Cox Demper

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Thijzz, 29 dec 2024.

  1. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Hallo allen,
    Ik heb sinds kort een Graupner Topsy met Cox 049 Golden Bee motor. Hij loopt na afstelling goed, maar maakt zoals allicht bekend een behoorlijk kabaal. Aangezien ik nog geen behoefte aan tinnitus heb zou ik deze graag dempen, zonder al te veel vermogen in te leveren. De dempers die ik online en in buitenlandse fora zie lopen nogal uiteen en er wordt vaak beweerd dat een motor met SPI(wat mijne heeft) dempen funest is voor vermogen. Dit zou komen doordat de motor uitlaatgassen terug zuigt (een soort onbedoelde EGR ;) ). Klopt dit gerucht over SPI motoren? Indien dempen wel lucratief is, zou ik met mijn draaibankje en wat metaalbewerking kennis er zelf een kunnen fabriceren?
    Mvg,
    Thijs
     
    lecraM vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet uit mijn hoofd niet of een Golden Bee inderdaad SPI heeft, maar dat kan je eenvoudig controleren: Als je de zuiger helemaal naar het bovenste dode punt draait, en je kunt een lichtspleet zien aan de onderkant van de zuiger, dan heeft 'ie SPI.

    Motoren met SPI kun je op geen enkele manier dempen zonder die SPI in te leveren, maar of het echt zo vreselijk "funest voor het vermogen" is, durf ik te betwijfelen.
    Een geluidsdemper op een Cox kost ALTIJD vermogen, en met SPI wat meer, maar je praat echt maar over "het laatste beetje".
    Je Topsy zal daar echt nog wel mee vliegen.

    Overigens, Coxjes maken inderdaad een beetje een naar geluid, maar dat met die Tinnitus zal gerust meevallen, want echt heel erg luid zijn ze ook weer niet. Het is erg doordringend, behoorlijk irritant voor velen, maar houd er maar eens een dB meter bij op de standaard 7 meter...
    En de demping van die ringvormige kamertjes is ook niet echt om over naar huis te schrijven. Ze zijn dan weer wel met enige inventiviteit redelijk god zelf te maken. Ze zijn ook nog wel te koop, maar dan moet je wel snel zijn: Cox .049 Muffler > Top End > Cox International
     
    Thijzz vindt dit leuk.
  3. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Tinnitus was natuurlijk een hyperbool. Ik had inderdaad zelf bevestigd dat ie SPI heeft door de zuiger op TDC te zetten. Zelf dacht ik aan zo'n ouder ontwerp van cox: een ringvormige demper met veerstalen sleepring (om te primen) en een klein pijpje (zie bijlage). Dan zelf gefabriceerd natuurlijk. Een lager tempo voor de Topsy is geen drama, wellicht zelfs een zegen met mijn amateurisme. Zo'n echte demper zoals die op grotere brandstofmotoren (die bijv. langs de romp loopt) zouden wel ietwat te zwaar zijn voor zo'n kleine cox.
    [​IMG]
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dat valt van een afstand en met droge text nooit met zekerheid te zeggen, vandaar de serieuze respons... :D

    Die sleepring, die heb je niet nodig, als je primet met een spuitje met (stomp gemaakte) naald.
    De demping is beter als je dat grote gat dichtmaakt.
     
    Thijzz vindt dit leuk.
  5. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Snap ik. Dan maar meer emoticons toepassen :) . Je bedoelt dus dat ik gewoon door het uitlaat gat kan primen? Zou best kunnen aangezien ik prime met een verlengde pipet. De uitlaat poort moet dan uiteraard wel in lijn liggen met het uitlaat gat op de demper. Helpt zo'n pijpje nog iets met dempen of is het meer om de kleverige castorolie van de romp af te houden?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Meer om de olie nog IETS te geleiden... Maar het doet ook wel wat mee qua demping, half dBtje of zo. Hoorbaar, maar niet significant...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor wat het waard is: Cox motoren vinden pure castorolie minder leuk dan je zo zou verwachten, ze kunnen beter met minimaal 50/50 castor/syntheet gesmeerd worden, beter nog 20/80 (20% castor, 80% syntheet smeerpakket, totaal 20~25% olie). Nitro vinden ze meestal ook erg lekker, maar niet meer dan 15%. Boven de 15% Nitro gaat de castorolie weliswaar steeds beter werken waar het nodig is, en ze lopen ook iets harder, maar voor de rest verhoogt het alleen maar de slijtage onnodig.

