Cessna Skymaster (Marutaka)

Hier op het forum een mooie uitdaging overgenomen ;-)
Begonnen met de romp en idd de bouwbeschrijving is erg summier, maar na uren tekening kijken kom ik er wel uit.
Ik ga voor electro aandrijving
er is geen enkele detail over waar de servos te plaatsen en ik ga er kijken of ik met mini servo's in de vleugel weg kan komen.

`mijn ervaringen zijn:
Lijnvliegen toen ik tiener was en heb toen vele kleine vliegtuigjes gemaakt en weer stuk gevlogen.
Ook enkele werp zwevers.
30 jaar geleden een grote zwever (ik dacht Stratos met 3 meter spanwijdte) direct met de eerste vlucht gecrasht .
3 jaar geleden een PiperCub gebouwd (zie avatar) met ook de besturing die ik nog had van 30 jaar geleden\
(Robbe Futaba FC-16) 40mhz
De Cessna ga ik uitrusten met een nieuwe ontvanger en zender ( mss iemand iets in de aanbieding?)
IK zal foto's posten van de vorderingen
 

Bijlagen

  • IMG_0299.JPG
    IMG_0299.JPG
    432,6 KB · Weergaven: 170
  • IMG_0294.JPG
    IMG_0294.JPG
    357,4 KB · Weergaven: 160
  • IMG_0296.JPG
    IMG_0296.JPG
    251,2 KB · Weergaven: 799
  • IMG_0298.JPG
    IMG_0298.JPG
    373,9 KB · Weergaven: 156
  • E89455AD-F21E-4418-9470-615ACFAA0018.jpg
    E89455AD-F21E-4418-9470-615ACFAA0018.jpg
    239,7 KB · Weergaven: 151
img_0296-jpg.559998


Typisch Marutaka: veel grote blokken hout, en schaven en schuren maar . . .

Niet te zwaar hout?

Succes!


jan.
 
Laatst bewerkt:
.
Hier nog iemand met een zwak voor Marutaka / Royal / MK kits.
Gave kist de Skymaster :thumbsup: ik blijf het volgen.
Bouwze,

Groeten, Ramses
.
 
hele middag met luikje bezig geweest om dit goed flush te krijgen.
omdat er steun ritjes van multiplex langs de randen komen dien ik rondom materiaal weg te nemen.
een deuvel en twee blokjes voorzien om dit goed te kunnen bevestigen maar ook demontabel te houden.
alvast de spinner aftekenen voordat ik te veel balsa wegschuur om straks deze fraai te laten aansluiten.
IMG_0321.png
IMG_0320.png
IMG_0319.png
 

Bijlagen

  • IMG_0318.png
    IMG_0318.png
    1,7 MB · Weergaven: 77
steunribjes
spellingcorrectie
het luikje is technisch voorbereid
op naar de achterkant.....
 

Bijlagen

  • IMG_0323.png
    IMG_0323.png
    2,5 MB · Weergaven: 135
  • IMG_0322.png
    IMG_0322.png
    2,8 MB · Weergaven: 133
nou dat is me toch best een gepruts
boutjes om het luikje te demontabel te houden maar ook om de naden strak te houden.
Motor passen en de wielen passen fraai.
servo voor het voorwiel nog plekje zoeken.
De andere mini servo's gaan in de vleugels (vier stuks)
 

Bijlagen

  • IMG_0332.png
    IMG_0332.png
    3,1 MB · Weergaven: 132
  • IMG_0331.png
    IMG_0331.png
    1,5 MB · Weergaven: 139
  • IMG_0329.png
    IMG_0329.png
    1,3 MB · Weergaven: 136
  • IMG_0328.png
    IMG_0328.png
    1,4 MB · Weergaven: 144
  • IMG_0327.png
    IMG_0327.png
    1,4 MB · Weergaven: 127
Ik mag toch hopen dat je al die blokken wel uitholt tot een wanddikte van ~3 mm?
Er is een reden dat veel schaalmodellen aan de (heel) zware kant zijn. Dit is er één van.

Zo dus:
20141119_154104.jpg

20141119_154110.jpg

20141119_154124.jpg
 
Ik mag toch hopen dat je al die blokken wel uitholt tot een wanddikte van ~3 mm?
Er is een reden dat veel schaalmodellen aan de (heel) zware kant zijn. Dit is er één van.

Zo dus:
Bekijk bijlage 560765
Bekijk bijlage 560766
Bekijk bijlage 560767

Dat is wel de bedoeling.
hoe verder naar achter hoe belangrijker dat wordt .
honderd gram lichter achter maakt een flink verschil met extra gewicht voorin later.
de posities van de Lipo's ga ik eerst gebruiken om alles in evenwicht te brengen.
heb de servo voor het neuswiel onderin de kist en ongeveer in het midden onder de vleugel
 

Bijlagen

  • IMG_0335.png
    IMG_0335.png
    1,4 MB · Weergaven: 90
Back
Top