me open voor sugesties, het is tenslotte alweer 50 jaar geleden.
 
Een duim (inch) is 25,4 mm.

De een spreekt over omtrek, de ander over diameter, dit zijn 2 verschillende afmetingen !
 
Laatst bewerkt:
Back
Top