De 7 Provincien - Kolderstok (Peter)

Na wat gepruts en verder spieken bij andere verslagen heb ik nu nog een aantal latten op de boeg erbij. Ik heb 1 lat moeten verjongen om het mooi uit te laten komen met de luizenplecht. Ik moet zeggen dat ik er gemixte gevoelens bij heb. Enerzijds is het voor mijn niveau niet slecht en een goede schuurbeurt zal ook nog het nodige verschil maken. Maar als ik dan kijk naar hoe anderen het zoveel strakker hebben gekregen (Danny of Hans bijvoorbeeld), dan is het ook wel frustrerend dat ik die verrekte planken niet mijn wil op kan leggen! :frustie:
Nou ja, we blijven gewoon doorprutsen!! :thumbsup:
Ook nog een vraag: dr zitten best wel wat forsere kieren tussen de planken. Wat is de beste optie daarvoor? Beetje houtlijm en zaagsel van t schuren doet de rest? Dunne splinter dr tussen? Losrukken en opnieuw?

C17DAABF-3B8A-4F3A-84E3-E23A75017AAF.jpeg
17BD19A1-9527-45C8-895C-08A6044F5DD3.jpeg

Op de boeg ziet het er prima uit, een schuur beurt doet wonderen. Op de zijkant kijk je inderdaad tussen de planken door. Dit kan je verhelpen om de planken onderling te verlijmen en met een klem tegen elkaar te klemmen als je de planken aanbrengt. Een eenplanks systeem is niet makkelijk, je moet de planken eerst goed de vorm geven voordat je ze gaat verlijmen. En zorgen dat de gangen goed tegen elkaar komen.
Persoonlijk zou ik de gangen loshalen 1 voor 1 beginnend onder de eerste en die dan tegen elkaar verlijmen. Dan de volgende. Deze gangen gewoon blijven gebruiken ze hebben inmiddels de vorm. Als je D2 houtlijm gebruikt hebt kan je water gebruiken om de lijm op te lossen. Ik gebruikte daar een injectienaald met spuitje voor om het water op de juiste plek te krijgen. Gewoon proberen, het is hout, daar kan je heel veel mee en nagenoeg onzichtbaar te repareren. Lukt dit niet kan je altijd nog de latjes vernieuwen.

Maar nog eens goed kijkend naar je foto's is het best goed gelukt op het niet goed klemmen na. Je hoef dan ook niet de hele gang los te halen. Maar als je voorzichtig vanaf achter begint tot waar de kieren beginnen. Kom je al een heel eind. Hoe meer geduld en tijd hoe mooier het resultaat.

Tja, en dan zit je d'r zo naar te staren en te kijken naar andere verslagen en dan bekruipt je toch dat gevoel van "dat moet toch beter kunnen...." en dat gecombineerd met wat inspirerende input (dank @Stephan Kertész!) leidt dan tot het volgende resultaat:

boeg5.jpg

Niet de beste foto, maar het idee mag duidelijk zijn: planken eraf gesloopt en opnieuw! Eerste stap: wat meer balsa hout ter ondersteuning. Volgende stap: nauwkeuriger bepalen waar de 1e plank moet komen. En een vraag daarbij: de BB zegt dat de eerste lat de markeringen moet volgen op de spanten en er dan nog 4 latten boven moeten om gelijk uit te komen met de rand van de luizenplecht. Waarom niet beginnen met de eerste lat bovenaan en dan naar beneden werken? (dus de eerste lat die aansluit op de luizenplecht)

Voor wat betreft die eerste lat bij de markeringen: ik vermoed dat dit de locatie is waar een berghout moet komen. Als je die als eerste legt kun je die het perfecte verloop geven. Dit is niet gegarandeerd als je bovenaan begint. Overigens was het vroeger zo dat er dikkere latten bij de kolderstok dozen zaten die als berghout moesten dienen, daarbij waren de berghouten dus net als op de echte schepen uit één dikte. Ik vond dat best een fijne werkwijze. Tegenwoordig moet je twee latten op elkaar lijmen. Zelf ben ik er minder fan van, maar zeker voor beginnende bouwers is het een stuk eenvoudiger om de berghouten zo in de juiste vorm te krijgen zonder ze te breken.

