Cazador Xebec 1750 - OcCre

Wind in de zeilen

Een kleine update en experiment tussendoor. Ik wilde graag de zeilen bol laten staan alsof the wind erin staat. Dit kun je doen door gebruik te maken van verdunde houtlijm en het zeil insmeren. Een nadeel van deze methode vind ik persoonlijk, is dat de zeilen erg hard worden. Ik heb gekozen voor een andere oplossing, namelijk aardappelzetmeel!
Door aardappelzetmeel op te lossen in heet / kokend water, onstaat een doorzichtige emulsie / gelei die ik over een zeil gesmeerd heb. Door deze een nachtje te laten drogen met wat gewicht erop, is de bolle vorm erin gaan staan. Een voordeel van dit t.o.v. houtlijm is dat het zeildoek niet hard aanvoelt, meer leerachtig maar wel z'n vorm behoudt.

00ccb102f2e543e0ede4d653af338ade.jpg


efe59864f15e97a8b3169300bb809d59.jpg


80a1530a5717d38f984bcef449519c74.jpg


7efb4afafc81ad50a3b227686025ffbb.jpg


Omdat ik ook nog eens jarig ben vandaag, ben ik door mijn vrouw getrakteerd op een verfset van Vallejo met opslagrek. Dit heb ik nodig voor een volgend project....

b07513eedf77f88c52977d28a7f0dbba.jpg


groet,
Peter
Van Harte Gefeliciteerd. Peter.
En het zeil heeft een prachtige 3D vorm gekregen.
Gr. Peter
 
:feli: Van harte gefeliciteerd Peter, en dat zeil ziet er prachtig uit zo, om maar niet te spreken over de kardeelblokken :rofl::rofl:
 
Mooi gedaan.
Verdunde houtlijm geeft inderdaad harde stugge zeilen.
Dat aardappel zetmeel ga ik de volgende keer ook eens proberen.
En ook
:feli:
 
In post 574 waar je de ramshead blokken hebt gemaakt, waarvan je de Nederlandse benaming niet kent, dit zijn ramskop blokken die over het algemeen worden gebruikt voor het wat zwaardere tuigwerk.
Je hebt ze gemaakt naar het voorbeeld van de blokken in de kit en dat is niet helemaal accuraat omdat de ramskop blokken normaal een dikker 'buikje' hebben rams-head-block-walnut-16mm-20pc.jpg zoals op dit plaatje. Ook zijn het geen kardeel blokken zoals Hans laat weten alhoewel ze er wel op lijken IMG_0389kopie.jpg te zien op dit plaatje. En ondanks dat je ze plat hebt gemaakt aan vier kanten zijn ze net als altijd natuurlijk wel zeer netjes gebouwd, dat zonder kijf. Ook heb je het nog even over viool blokken, maar dat zijn weer héél andere blokken te zien op dit plaatje, IMG_0388kopie.jpg dat zijn twee blokken op elkaar, waarbij je het Engelse systeem (A) hebt, wat we een samengesteld blok noemen En het continentaal systeem waarbij de blokken uit één geheel bestaan. Het onderste blok is altijd zwaarder (groter) uitgevoerd met als reden dat de lijnen niet gaan schavielen. Tevens hebben beide blokken, onder en boven maar één schijf.

Hopelijk heb je er wat aan, het zijn maar weetjes ;) Ook je zeilen zien er bijzonder fraai uit, ik doe het je niet na :thumbsup:
 
