Compass Atom 6 HV

Ja, daarom kan je beter de heli eerst een kwartiertje buiten zetten voordat je de riemspanning afstelt. Je aluminium buis krimpt meer dan je kunsstof riem. Bovendien heeft de riem 2 kanten die korter worden.
 
Maar als de heli in de auto weer 20 graden wordt komt er dan toch te veel spanning op de belt?

Hmm ja als de auto 20 graden is wel ja. Dat haalt die van mij in het korte stukkie naar het veld niet. Gelukkig...

CF boom en het probleem is minder/weg. Alu is wel stukken goedkoper bij vervangen.
 
Maar niemand beantwoord mijn vraag eigenlijk helemaal.

Je stelt je riemspanning buiten af. Lekker strak.
Maar je gaat ooit naar huis. Wat dan?
Je laat thuis niet je heli buiten staan in de kou.
DUS... je riemspanning stijgt als je de heli thuis neer zet.
Is dit niet TE strak voor de riem?
Heeft dit geen nadelige gevolgen?
Maak je alle schoeven los van de tailboom voordat je naar huis gaat?
Hoe doen jullie dit?
 
Ik vlieg niet als mijn Belt te los komt (protos).
Dat is voor mij ook gelijk een teken dat het te koud voor m'n vingers is :mrgreen:
Maar de enige goede oplossing is inderdaad je boom losgooien als je de warmte weer ingaat lijkt me.
 
Je heli niet bij 20 graden stallen? :-D

Ik heb ze altijd in de kelder staan, iets warmer dan buiten in de winter en iets koeler dan de zomer. Dus dat probleem heb ik niet. Ga je dus echt elke keer van -X C naar +20 C dan staat de riem thuis ontzettend strak. Idd losmaken dan.

In jou geval zou ik dan toch eens denken aan een CF boom.
 
Je kan je staart voor het naar huis gaan altijd weer losdraaien, dat zijn maar 4 schroefjes toch?
 
Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb er met mijn belt heli's (trex 250, en vroeger mijn trex 500 voor tt upgrade) nooit problemen gehad met temperatuurs verschillen.

Ben je op je veldje, heli uitladen en laten acclimatiseren. (o.a ook voor gyro)
Kijken voor je gaat vliegen: belt te strak/los? Ja? afstellen, Nee? vliegen!

Ik kan mij niet voorstellen dat je heli in de auto leggen dat de alu buis zoveel uitzet dat de belt knapt/schade oploopt. (probeer maar eens een .50 belt uit mekaar te trekken, Lukt je niet tenzei je de hulk op steroids bent)
 
Dat klopt...
Het gaat hier over extremen die we niet vaak hebben, als je bij -6 gaat vliegen, afstelt en je heli bij 25 graden wegzet heb je dus een deltaT van 31ºC.
Je belt staat dan zowiezo te strak als je later bij 15º gaat vliegen (kan zomaar in NL), kost vermogen, slijtage etc.
Dan kan je hem beter gelijk even losgooien, je moet hem uiteindelijk toch weer verstellen, of ligt dat aan mij ;).....
 
OK, toch even mijn ervaringen delen.
Gisteren hebben we lang gewacht op een time-slot om toch even te kunnen vliegen. Ik wou heel heel graag de Atom even testen.

Flight time: 4:30
Power used: 1565mAh (erg weinig)

Het is een agressief dingetje waar ik aan moest wennen.

Dat zie je ook wel :oops:
Het is echt geen geweldige vlucht. Maar hierin test ik gewoon het gevoel en prbeer een paar moves wat langer door te trekken.
Matthijs zei het goed: "Het lijkt wel een 3DNT qua vlieggedrag".
Ja, daar lijkt het nog het meest op. Op de sim wel vaker een 3DNT geprobeerd en de enorme roll snelheid valt direct op.
Het vlieggedrag van de Atom600HV lijkt er wel erg op.

Tijdens het vliegen moest ik hier erg op letten.
Hij is slecht zichtbaar tegen de grijze lucht met die witte kap. Maar daarom is het ook een prototype. De mooie kap komt nog.
Skip gerust de eerste minuut van het filmpje omdat ik hier aan het trimmen ben.
En veel gekloot tussendoor.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yo nice hoor! Een echte typische Walter vlucht! Blinde ziet nog dat jij dat moet zijn haha! Ik zat al te denken, zal hij nog een auto doen? MOET WEL!

De hovervlucht in het begin leek wat "Raptor-bungel-rietes" symptomen te hebben. Maar later in-flight zag ik het niet meer terug. Toeren blijven aardig goed constant, zelfs voor jou vliegstijl! Hij staat je alleen echt niet hoor ;) Walter's heli's moeten klapperen, dampen en groot zijn!