    Veel mensen beweren dat een Cox PER SÉ 100% castor moet hebben, maar dat is niet waar. Het kogelgewricht in de zuiger wordt vaak opgegeven als reden hiervoor, maar dat gewricht wordt bij "milde" brandstoffen (minder dan 20% Nitro) niet heet genoeg om de eigenschappen van Wonderolie (het vormen van een teflon-achtig polymeerlaagje) te kunnen benutten.
    En dat is nu nét het ENIGE wat wonderolie "wonderolie" maakt. Voor de rest is dat spul gewoon een heel erg MATIG smeermiddel.
    Er is ooit iemand geweest die domweg een aantal coxjes op de testbank gezet heeft en op verschillende smeerpaketten getest heeft.
    Volledig castor bleek overmatige slijtage te vertonen in alle verschillende denkbare manieren (korte runs met afkoel, continue door laten draaien, kogelgewricht om de X aantal runs "resetten" of niet, etc etc)
    Een klein beetje castor helpt om de afdichting tussen zuiger en cylinder op peil te houden en de bovenkant van d uitlaatpoorten te beschermen, maar meer is niet nodig.

    Lees hier maar: Cox oil testing findings - RC Groups
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2024
    HansH, lecraM en Thijzz vinden dit leuk.
  8. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Opmerkelijk hoeveel mensen papegaaien wat ze een keer gehoord hebben. Op Amerikaanse fora zie je overal "minimaal 25% nitro, 20-25% castor olie". Ik gebruik zelf Burning Fuel brandstof met 18% synthetisch waar ik ~5% eurol ricinusolie aan toevoeg. De 5% nitro daarin is ook prima, al dan wel wat gevoeliger voor de sproeiernaald. Fijn dat mijn mix hier toch bevestigd wordt :) . Ik lees in de gelinkte post eigenlijk dat meer nitro, betekent meer hitte, dus meer castor nodig? Dan is het logisch dat die nitro-willige Amerikanen er zoveel castor bij doen.

    Alsof we die keuze hebben :(
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn eigen TeeDee 051 heeft altijd op 16% autobrandstof (12% synthetische olie) gelopen en heeft daar toch zeker een blik of 3 a 4 (2,5 liter blikken) van weggedraaid.
    Liep goed, liep behoorlijk hard, en is goed lopend uit gebruik genomen. Ben er van overtuigd dat ie nog net zo goed is als destijds.
     
    Thijzz vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet "meer castor NODIG"... Castor kan dán pas fatsoenlijk zijn werk doen.

    Castor is als pure olie maar een hele matige. Goed genoeg als er minstens 20% van in je brandstof zit, maar goede syntheten kunnen bijvoorbeeld met 10% het werk al aan, en beter, met minder slijtage. Castor is castor, om de bijzondere eigenschappen bij metaal-op-metaal contact en hoge temperaturen.
    Men denkt vaak dat het bijzonder goede olie is, maar dat is het niet... het is slechts "bijzonder" omdat het één ding doet wat andere oliesoorten niet kunnen, en dat is die bruine smurrie vormen.
     
    Thijzz vindt dit leuk.
  11. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Is het overigens normaal dat mijn motor met een krappe 2 minuten al door ~7cc brandstof heen is? Ik startte hem net (liep in één keer :) ) en hij was voor ik het wist klaar. Het tankje is 8cc maar ik krijg het laatste beetje er niet uit met de standaard interne brandstofslang. (tips?)

    Als in autobrandstof met 16% nitro met 12% synthetische olie en dus geen castor?
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, dat is niet helemaal goed... zou toch ergens in de buurt van de 4 a 5 minuten MINSTENS moeten zijn, ZEKER met slechts 5% (wat wat zuiniger loopt).
    Kun je meten hoeveel er in terug gaat?
    Als het slangetje goed zit (helemaal onderin de tank) moet hij hem overigens vrijwel geheel droog trekken. Standaard af fabriek zit het slangetje op halve hoogte in de rechter zijkant omdat die dingen oorspronkelijk voor lijnbesturingsmodellen bedoeld zijn, maar je kunt dat slangetje vrij simpel naar onderen leggen.
    Een gewone BabeBee met 5 cc tankje moet al bijna 4 minuten lopen.

    Yup... dat gebruikte ik meestal. Meestal van Tornado, maar ook wel van Merlin.
     