In post 574 waar je de ramshead blokken hebt gemaakt, waarvan je de Nederlandse benaming niet kent, dit zijn ramskop blokken die over het algemeen worden gebruikt voor het wat zwaardere tuigwerk.
Je hebt ze gemaakt naar het voorbeeld van de blokken in de kit en dat is niet helemaal accuraat omdat de ramskop blokken normaal een dikker 'buikje' hebben Bekijk bijlage 546283 zoals op dit plaatje. Ook zijn het geen kardeel blokken zoals Hans laat weten alhoewel ze er wel op lijken Bekijk bijlage 546284 te zien op dit plaatje. En ondanks dat je ze plat hebt gemaakt aan vier kanten zijn ze net als altijd natuurlijk wel zeer netjes gebouwd, dat zonder kijf. Ook heb je het nog even over viool blokken, maar dat zijn weer héél andere blokken te zien op dit plaatje, Bekijk bijlage 546286 dat zijn twee blokken op elkaar, waarbij je het Engelse systeem (A) hebt, wat we een samengesteld blok noemen En het continentaal systeem waarbij de blokken uit één geheel bestaan. Het onderste blok is altijd zwaarder (groter) uitgevoerd met als reden dat de lijnen niet gaan schavielen. Tevens hebben beide blokken, onder en boven maar één schijf.

Hopelijk heb je er wat aan, het zijn maar weetjes ;) Ook je zeilen zien er bijzonder fraai uit, ik doe het je niet na :thumbsup:

Bedankt voor de info Piet, ondanks de lichamelijke problemen hoop ik dat je het forum blijft voorzien van rijke informatie! Naast het feit dat je een goede bouwer bent, ben je ook een prettig mens die altijd nuttige informatie of tips deelt. :thumbsup:

Ik heb de ramskop blokken of kardeelblokken nagemaakt vanuit de Ancre monograph. Ze hebben veel onderzoek gedaan naar dit type schip (Xebec) en de verschillende onderdelen, maar foutloos zijn ze zeker niet. In iedere monograph staan fouten of zijn verkeerde aannames gedaan zo is bekend. Wanneer ik iets niet weet en ook geen beter antwoord kan vinden, dan volg ik maar het onderzoek van anderen. Zo blijft de hobby voor mij persoonlijk leuk en leer ik steeds een beetje bij. :)

Ik heb nu figuur "d" en "c" gemaakt en die zijn voor de Fokkenmast. "a" en "b" voor de grootmast en "e" en "f" voor de Bezaan.

Ramskopblokken.jpg
 
Peter, ik denk niet dat we hier over fout of goed moeten redeneren, je bouwt zowiezo al een model met een geheel eigen karakter, waar de blokken zoals je die hebt gemaakt zeker goed bij passen.
Ik wou maar laten zien hoe de blokken er uitzien die bij de benaming(en) passen, niet meer en niet minder.
 
Ik ken wel het woord ramblok of ram, welk een vierkant stuk hout om tegen de wiggen te slaan als het schip van de stapel moet afglijden. Het woord ramskop blok lijkt mij een foutieve vertaling van Ramshead, iets wat je bij veel schrijvers in boeken tegen komt. Veel vertalingen in boeken kloppen vaak niet en word er een woord soms letterlijk vertaald als men het niet weet.

De vertaling van een Ramshead en knight is kardeelblok ( of draaireepblok) en knecht. Onderdelen van de val om de onderste ra te hijsen. De knecht kan ook een blok zijn, iets wat vaker op een latijn getuigd schip voorkomt.

Ik ben wel benieuwd hoe die blokken van jouw in geschoren worden.
 
Peter, ik denk niet dat we hier over fout of goed moeten redeneren, je bouwt zowiezo al een model met een geheel eigen karakter, waar de blokken zoals je die hebt gemaakt zeker goed bij passen.
Ik wou maar laten zien hoe de blokken er uitzien die bij de benaming(en) passen, niet meer en niet minder.

Klopt Piet, gelukkig kijk ik niet naar wie het juist of niet juist heeft en houd ik niet zo van redetwisten. Ik ben blij met een stukje extra toelichting op iets waarvan ik de benaming niet goed weet. Ik waardeel alle input dus, nogmaals dank voor je uitleg! :thumbsup:

Ik ken wel het woord ramblok of ram, welk een vierkant stuk hout om tegen de wiggen te slaan als het schip van de stapel moet afglijden. Het woord ramskop blok lijkt mij een foutieve vertaling van Ramshead, iets wat je bij veel schrijvers in boeken tegen komt. Veel vertalingen in boeken kloppen vaak niet en word er een woord soms letterlijk vertaald als men het niet weet.