Ik spotte op 3:07 de enige echte Walter move! WHOEHW! En die Funnel op het eind ging echt nice! Ga eens voor die funnel 8 zitten!

Groenten,
Tjerk ;)
 
Leuk filmpje en zat power !
Ik vond het toerental bij heftige figuren aardig inkakken. Als je een motortandwiel hebt met 1 a 2 tandjes minder kan dat het proberen waard zijn. Gebruik je governor of throttle curves ?

Bas
 
Yo nice hoor! Een echte typische Walter vlucht! Blinde ziet nog dat jij dat moet zijn haha! Ik zat al te denken, zal hij nog een auto doen? MOET WEL!
De hovervlucht in het begin leek wat "Raptor-bungel-rietes" symptomen te hebben. Maar later in-flight zag ik het niet meer terug.

Tja, ik moest even aan het bakkie wennen. En de raptor bungel was omdat ik hem aan het trimmen was in vlucht.
Een inverted auto durfde ik nog NET niet met deze heli.
Eerst even kijken hoe normale auto's gaan en dan eens hoog de roll maken bij de eerste inverted.

Ik dacht dat ik de governor functie gebruikte.
Maar Paul heeft mij uitgelegd hoe Governor High en Governor low werkt.
Dus ik bleek de governor te overrulen in mijn zender :?
Volgende keer dus WEL met governor testen.

Hij kakt wel in qua toeren maar niet te ver en blijft goed power houden.
Ik kan hem eeuwig ticToccen.
Ik denk dat 25-30C beter had geweest voor deze heli en mijn vliegstijl.
Maar aangezien ik de heli nog niet had gezien voordat ik de Lipo's bestelde durfde ik dit niet aan qua size.
De iets grotere Zippies passen ook maar net.
Maar ik heb daarna de canopy clamp anders gemonteerd (niet volgens manual) waardoor ik meer ruimte heb.
Misschien toch even was sterkere lipo's bestellen als 2e set :p
 
Laatst bewerkt:
Toeren blijven nog niet erg constant, maar dat is wel logisch als je zonder
govenor vliegt. Mooie van de E-heli's is dat ze na het inzakken ook veel sneller weer herstellen.

Als ik jou was zou ik gewoon 40C bestellen, hoe hoger hoe beter.

Gr. Bas
 
Volgende keer rustig laten optoeren he ;) Nitro jongens en elektro ;)

Zoals Bas zegt, hoe hoger de C hoe meer plezier je ervan zult hebben. Niet alleen qua power maar ook qua levensduur.

Op welke manier deed je de gov dan ***? Als je een vlakke lijn hebt blijft de gov wel werken met high of low. Alleen de toeren zijn wat hoger of lager.
 
Wel een flat cuve, maar 100%..... (weer die nitro gedachte)
Hij heeft niets meer op bij te regelen dan.
Ik ga eens shoppen naar lipo's...

En qua optoeren. Er zit een slow start op maar ik heb de regelaar opnieuw geprogrammeerd en was dit vergeten te checken.
Dus dan maar via Idle 0 opspoelen, to be safe.
 
Laatst bewerkt:
Idle 0: 0-100
Idle 1: 80-80 (geloof ik)
Idle 2: 100-100

Maar met de softstart kan ik gebruiken via Throttle Hold direct op Ilde 2.
Nu dus niet gedaan dus.

Ik moet kijken wat qua size er onder past.
Dat bepaald meer hoeveel C en mAh ik er in kan proppen.
 
met een vlakke 100% curve valt er inderdaad niets meer te regelen,
beter ergens rond de 75 a 80% gaan zitten. Dan heeft de gov als het goed is
genoeg ruimte.

Op de Logo heb ik zoiets:
Normal: 0 - 65-65-65-65
Idle 1: 70% flat
Idle 2: 80% flat

Optoeren doe ik als volgt, throttle hold erop, 0 graden pitch, dan de throttle hold eraf.
Het idee achter de 0 graden pitch is dat de govenor dan minimaal last heeft van de
weerstand van de bladen, vooral de scorpion regelaars zijn hier erg gevoelig voor
die komen anders gewoon niet op het goede toerental. Als je er dan een gewoonte van
maakt om de throttle hold switch en de timer tegelijkertijd om te zetten vergeet je dat
ook (bijna) nooit meer :)
 
+1.. Alleen ik heb de timer en Thold op 1 schakelaar zitten ;) Als het erg winderig is toer ik op net onder het middenpunt. Geeft me een wat safer gevoel.
 
Back
Top