De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Dank je wel bocdan.

Om ook even een kijkje achter de schermen te geven hieronder een deel van het tekenwerk waarmee de lieren vorm beginnen te krijgen.

De eerste stap is bij mij meestal om de onderdelen 1:1 te tekenen in een CAD programma om te kijken hoe ik het geheel het beste in elkaar kan zetten. Daarna distilleer ik de losse onderdelen uit de tekeningen. Dan weet ik zeker dat straks alles past en werkt.

Met de achtersleeplier ga ik proberen of ik de sleeptros ook automatisch netjes opgewonden kan krijgen op de trommel via de geleider aan de achterkant en het zou natuurlijk te gek zijn als ik de remmen op de lier werkend krijg.
Technisch gezien kan het in ieder geval.
Dit is bijna een projectje op zichzelf.

 
lier

Wiggie

Ik kijk nou al naar het eind resultaat uit, het zal wel weer iets groots worden, in klein formaat.

Zelf heb ik bij Smit gevaren, in de 60 e jaren, ik weet hoe die sleep trommels er toen uit zagen.

Maar zo modern en zo klein, ik kan niet wachten.

Sucses er mee.
 
Het is inderdaad de bedoeling dat de reepgeleider gaat werken. In tegenstelling tot de eerdere reepgeleiders waarbij de spindel in een vaste verhouding tot de trommel meedraait en voorzien is van zowel links als rechts draad ( wat ik niet in het klein kan maken overigens) heeft de achterlier bij een ASD een spindel met een enkelvoudige draad. Die draait aan het einde dus de andere kant op om de geleider in richting om te keren.
Dat moet elektronisch te maken zijn. Desnoods met behulp van een pololubordje met eindschakelaars als omkeergevers oid. Ik zal niet de eerste zijn die een pendelende beweging wil automatiseren en ik heb de vakantieperiode om daar naar te zoeken. Het wordt in ieder geval een echt project zo.
 
Ik ben er uit qua elektronica in ieder geval.
Met een bistabiel relais dat aangestuurd wordt via de eindschakelaars stuur ik een ompoolrelais aan die de draairichting van de motor omdraait die de geleider beweegt.

In tekst is het niets, in de praktijk moet ik de onderdelen eerst nog zien te vinden. Hahaha.
Het kan in ieder geval zonder moeilijke printjes, dat is de eerste hobbel die genomen is.
 
Het begin is er, in de vorm van de vertraging die straks het draadeind laat draaien die op zijn beurt de reepgeleider laat verschuiven.
Ik ben een persoon die alles wat kapot uit elkaar sloopt om de motoren en tandwiel en dergelijke eruit te halen dus ik heb een redelijke voorraad waaruit ik kan kiezen.
Zie hier het resultaat.

28851B65-E3C3-40AB-9F8B-C2EDD65BF6A6-819-0000007B43209071_zps2d20495e.jpg


CEF781EA-BA68-4075-AECC-75AB588A9790-819-0000007B4BDD7BFE_zps979f36ba.jpg


7C40EEC9-0866-4222-888A-3AB72E353761-819-0000007B5304890C_zps1ec8f0ea.jpg


6E3834E3-F44F-4350-925C-F313552B0A9F-819-0000007B59690454_zps719d50b6.jpg


929AB18D-BE51-4472-8EF3-E0EE789EE177-819-0000007B6408D177_zpsdb9a8f9c.jpg


Past precies! De boor is 4,5 mm in doorsnede om de schaalgrootte weer te geven.

En qua elektronica ben ik erachter dat er signaalrelais bestaan met een set en een resetspoel. Prima te gebruiken voor de automatische ompaling van de motor. Twee subminiatuur microschakelaars op de reepgeleider en klaar is Klara!

Wordt vervolgd.
 
Pffffff, wat een warmte vandaag, en geen zuchtje wind ook hier.

Eigenlijk geen weer om wat te doen maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Dus hier de vorderingen van het afgelopen weekeinde.

Het lijkt al wat. De aandrijving van de schroefdraad van de reepgeleider is hiermee alvast klaar. Toch een van de lastigste onderdelen.

Het trapeziumdraad zoals op het origineel is het niet geworden, ik heb het gehouden bij een half gesneden M7 x 1.0 op een 6 mm zilverstalen as. Als ik de omwentelingsnelheid van de trommel bekijk op de omwentelingsnelheid van de schroefdraad van de reepgeleider kom ik op ongeveer 2,5 mm zijdelingse verplaatsing per omwenteling van de trommel. Dat komt neer op een sleeptros diameter van circa 60 mm. Of dat realistisch is? Wie het weet mag het zeggen. De lier is in het origineel berekend op 68 ton trekkracht voorzover ik het goed onthouden heb.



De aandrijving zit er vast ingebakken.




De buitenzijde blijft demontabel, voor onderhoud.


Het klopt nog steeds.


en een filmpje, het klinkt allemaal nog lekker rauw, maar goed dat de lieren niet continu aanstaan ;)

Ik zie het wel goed komen met de reepgeleider jongens.........
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo high-tech is dit ook weer niet, dat kunnen jullie ook, is een kwestie van gewoon doen mannen!
Maar een goede tekening is het halve werk.
Goed bezig William! Ben benieuwd naar de functionaliteit straks.

Gr.
PIm
 
Die tekening maakt inderdaad het verschil Vincent ;)

Hightech is het ook niet inderdaad. Gewoon doen! Met oefening kan iedereen het.
En natuurlijk accepteren dat je soms dingen over moet doen omdat het niet lukt. Maar daar leer je het meeste van.
 
Nieuw materiaal

898992D0-42F8-4CC2-A334-BC9AA762CA2A-2203-000001D84DEDD76A_zps2fff8cdc.jpg


Meer details aangebracht

17625200-12E9-4A07-AB22-DA7B5400D19D-2203-000001D85DCF7F6B_zpsd5493648.jpg


C23AA222-B787-4E0F-9EAE-38F3803842AD-2203-000001D8667553B8_zpsfa2ec244.jpg


13087929-230E-4890-9278-8EC20D023A3B-2203-000001D86F606337_zpsec22e253.jpg


Hebben jullie enig idee waar de aluminium bus voor dient die op de plaats van de hoofdas zit? ;)

Het antwoord volgt dit weekeinde.
 
Ook weer een nee, de rem zit aan de buitenzijde van de trommel, die probeer ik wel werkend te maken dmv een servo maar dat is voor een later moment.

Ik zal jullie uit de brand helpen, het is de motorfundering voor de motor die de trommel laat draaien.
Ik wil zo min mogelijk tandwieloverbrengingen (bron van storingen) in mijn aandrijving dus de motor komt in de trommel te zitten.
Van het weekeinde zien jullie wel wat ik bedoel. Vanavond heb ik een BBQ avondje dus weinig bouwen.
 
Back
Top