Een heel gelukkig 2011 toegewenst aan een ieder met veel bouw- en vaarplezier.

roost:
Nieuw Jaar en nieuwe, grote, vorderingen te laten zien.
Allereerst is er het kompas.
Gemaakt van plexiglas, polystyreen en aangevuld met kralen (lang leve de kralenbak van mijn ega :bday:

).
Ten tweede de hefcilinder om de mast te kunnen strijken. Het doel om dit werkend te krijgen heb ik in een vroeg stadium al laten varen. Er moest teveel worden gedaan aan de binnenzijde van de telefooncel waardoor ik dit niet geheel na kon bouwen. Nu dat het er op staat had het wel mooi geweest.. Maar ja, een cilinder met 4 mm diameter werkend maken, hmmmm. Misschien voor later.
Daarna de mast, geheel gemaakt van messing om de verlichting straks makkelijk aan te kunnen sluiten. De gehele mast dient hierbij als plus terwijl de minnen er apart doorheen gehaald zijn.
De steunen van de lampen zijn gemaakt van 1 mm dik messing strip 10 mm breed en ook aan de mast gesoldeerd.
Ik ben er in ieder geval achtergekomen dat ik op het gebied van solderen nog veel te leren heb..Zucht.. wat een gevecht af en toe om iets gesoldeerd te krijgen waar er iets verderop al gesoldeerd zat. Met natte doekjes e.d. ben ik uiteindelijk zover gekomen. Nu alleen nog wachten op de lampjes, staan nog in bestelling helaas.
Kabelinvoer aan de onderzijde, er passen dus daadwerkelijk 9 draadjes van 0,8 mm doorsnede door een buisje met binnenmaat 3 mm.

(vraag me niet hoe lang ik er mee bezig ben geweest.

)
Zoals het orgineel kan de mast gestreken worden om de transportkist straks niet onnodig hoog te moeten maken.
De scheepsschroeven van de Prop-shop zijn ook op maat gedraaid. Doordat dit gegoten bronzen schroeven zijn kon dit prima in de draaibank.
De aansteker staat erbij als indicatie van de grootte. Als dat straks niets oplevert dan weet ik het ook niet meer.
Ook de radar en de bijbehorende steun zijn ondertussen gemaakt. In de markt is er niets te vinden dat op het origineel lijkt dus dan maar zelf maken aan de hand van de foto's.
Ook is de verlichting werkend gemaakt aan en in de telefooncel.
Om de Led's tbv de halogeenlampen en natriumlampen na te laten gloeien is er een condensator parallel over de stroomkring heen geplaatst.
De verlichting in de telefooncel wordt geschakeld dmv een printje van C****d. (LC-10 lichtcomputer).
[URL="
[/URL]
Als laatste de scheepshoorn, ook deze is gemaakt van plexiglas en polystyreen.
Het meeste werk zat hem in de hoornvorm. Mbv een combinatie van een dremel en draaibank was het mogelijk dit te maken.
En als laatste weer een totaalplaatje. Op de navigatieborden na ben ik nu zo goed als klaar met de telefooncel aan het raken. Uiteraard rest dan nog het schilderen maar daar wil ik mee wachten tot het weer beter is buiten. Nu is het te koud en te nat.