Chenowth Fast Attack Vehicle

Mijn eerste rc autootje was de Tamiya 1/12 XR311 combat vehicle :

f9VAxO7.png

Het was ook een van Tamiya's eerste rc modellen en was geschikter als accuraat statisch model dan als rc model. Het model was een behoorlijk accurate weergave van het XR311 prototype maar had veel kwetsbare details. Als rc model was het karretje hopeloos vanwege de kansloze vering (zwakke plastic torsie stangen) en er zat geen differentieel op de aangedreven achterwielen waardoor ie tamelijk makkelijk omsloeg in scherpe bochten en de bandjes erg snel sleten. Verder hadden de Tamiya rc modellen in die tijd ook geen fatsoenlijke proportionele snelheidsregelaar.

Ik heb me onlangs laten verleiden tot de aanschaf van de heruitgave van de Fast Attack Vehicle die voor het eerst door Tamiya in 1984 is uitgebracht. De heruitgave stamt uit 2011. Het model is (losjes) gebaseerd op een Chenowth Fast Attack Vehicle :

UoUgdZA.png

GNEVTWU.png

U1dIT5v.png

In tegenstelling tot de eerder genoemde XR311 combat vehicle is de Tamiya Fast Attack Vehicle een prima rc autootje. Het ding rijdt en stuurt namelijk prima. Helaas is dit wel ten koste gegaan van de natuurgetrouwheid van het model. Spijtig genoeg lijkt het model slechts in de verte op het echte voertuig en het is ook spijtig dat Tamiya bij de heruitgave van de FAV niet de moeite genomen heeft om de body aan te passen voor het monteren van moderne rc hardware. Zo is er nog steeds een nu volstrekt overbodig batterij bakje voor pen light batterijen (indertijd bedoeld voor de stroomvoorziening van de ontvanger) en ook zijn de bevestigingspunten voor de vintage snelheidsregelaar overbodig en storend. Tenslotte vind ik het ook storend dat de voedingskabels van de batterij aan de rechterzijde uit het voertuig steken i.p.v. netjes weggewerkt te zijn.

Gele pijl : bevestiging voor vintage snelheidsregelaar verwijderd :

Xua292J.jpg

Rodepijlen : overbodige batterijbakje en overbodige hardware behuizing :

A7whSgB.jpg

Rode pijl: gat voor voedingskabels dicht gemaakt :

t4Sviys.jpg

Rode pijlen: Chauffeur zo veel mogelijk los gesneden van storende plastic behuizing :

OS3QmM8.jpg

Y5TO93z.jpg

a7bQ8Vj.jpg

9Yo6IGq.jpg

ov3Wxf3.jpg

A858L6p.jpg

Wordt vervolgd.

Arjan

Back