Het gaat langzaam, maar d'r wordt wel degelijk voortgang geboekt! Ik heb de bovenste 4 latten + berghout opnieuw gedaan en het ziet er een stuk beter uit! Ik denk ook de oorzaak gevonden te hebben: de eerste keer heb ik de latten te nat vastgezet dus na het opdrogen krijg je dan die verrekte kieren. En ook meer balsa hout aangebracht voor het vervolg, dus nu eerst maar 'ns goed studeren op hoe de volgende latten moeten lopen. Want bij de volgende lat begint de dubbele buiging bij de boeg parten te spelen (horizontale en verticale buiging). Dus ik moet de lat eerder laten eindigen of ik moet meer en meer de buiging forceren. Dus daar ga ik maar 'ns even goed naar kijken. Maarrrrr, ik heb ook een groter dilemma! (meer daarover onder de 2 foto's en waar ik HEEL graag jullie mening over hoor!)

side2.jpg
front2.jpg

Terwijl ik het balsa hout fijn aan het schuren was, voelde ik ineens een verschil. En dat zit 'm in lijn van spant V naar IV naar III: het verloopt niet lekker! Zie onderstaande foto: spant IV ligt te diep. Nou heb ik volgens mij 3 opties:
1. schuren to alles glad is
2. spant IV ophogen
3. niks doen; de latten zullen dit verschil laten verdwijnen omdat die gewoon spant V en spant III aan zullen houden

Wat denken jullie?

deuk 21.jpg
de

deuk10.jpg

Gaat goed met de planken. :thumbsup:

Persoonlijk zou ik de spanten tot 1 geheel schuren. Ophogen ga je straks niet zien na gelijkschuren als de planken erop zitten. Dat verschil valt niet op. Dus spant V en III meer in lijn met IV en II. Ik zou wel een plankje of verfroerstokje nemen waar je schuurpapier op plakt om te schuren. Zo hou je meer controle of de kromming die je moet maken. Ik zie nu ook dat je holtes in het balsa hebt geschuurd tussen de gangen. Door een schuurpapier te gebruiken voorkom je dat. En dan lange halen van voor naar achter en vice versa.
Succes, gaat goed komen. Neem je tijd daarvoor.

En als je merkt dat tijdens het schuren je teveel van spant 4 en 2 schuurt om gelijk te komen met 3 dan kan je altijd nog iets ophogen. Gewoon over de 'deuk' wat balsa stripjes plakken en dan weer schuren. Je ziet zelf wel waar je iets bij moet werken. Kijken, schuren kijken schuren kijken bijwerken schuren etc...

Je heerste 4 gangen zitten nu een stuk beter Peter, maar dat spant zou ik eerst ophogen, en dan alles mooi in model schuren

Na wat gepruts en verder spieken bij andere verslagen heb ik nu nog een aantal latten op de boeg erbij. Ik heb 1 lat moeten verjongen om het mooi uit te laten komen met de luizenplecht. Ik moet zeggen dat ik er gemixte gevoelens bij heb. Enerzijds is het voor mijn niveau niet slecht en een goede schuurbeurt zal ook nog het nodige verschil maken. Maar als ik dan kijk naar hoe anderen het zoveel strakker hebben gekregen (Danny of Hans bijvoorbeeld), dan is het ook wel frustrerend dat ik die verrekte planken niet mijn wil op kan leggen! :frustie:
Nou ja, we blijven gewoon doorprutsen!! :thumbsup:
Ook nog een vraag: dr zitten best wel wat forsere kieren tussen de planken. Wat is de beste optie daarvoor? Beetje houtlijm en zaagsel van t schuren doet de rest? Dunne splinter dr tussen? Losrukken en opnieuw?

Bekijk bijlage 503657 Bekijk bijlage 503658
ik leef met je mee, je wilt niet weten wat ik afgepruts heb om die boeg erin te krijgen. :mad::confused:

Ik kan alleen maar beamen dat des te beter het verloop van de lijnen van de onderhuid zijn, des te beter de planken er tegenaan willen. Als je met de planken oneffenheden in de onderhuid denkt weg te kunnen werken, dan ga je volgens mij de mist in.

Dus die buik zo strak mogelijk maken. Als je kijkt naar de russische meesterbouwers dan zie je dat dat exact is wat zij doen. Plamuren en schuren tot ze een ons wegen en de lijnen perfect strak lopen.

Als je naar de laatste foto kijkt naar het verloop van de romp, tegen de kiel aan, ter hoogte van spant 4 zie je daar duidelijk een deuk. Die zou ik opvullen. En om het verloop van de romp goed te volgen zou ik er een sentlat tegen houden. Dat is een dun latje dat makkelijk buigt en dat je uit zichzelf de kromming laat volgen. Dat latje moet uit zichzelf overal strak tegen de romp liggen zonder kieren.
Dan kom je er wel uit.

