captains log, stardate -307740.5029173008.
Gisteren gaf Rob me op m'n donder omdat m'n heli zo enorm trilde. Terecht, want dat deed ie ook en ik ben soms wel wat te gemakkelijk. "Het vliegt toch?" , maar bij serieus aan wedstrijden meedoen kan deze uitspraak of gedachte echt niet meer!
Ik had al eerder de staartrotor-as gedemonteerd om deze nogmaals te controleren en zonodig te richten. Dat was nuttig want veel trillingen waren daarna verdwenen. Ook had ik de hoofd en staartrotorbladen nogmaals gecontroleerd op evenwicht en de hoofdrotor had nog wat correctie nodig. Een misser van vorige week heeft echter de paddle stang doen verbuigen wat ook weer de nodige trillingen gaf. Ook doordat er stuurstangen verbogen waren kwam er wat bladspoor en dus nog meer trillingen.
Vandaag de handel nog eens nagelopen. Eerst de hoofdrotorbladen verwijderd en waargenomen dat er nog trillingen uit de paddlestang komen. De paddlestang vervolgens weer rechter gebogen en weer op getoerd om te controleren. Net zolang tot de handel niet meer trilt. Niet alles was eruit te krijgen en daarom heb ik de hoofdas nog maar eens gedemonteerd. Bij de Freya is dat werkelijk een "piece-of-cake"...
Vervolgens controle van de as in de draaibank,..... twijfel rijst,.... hmm niet goed te zien, is er nu wel of niet nog een verbuiging?
Dat doet me denken dat ik al enkele jaren terug een "dail-in-indicator" had gekocht , maar omdat ik er geen klem bij heb , had ik em nog nooit gebruikt. De denktank moet maar weer eens aan het werk en een meer dan simpele oplossing is boven komen drijven.
Mijn oog zag het niet meer maar bij controle bleek er toch nog 1/10e mm slag in de as te zitten. Ik heb het op diverse manieren gemeten met de as ook omgekeerd ingeklemd en een kwart slag gedraaid in de klauwen. 1/10e mm. Foei, da's nog best wat. Op de as vervolgens afgetekend welke kant ie op gebogen moet worden en vervolgens in de bankschroef de as een ruk in de goede richting gegeven. Weer meten levert een verbetering van 1/20e mm op. Nog precies zo'n zelfde ruk dus! Na nog een ruk blijkt de as recht te zijn. Slechts een afwijking van 2/100e mm op de schaal en dat zou zelfs de oneffenheid van het metaaloppervlak kunnen zijn want de wijzer gaat nu per 1 slag 2 keer heen en weer.
na het weer monteren van de as en een testhover blijkt het meeste aan trillingen te zijn verdwenen. Ik zie het even aan tot morgen. Dan wil ik het uitgebreider gaan testen.
Steven