De vertaling van een Ramshead en knight is kardeelblok ( of draaireepblok) en knecht. Onderdelen van de val om de onderste ra te hijsen. De knecht kan ook een blok zijn, iets wat vaker op een latijn getuigd schip voorkomt.

Ik ben wel benieuwd hoe die blokken van jouw in geschoren worden.

Hoi Stephan, Bedankt ook voor jouw input! Ik hoop binnenkort een foto te tonen hoe het in het geheel op het schip staat en werkt. Nog even geduld maar die update komt eraan! ;)

In iedergeval weet dat het een heel uitzoekwerk om de tuigage van dit schip te achterhalen. DIt heeft ermee te maken dat niet heel veel bekend is van dit soort type schepen. Wel de algemene zaken maar de specifieke details ontbreken. Het uitzoeken en achterhalen is daarom lastig. Ook de Monograph van Ancre schiet wat mij betreft zwaar te kort op dit stuk en dat zie je terug in de modellen die gemaakt zijn aan de hand van deze monograph. Als je gaat zoeken zie je de makers telkens andere keuzes maken op dit gebied omdat het niet duidelijk is. Ook ik heb dergelijke keuzes en aannames moeten maken omdat ik het niet heb kunnen terugvinden.

In zo'n situatie is het soms "makkelijker" om een bekend schip als HMS Victory te bouwen. Daarmee doel ik niet op de complexiteit van het schip, maar meer over de hoeveelheid beschikbare goede informatie en boeken die voorhanden zijn. Dat maakt het uitzoeken een stuk aangenamer.

groet,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Afhangen van Fokkenzeil (proef)

Hallo allemaal,

In deze update ben ik begonnen met het afhangen van het Fokkenzeil. Dat wil zeggen dat de roede met zeil getakeld is aan de mast. Ik heb hiermee het primaire takelsysteem gebouwd en de positie waarin ik het zeil wil zetten bepaald. Dit laatste betreft de roedes schuin op de wind waardoor er wat actie komt in een anders statisch model. Hiervoor heb ik wat tijdelijke draden gespannen die ik in een latere fase weg haal.
Aan dit zeil komen nog een behoorlijk aantal touwen en zal ik ook "het Rak", een geleidingsysteem van de roede langs de mast, nog moeten maken. Ik kan de roede met zeil er dus nog afhalen. Dit is goed te zien ivm met de hangende bevestiging op de 3e foto. Ook zal ik aan de roede nog een aantal blokken moeten aanzetten voor de touwen die nog aangebracht moeten worden. Ik wilde jullie het eerste aanblik echter niet onthouden.

to be continued....

040b79f12f2246b1bf614de2cb4a8b84.jpg


26ed3b6e074089bca804a05479a25ddc.jpg


a774b5a586d6a71a2cfd89e36ac8d2fb.jpg


78bbf8184398160a1e8233e99bd9926f.jpg


60e35c72e82fae3e8cb36b20c19e806c.jpg


39271d6a88cd56bad39fc648104b389a.jpg


groet,
Peter
 
Je touwwerk is fantastisch mooi, dat zijn we inmiddels wel gewend van jou, je gaat richting kunde van Archjofo.
Ik twijfel wel hoe het kardeel is samengesteld. Als ik naar de vorm van je kardeelblok kijk dan heeft het de vorm van een meerschijvig vioolblok. En in dat geval hangt het onderste boven. De kleine schijven liggen dan altijd onder de touwen van de grote schijven. Zoals eerder vermeld het schavielen van de touwen voorkomen.
Ik denk zelfs dat die 2 gaten boven de kleine schijven waar je het touw doorgelust hebt onderdeel uitmaken van de draaireep. Die worden gebruikt om de laatste doorgang naar je kikkers te bewerkstelligen die je aan je "knecht"blok hebt gemaakt. Ik zie ook een standaard blok onder aan je kardeelblok zitten. Die is bedoeld om boven te zitten en daar een takel aan te bevestigen om het zware blok te tillen indien nodig. (Als de roede op het dek ligt en je moet deze constructie aanbrengen, dan is het handig om het blok naar boven te brengen).
Dat blok moet naar mijn mening andersom hangen dus.