Als je naar de laatste foto kijkt naar het verloop van de romp, tegen de kiel aan, ter hoogte van spant 4 zie je daar duidelijk een deuk. Die zou ik opvullen. En om het verloop van de romp goed te volgen zou ik er een sentlat tegen houden. Dat is een dun latje dat makkelijk buigt en dat je uit zichzelf de kromming laat volgen. Dat latje moet uit zichzelf overal strak tegen de romp liggen zonder kieren.
Dan kom je er wel uit.

Styreen strips werken geweldig daarvoor. Hout wil nog wel eens een zwakker/dikker/dunner/meer nerven stukje hebben en dan ongelijk buigen. Styreen heeft daar geen last van. OOk super om de zeeg uit te zetten. Bij deze een voorbeeld.

IMAG1439 (Custom) (2).jpg

Mmmm... met deze input kan ik niet anders dan toch de lat maar wat hoger leggen voor mezelf (pun intended), en maar 'ns met senten gaan spelen! Ik had er al 'ns over gelezen, maar de neiging is om het "op het oog" te proberen en dan zal 't ook wel goed genoeg zijn (met het excuus dat ik toch niet zo goed ben als de rest hier). Maar ja, dat zijn natuurlijk maar excuusjes, dusssssss..... op zoek naar Styreen! :)

Het is weer ff geleden, maar d'r is weer wat voortgang te melden! Zoals te zien is heb ik me behoorlijk uitgeleefd met balsa, plamuur en wat oude latjes die ik had die dun en buigzaam zijn. En daar overheen verder beplanken. In het echt ziet 't er wat strakker uit en een schuurbeurt doet wonderen. Na de 5 hele latten kreeg ik de 6e niet meer de correct de bocht om, dus ben vanaf daar gaan verjongen en de latten omhoog laten lopen. Is de eerste keer dat ik dit zo doe, dus hoor graag jullie mening d'r over!
En tevens een vraag; in het stuk aangegeven met de rode lijn is waar de plank de grootste buiging maakt en ik krijg de aansluiting van de volgende plank net goed er tegenaan. De plank 'wil' de blauwe stippelijn volgen, maar dan onstaat er dus een opening waar ik 't rood gearceerd heb. Als ik de plank tegen de vorige aan forceer, onstaat er een kier aan de onderkant. Dus wat zou de beste aanpak zijn?
1. Vanaf de kiel beginnen met planken (groene lijnen) zoalls ik ook bij andere verslagen gezien heb?
2. tegen de vorige plank aan forceren en kier opvullen?
3. andere lijn volgen met de planken en gewoon door puzzelen om het passend te pakken met wat voor 'n wild patroon dan ook?
4. plank meer verjongen om 'm flexibeler te maken in de lijn die volgt?

ben benieuwd naar de meningen!

boeg 3.jpg

Hoi Peter.

Om een plankje netjes aansluiting met de vorige te geven adviseer ik om "edge bending" eens uit te proberen op je volgende latje bij de boeg. Na verjonging buig je het latje in de breedte en dit is moeilijk! Wanneer je dit gedaan hebt, daarna pas in de lengte buigen om de rompvorm te volgen. Je voorkomt het rabbat effect waarbij de onderkant van je latje van de romp gaat staan. Het is een techniek die echt heel erg goed helpt bij het beplankingsproces maar weinigen weten ervan of passen het toe. Lees mijn documentje eens door en check pagina 20 en 21 even voor extra uitleg. https://www.modelbouwforum.nl/attac...an-een-scheepsromp_v10_petersmits-pdf.506004/

Het verschil tussen blauw en rood is precies de bocht / buiging die je moet maken met de edge bending techniek.

Mijn advies is om de groene lijnen te vergeten en zoveel als mogelijk in de blauwe lijnrichting te blijven werken. Bij Hollandsche schepen werd niet echt een patroon gevolgd zoals bij de Engelsen of Fransen. Met andere woorden, je hebt de dichterlijke vrijheid om de planken tegen de romp te zetten zoals jij denkt het makkelijkste of beste is. ;)
Dus wil jij wel de groene lijnen volgen, dan is dat prima! :beer:

succes en hopelijk helpt het je verder,
Peter

Ziet er goed uit Peter, moeilijk stukje waar je aan beland bent. Zoals Ptèr zegt kan je het een extra buiging meegeven, niet gemakkelijk. Staat mooi beschreven in zijn document. Maar opvullen kan ook, het is een Hollander en daar heb je dichterlijke vrijheid. Na het schuren valt het ook bijna niet op een extra stukje. Maar ook dan ontkom je niet helemaal aan die extra buiging door de stompe boeg. succes
PlankingTips6-1.jpg

Back