Constructie verstevigen houten vleugel door houtkeuze

Is er iemand die ervaring heeft met het succesvol uitwisselen van bepaalde onderdelen met een andere houtsoort?

Momenteel ben ik bezig een Dandy II van Graupner in elkaar te zetten. Bij m'n Amigo III is me opgevallen dat de dwarsliggers van de vleugels (een onder, een boven) de meeste krachten te verwerken krijgen. Deze dwarsliggers zijn bij een zoomlaunch het meest gevoelig voor breuk omdat daar de meeste krachten op staan. Plaatselijk verstevigen heeft geen zin, omdat dit de buigzaamheid vaak beperkt en het breekpunt enkel verplaatst.

Mijn idee is om de originele dwarsliggers van dennenhout, simpelweg te vervangen door dwarsliggers van kersehout, of iets van dien aard. Is dit een goed idee? En, wie heeft er ervaring met het omwisselen van houtsoorten?

De normale vurenhouten liggers met heel goede passende verkasting ertussen zullen die krachten makkelijk kunnen weerstaan. Het enigste waar je op moet letten is de nerf van het vuren hout. probeer latjes te zoeken waar de nerf dicht op elkaar zit en over de gehele lengte gelijk blijft en niet halverwege naar buiten weg loopt. Je zal soms bij de winkels de gehele houtvoorraad moeten doorzoeken om goede latjes te vinden. Doe dit wel voorzichtig zodat je geen latjes beschadigd. Is de winkelier hierop tegen dan laat hem de goede uitzoeken of laat die winkel links liggen en ga naar een andere winkel. Als ik ergens mijn hout niet zelf mag uitzoeken dan koop ik er geen hout meer. En anders eventueel bij Heerdegen rechtstreeks je kwaliteits hout bestellen.

Bedankt voor je antwoord. Vooral de nerf baarde me inderdaad zorgen. Wat ik mij ook afvroeg is hoe fabrikanten zo zeker kunnen zijn dat de 2 strekkende meters vurenhoutenlijsten wel voldoende kwaliteit hebben.

Als ik jouw antwoord goed begrijp, is het zaak zeer kritisch het materiaal dat de fabrikant aanlevert te bekijken. Zijn er wellicht andere houtsoorten waar het minder nauw luistert? Of is het altijd een kwestie van strenge selectie alvorens met het hout naar de kassa te gaan?

Eric,

als ik even in mijn geheugen graaf (ik heb mijn Dandy gebouwd in 1972), dan gaat het voornamelijk om de webbing bij de binnenste 3 a 4 ribben.
De messingpijp voor de vleugelpen (en de pen zelf ook) zou ik verlengen tot zo'n cm of 15.
Dan de ruimte tussen deze pijp en de liggers helemaal opvullen met liggermateriaal. Ribben delen (stukje tussen de liggers weghalen)
Dan de ligger-constructie voor en achter dicht maken met 1 mm triplex i.pv. het balsa en over de binnenste twee ribvakken nog eens 1 mm triplex extra. Nerf haaks op de liggers! Laatste vak versteviging V-vormig insnijden, dan krijg je geen plotselinge sterktesprong.
Tot slot de binnenste 20 cm van de vleugel onder en boven 1 laag 20 grams glas met epoxy.
webbing.gif

Dan kun je er mee vliegen of het een LB stunter is....
23.jpg

@Bruno

Zeer goede tip! Helaas heb ik intussen driftig verder gebouwd en de dwarsliggers onder van beuk en boven van notehout gebruikt. Dit voelt in ieder geval al een stuk sterker aan dan de constructie van de Amigo III. Volgende keer ga ik je tip in praktijk brengen.

Trouwens, is dat de Dandy die daar zo prachtig vliegt op de foto? Welke aanpassingen heb je nog meer gemaakt? Wellicht een brushless erin gemonteerd?

Bedankt!

Back