Het zeil hangt er trouwens ook heel mooi bij, geslaagde actie met dat zetmeel.
 
Je touwwerk is fantastisch mooi, dat zijn we inmiddels wel gewend van jou, je gaat richting kunde van Archjofo.
Ik twijfel wel hoe het kardeel is samengesteld. Als ik naar de vorm van je kardeelblok kijk dan heeft het de vorm van een meerschijvig vioolblok. En in dat geval hangt het onderste boven. De kleine schijven liggen dan altijd onder de touwen van de grote schijven. Zoals eerder vermeld het schavielen van de touwen voorkomen.
Ik denk zelfs dat die 2 gaten boven de kleine schijven waar je het touw doorgelust hebt onderdeel uitmaken van de draaireep. Die worden gebruikt om de laatste doorgang naar je kikkers te bewerkstelligen die je aan je "knecht"blok hebt gemaakt. Ik zie ook een standaard blok onder aan je kardeelblok zitten. Die is bedoeld om boven te zitten en daar een takel aan te bevestigen om het zware blok te tillen indien nodig. (Als de roede op het dek ligt en je moet deze constructie aanbrengen, dan is het handig om het blok naar boven te brengen).
Dat blok moet naar mijn mening andersom hangen dus.

Het zeil hangt er trouwens ook heel mooi bij, geslaagde actie met dat zetmeel.

hoi Stephan,

bij alle voorbeelden en bronnen die ik gezien heb, inclusief de monograph van Ancre wordt het kardeel op deze manier gemonteerd. Wellicht dat het voor een latijn anders is dan met dwarsgetuigd schip.?


monographie-du-requin-chebec-1750-.jpg


Geen idee wie Archjofo is, maar bedankt! :)
 
Laatst bewerkt:
Fokkenzeil getuigd en gereed

Hallo allemaal,

Een behoorlijke update vandaag met veel foto's, 24 stuks om precies te zijn. Het viel niet mee om alles wat ik gedaan heb goed op de foto te krijgen. Ik heb alle lopende tuigage van de Fokkenmast gereed. Het tuigen van dit zeil viel me echt niet mee. Sommige zaken heb ik wel 3x opnieuw moeten doen. Ook het vele uitzoekwerk hoe het getuigd moet worden, hebben me heel wat avonduurtjes werk gekost. Helaas in alle documentatie die ik heb, zijn de details vaag of niet bekend of een beetje benoemd. Met name de exacte positie waar bepaalde touwen belegd moeten worden en ook hoe dit werd gedaan. Uiteindelijk maak je dan keuzes wat logisch lijkt en hoe anderen dit hebben gedaan en uiteindelijk hoe dit op enkele museum modellen gedaan is. De antwoorden waren helaas heel divers en er zat geen echte constante in. Dit is te zien van andere bouwers die met name bij de tuigage van een Xebec dus aannames hebben gedaan.

Het rak
Het begint met het rak. Het rak is een "geleide systeem" dat de roede feitelijk langs de mast laat rollen. Het rak is opgebouwd uit zogeheten "klootjes", dit zijn de kralen en "sleetjes" de verticale houtjes. Zoals altijd begin ik met een tekening op de werkelijke schaal. Daarna maak ik het zoals op de tekening in diversen stappen. Oja, de sleetjes die bij de kit horen zijn van metaal en ook nog eens de verkeerde maat. Ik heb die dus niet gebruikt. Ieder sleetje is individueel met de hand gemaakt. Bouwers met freestafels kunnen dit sneller en makkelijker dan ik, maar ach, zo lukt het ook.