  13. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Het slangetje is nogal hard (niet persé broos) maar ik denk dat ik hem nu redelijk onderin heb (gaat lastig om hem langs de bout én de venturipijp te krijgen). Na het lopen haal ik met de pipet de overige brandstof eruit en dat was ~1.5cc, wellicht iets meer aangezien er een dunne verlenging op de pipet zit, maar dat zal niet 3 minuten toevoegen aan de looptijd. Ik zal hem binnenkort weer testen met de verplaatste slang maar denk niet dat ie dan 5 minuten krijgt. Zou er een reden kunnen zijn waardoor zo'n motortje veel verbruikt? Lekkende cilinder of dergelijke?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad nogal een gepiel.
    Nu weet ik niet wat hoe je het verbruik, en de resterende brandstof precies bepaalt in jouw specifieke geval, maar als ik het zelf moest doen, zou ik een 10 ml injectiespuit en een dunne injectienaald halen (lang genoeg om tot onderin de tank te komen, dun genoeg om door het gaatje te passen) en te kijken hoeveel er in past (na montage is de tank helemaal leeg, dus alles wat er in past is daadwerkelijke inhoud), en of je die xacte hoeveelheid er ook weer uitkrijgt ZONDER eerst de motor te laten lopen.
    Dan weet je hoeveel er achter blijft in de tank.
    Nogmaals vullen, starten en tank leegdraaien, en kijken wat je er dan uit krijgt. Dan weet je precies wat hij verbruikt, en hoe lang hij er over doet.

    Ik wéét, dat een BabeBee 049 ruwweg een uur loopt op 100 ml (ik heb ooit, héél vroeger, een gat in de tank geboord en de slang daardoor naar buiten geleid en er een 100 ml tankje op aangesloten), dus dat is ergens in de orde van grootte van 1,66 ml/minuut.

    Ik zou zo 1, 2, 3 nit kunnen verzinnen waardoor zo'n ding meer verbruikt. Het tankje kan lekken op de naad tussen schaal en achterdeksel, en dat valt vermoedelijk niet heel erg op omdat die dingen zichzelf nogal onder baggeren, maar als ik zou moeten gokken: tussen tank en carter zit een heel dun pakkinkje, wat erg snel beschadigt bij demontage. Daar zou je ook nog wel eens flink wat kwijt kunnen raken. Verder zit er niet zo heel veel aan zo'n ding wat kapot kan gaan lijkt mij.
     
    Thijzz vindt dit leuk.
  15. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    De beste wensen allemaal.
    Om bij te dragen aan de nieuwjaar herrie heb ik vanochtend 2x de cox een tankje leeg laten lopen. Gisteren grondig schoongemaakt en voorzien van een nieuwe interne brandstofslang die de bodem van de tank bereikt. Desalniettemin loopt hij nog steeds ~2 minuten per tankje en heeft ie een 3 3/4 geopende sproeiernaald nodig om te starten en te lopen.

    m.b.t. lekkages, ik heb hem een kwartier met vol tankje laten staan, zonder te lopen. Geen druppel te zien en alle brandstof kwam er weer uit. De carter pakking is hierdoor niet te toetsen, maar die ziet er intact uit. Ik zal kijken of ik deze op een manier kan testen

    edit: Heb de pakking getest door het carter (zonder cilinder) te vullen met terpentine, geen lekkage gezien. (uiteraard alles weer geolied naderhand)
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2025
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dus als je een lege tank vult gaat er 8 cc in, en als hij gedraaid heeft, is de tank leeg? Komt er niets meer uit?
    Heel vreemd...
    3,75 omwenteling open is ook best wel veel, ik meende dat dat normaal iets van 1,5 slag was?
    Weet je een toerental en propmaat?
     
    Thijzz vindt dit leuk.
  17. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Propmaat is 6x3" (15x7,5), toerental weet ik niet. Weet ook zo gauw niet of ik een toerenteller heb. Je zou denken dat ie zo ver open moet omdat ie ergens lekt maar ik kan werkelijk niks vinden. Wellicht dat ik de carterpakking morgen even vervang met vloeibare pakking. Hij lekte op atmosferische druk niet, maar of ie onder werkdruk lekt is lastig te testen, want als ie loopt baggert ie zichzelf idd flink onder.
     
  18. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.936
    Locatie:
    Hulshout België
    Voor sommige coxjes staat er in de handleiding dat je de naald 4 toeren moet openen , dus 3,75 lijkt me niet abnormaal , alhoewel ze in de originele handleiding van een Golden Bee over 2,5 toer hebben.

    049 Golden Bee.jpg
     
  19. Thijzz

    Thijzz

    Lid geworden:
    1 aug 2021
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Laren Gelderland
    Hoi Jeff,
    Ik begon inderdaad met 4 toeren, waar hij verassend genoeg meteen liep en op z'n best liep ie dus bij 3,75. Wellicht dat ik de gulzige uitvoering heb van de Golden Bee ;).
     
  20. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.936
    Locatie:
    Hulshout België

Deel Deze Pagina