Cross sectie USS Constitution van Mamoli

Hallo allemaal,

Na lang wikken en wegen uiteindelijk toch besloten om een bouwverslag te gaan bijhouden van mijn nieuwe halve schip.

Een en ander heeft te maken met een vorm van koudwatervrees die misschien niet terecht is maar toch. Zelf ben ik in mijn ogen geen geweldig nette bouwer Vooral als het lekker gaat ben ik geneigd om te snel te gaan en niet secuur genoeg te werken waardoor het eindresultaat niet is wat ik er van verwacht.

full

full

De keuze voor de USS constitution is vrij simpel. Ik vind het een mooie doorsnede en de doorsnede van de Victory is al zo veel gemaakt en beschreven dat iets nieuws wel weer erg leuk is. Wel zijn er op de diverse fora verschillende bouwbeschrijvingen te vinden( dank medeforummers voor de diverse links):D' wat het bouwen wel weer makkelijker maakt want je hoeft niet alles zelf uit te vinden.

Eerst even wat opmerkingen over het bouwpakket:
Weinig bouwbeschrijving, mooie tekeningen( 3 dubbelzijdige A2 vellen), Goede kwaliteit hout.Compleet geleverd.
Wel is het zo dat er te weing lange afstandshouder worden meegeleverd en dat de bovenbalk van de kiel 2 mm te kort is. Voorts is de maatvoering van het hout niet altijd even precies (+-halve mm verschil).

full

Allereerst een vertaling gemaakt van de meegeleverde bouwbeschrijving en de gebruikte Italiaanse afkortingen voor het hout, verder een vlakke bouwplank gekocht en kopieën gemaakt van de sjablonen voor romp en dekbalken.

En aangezien foto's meer zeggen dan woorden:rolleyes:

full

full

full

Dit is tot dusverre wat ik gedaan heb. Ik verwacht niet dat de bouw snel zal gaan aangezien ik niet heel erg veel tijd heb om te bouwen en ook nog andere hobby's heb.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook voorstander van wat variatie en zal deze gaan volgen. Ik moet zeggen dat het soms te snel werken herkenbaar is. Wie weet is het bijhouden van een verslag een extra motivatie om het tempo af en toe iets af te remmen. Je wordt vanzelf kritischer :) Veel bouwplezier.

Het bijhouden van een bouwverslag maakt je vanzelf kritischer Joop, iedereen kijkt mee;)
Mooie doorsnede hoor, ga ik volgen, deze staat ook mijn lijstje.
Succes!

succes met de bouw Joop, weer een bouwverslag erbij. om alles te volgen wel weer minder tijd om te bouwen :rolleyes: ,maar wel leuk en informatief om alles te volgen.

Hoi Joop, leuk dat je voor deze doorsnede hebt gekozen is weer eens iets anders.
In je verslag schrijf je dat de bovenbalk van de kiel, (dit is het zogenaamde zaathout) 2 mm te kort is. Maar op je onderste (laatste) foto kun je zien dat het precies gelijk loopt met de buitenkant van de laatste spant. Dus ik denk eerder dat je de kiel zelf (als je het gelijk wilt hebben) wat moet bijschuren tot de zelfde lengte. Het kan ook zijn dat dit expres zo is gedaan dat op je model de kiel aan bijde zijde 1 mm uitsteekt gewoon voor het zicht.
Ik weet dit natuurlijk niet zeker omdat ik de kit niet ken, maar het zou zomaar kunnen.
Ik wens je veel succes met de bouw en ga je zeker volgen.

Gevleid!

Allereerst hartelijk dank voor de reacties allemaal :D .

Alle tips en bemoedigende woorden zijn van harte welkom. Reeds in het "vooronderzoek" heb ik hulp gehad van germt, eagter en anderen met nuttige websites, boeken etc.

@Piet: Niet de kiel is te lang maar het zaathout (dank voor de term). Op zich is het geen probleem hoor, gewoon iets afschuren en afdekken met 1 mm gestoomd peren fineer :yes:. Dit heb ik nog liggen en was toch al van plan om de zichtbare delen van de spanten er mee te bekleden omdat het er zo mooi uit ziet als het met danish oil is behandeld.8-)

@Germt: Ik denk idd dat het meehelpt als je weet dat andere medebouwers kritisch meekijken. Ben ook niet van plan om missers niet te plaatsen of te verdoezelen.

Ga zo nog maar eens wat schuren!, kijken of ik de spanten mooi glad kan krijgen en de haperingen die er in zitten door het haperen van de laser er uit kan schuren. Tevens een kozijn van een geschutspoort verwijderen en opnieuw monteren omdat deze toch nog scheef zit.

Voortgang

Afgelopen tijd weinig tijd gehad helaas. Misschien dat ik vandaag weer wat kan doen en een paar foto's kan posten. maar tot dusverre heb ik de gehele binnenzijde beplankt met de 0.5 mm te dikke notenhouten plankjes :( .

Dit komt omdat de aangegeven maten niet altijd even correct zijn. 1 mm is op de schuifmaat rustig 1,28 mm terwijl 1,5 mm 1.4 mm kan zijn. Dit werkt dus de verwarring behoolijk in de hand.
Toen ik er achter kwam even boos geweest:black: , diep gezucht, extra hout gehaald en gewoon verder gegaan. Die halve mm ziet niemand hopelijk.

ook de uitsparingen al uitgezaagd maar daar nog geen foto,s van.

Verder al de buitenkanten van de spanten met laminaat van gestoomd perenhout bekleed. Dit spul scheurt onder je handen vandaan helaas dus het resultaat is niet zo strak als ik gehoopt had.

full

Het poppetje is schaal 1:87, terwijl de romp 1:98 is

full

tot zover de update, hopelijk van de week nog weer een nieuwe.

Wat gaat de tijd toch snel!

Eindelijk weer wat vorderingen gemaakt!
Waar ik in het begin van dit verslag al melding van maakte is dat ik een mijzelf een slordige bouwer vind. Nou dat is ook zo!

Heb de fout gemaakt om na een poosje van inactiviteit weer "lekker" te gaan bouwen terwijl ik zelf alles behalve ontspannen en rustig was. Dus hout opgezocht en beplanken maar. Helaas had ik de verkeerde latten notenhout gepakt! ipv 1,5*4 mm te pakken heb ik 2*4mm gepakt. Nou is het ook nog zo dat het meegeleverde hout niet erg maatvast is en een vergissing is dan snel gemaakt. :sad:

full

Uiteindelijk de betreffende huidgangen er weer afgehaald, nieuw maatvast hout gehaald en overnieuw begonnen

Bij de eerste 2 geschutspoorten aangekomen tot de ontdekking gekomen dat de kozijnen niet op de goede hoogte zaten!:?: Spul in de hoek gegooid( figuurlijk) en er een poos niet naar omgekeken.

Uiteindelijk de boel weer gepakt, wederom gesloopt en de geschutspoorten opnieuw geplaatst. Rest van de beplanking er op gezet en aan het bijschuren geweest.

full

Al met al een moeizaam begin van een toch wel mooi model. Moet gewoon rustig verder bouwen als ik rustig ben en niet vermoeid, dan komt het best wel goed. Hopelijk dit weekend weer verder met schuren, geschutspoorten uitzagen en vijlen en vooral lekker bezig zijn.
Heb er zin in:p

full

hopelijk tot gauw.

Back