De 7 Provinciën

De dekbeplanking is bijna klaar. Ik twijfel alleen nog over de kleur waarmee ik het dek wil beitsen...
Ik neig naar Light Oak
20200526_182735.jpg

De meesten hier zweren erbij om hem blank te laten. Door zeewater bleekt hij, ik zelf heb hem donkerder gemaakt en daarna gedeeltelijk weer geschuurd en afgelakt.

Proefplankje maken! De light oak wil nog wel eens wat oranje overkomen op licht hout.

Ik had al een proefplankje gemaakt met light en medium en zag inderdaad dat light een beetje oranje wordt en medium al snel erg donker.
Ik zal even met Stephan zn methode experimenteren

Ik persoonlijk vind bij mijn duyfken de azijn-staalwol oplossing prachtig grijs uitsloeg, en als ik het vergeleek met het dek van de batavia heel erg bij elkaar in de buurt kwam.

Ik had al een proefplankje gemaakt met light en medium en zag inderdaad dat light een beetje oranje wordt en medium al snel erg donker.
Ik heb het Abachi dek (B) met Medium Oak van Kolderstok gedaan ..... had zowat een hartaanval ...
en ik had wat getest, de light Oak was wel erg licht dus toen voor Medium gekozen (toen zag het er niet zo donker uit) maar zodra die kwast op de echte planken stond... *POEF* .. YAIKS ... Oeps :-)
Anyways, het is dek B, Dat is te overleven :-)

Waarschuwing:
Houd er rekening mee dat het Beits is, en geen verf.
Dit spul vloeit enorm door de zuigwerking van het hout (eiken, zowel als abachi/linden)
Dus het loopt ook (best) door in naastliggende planken.

In mijn verslag van het spans galjoen kan je zien dat ik de verf van de action heb gebruikt in kombi met azijn/staalwol en deense olie. Die action verf dekt zo slecht dat je tien lagen moet gebruiken om het enigszins dekkend te krijgen. En dus met 1 laagje krijg je al een leuk resultaat, effe schuren om het te verweren.

Bedankt voor alle tips en adviezen heren! Ik heb weer een hoop om mee te experimenteren :)
In de tussentijd zal mijn focus deels verschuiven naar de spiegel en zijgalerijen
15906007162833884508272187175257.jpg
1590600768848803936550042944937.jpg

Laatst bewerkt:
Zit die zijgallerij wel goed in elkaar?

Die lijsten moeten toch rechte of slechts met een hele kleine zeeg lopen?

Of zie ik iets helemaal fout?

Dat is mij inderdaad ook opgevallen toen ik het vergeleek met foto's van anderen. Ik kon de lijsten wel recht laten lopen, maar wat ik toen zag was dat ze overdwars allebei heel erg naar beneden afliepen. Nu zitten ze er wel overdwars horizontaal in, maar hebben ze inderdaad die zeeg. Ik moet zeggen dat ik het op zich wel mooi vind zo, maar of het correct is is nog de vraag

Ze zitten inderdaad al verlijmd, maar dat krijg ik wel los. Ik snap alleen niet waar het nu mis ging. Ik heb alle spantjes met de nokjes tegen de bovenkant van het basisplaatje gelijmd, en moest vooraan met de lijsten een flinke bocht maken om weer bij de groefjes in het basisplaatje te komen
20200528_185605.jpg

Back