5b11c8581f85c12591d58959559e0d9f.jpg


ded0c75666806e5dd66d159918366c13.jpg


6539063b5980af7cd67ecae6c16808ef.jpg


cc057e825168ec6cac0e3553daa5fc6b.jpg


95fb22b2acfc10e364b0b0549889d7db.jpg


d53b3cb1a84cce874cc684851acc7ea1.jpg


3a5d35faf099e2efe776ffdeea0655f0.jpg


Het rak wordt uiteindelijk samengesteld met de gemaakte sleetjes en de klootjes van kralen (3mm) en aan de roede bevestigd. Het rak van de Fokkenmast is een eenvoudige versie. 3 horizontale rijen worden aan het uiteinde samengebonden tot één touw. Aan de ene kant van de roede wordt het touw om de roede gelegd en vastgemaakt. Het rak wordt om de mast geslagen en daarna met een kraal en lus (zie tweede foto) om de andere kant van de roede gelegd. Voor de grote mast ga ik deze kraal vervangen voor een blok. Uiteindelijk loopt het met een touw naar beneden waar ze via twee blokken aan de oog naast de mast wordt belegd. Op de volgende foto's is dat te zien.

3e20d65fc50be7ef67933ea3b7309d8b.jpg


605b5409675a008334a61a81bc552e0d.jpg


Een boel losse eindjes krijg je vervolgens....

4246aa59e950c8cb5c5ca4eff94241ae.jpg


De donkere touwen is de takel van het rak. Soms bij andere schepen zijn het er twee. Een op en neerhaler. Bij dit schip is er maar 1 raktakel. Vaak worden deze weggelaten op een modelschip, maar ik heb besloten ze toch te maken. Iedere mast krijgt er dus 1. De overige twee takels zijn voor het laten kantelen van de roede. De loopt door de masttop heen over een schijf. Aan de onderzijde van de roede is dit touw met een pin vastgemaakt. Aan de bovenzijde van de roede is deze als een lus om de roede gelegd.

836a63173f79a9da20dcf3784219a7a9.jpg


c2de7248e4b37291bd7a80772e073304.jpg


954e09f2842a752a1958aae3647de990.jpg


Nu het rak bevestigd is een kleine tussenstap en heb ik de vlaggenmast gemaakt die op de Grote mast geplaatst is. De mast is 2mm in diameter en zit met twee beugels bevestigd aan de top van de grote mast.

62c0396f515817e7a80d58edc9021007.jpg


Een overzicht van het zeil met alle tuigage aangebracht.....

4901b7c02426b6824832a86fccdb2cdc.jpg


9a1e9f869693afe13b8cece53eb95dd7.jpg


detailfoto's van het beleggen van alle touwen. Sommige blokken worden met een haak aan een ring vastgemaakt. Dit is gedaan bij alle takels die zich naast de mast bevinden.

ae9a9b5f5a6807797c1066dd65ed2a97.jpg


598bd85acd53e10f7ac5177fd7205286.jpg


537e026a80e67458548ea8841c9d7f57.jpg


29f1c29af23b77e5ece541ed6b8d0bbc.jpg


f0f77a429d9b047bb64ee0831df587e5.jpg


bc1252ff3075e01d24e7f42325f3c36d.jpg


57eb6b19d3a2e7a3d28d61ecfcc7ee47.jpg


4f6ab54e919edf81d3534ee8614b4339.jpg


En dat was het dan al weer voor deze update. Ik weet het, soms zie ik door al die touwen het bos niet meer. Het grootzeil zal eenzelfde hoeveelheid tuigage met zich mee brengen.
Alleen het tuigen van de Fokkenmast heeft me schat ik ongeveer meer dan 40uur aan werk / tijd in beslaggenomen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een flinke klus is en eenzelfde staat me te wachten voor de tuigage van het grootzeil.
Dit zeil moet eerst verder afgemaakt worden. Ik hoop dat jullie deze update weer waarderen. Vanaf nu gaan we beginnen aan het grootzeil...

Tot de volgende update en fijn weekend.

groet,
Peter
 
Back
Top