Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Met zulke mooie updates vergeven we dat graag.Ik hoop dat jullie nog steeds volgen. De bouw duurt namelijk al redelijk lang.
Scratch iets maken geeft toch altijd weer veel voldoening. Netjes gemaakt, Peter. Met de masten en het daarbij behorende staande tuig geeft het geheel veel body. Er begint nu leven in te komen.Tuigage Bezaansmast
In deze update toon ik de vaste tuigage van de Bezaansmast. Dit is de kleinste mast op het schip en ook de meest "eenvoudige" van de drie masten.
Voordat ik aan de slag ga met de tuigage wilde ik eerst de boog op het achterdek corrigeren. Deze was niet naar mijn zin, was te dun en te breed en al een tijdje spookte het door mijn hoofd om dit anders te doen. De boog steunde op de bovenkant van de verschansing en uiteindelijk moest deze ertussen komen en ook meer massief ogen. Met andere woorden, ik heb een compleet nieuwe gemaakt. Ik zag hier erg tegenop doordat het een complex ding is met veel verschillende hoeken, schuintes etc.
Ik heb als eerste een mal van karton gemaakt die de vorm en hoogte aangeeft. Daarna uit massief noten de vorm uitgezaagd en pas gemaakt voor op het schip. Met name de "benen" van de boog was even passen en meten. De boog staat onder een schuine hoek en dus moet de bovenkant en ook de onderkant van de boog dezelfde schuinte krijgen.
Eerst de oude situatie...
![]()
![]()
De nieuwe boog...
![]()
![]()
![]()
Daarna nog wat ijzerwerk aangebracht die in een later fase nodig is voor het lopende touwwerk.
![]()
![]()
Door naar de tuigage van de Bezaansmast. Ook hierbij heb ik een tekening gemaakt van het touwwerk.
![]()
De horizontale pennen zijn ook hier nodig. Het zijn er 3 per kant. Ook hier is het touw omwikkeld met draad.
![]()
![]()
Nadat deze geplaatst zijn, zijn de boventouwen aan de beurt. Dit zijn de touwen die aan de mast vastgemaakt worden. Het zijn er twee per kant.
![]()
![]()
Nu kan ik de touwen tussen de onderkant en bovenkant spannen. Er zijn dubbelschijf, enkelschijf en vioolblokken gebruikt.
![]()
![]()
![]()
Het is lastig om het vaste tuigage goed op de foto te zetten, maar ik hoop dat het een redelijk overzicht geeft. De vaste tuigage is nu gereed. Het is een leuke leer-ervaring om dit soort tuigage te maken. Feitelijk is het vaste deel ook te bewegen en aan te spannen met diversen blokken. In de komende updates ga ik werken aan de lopende tuigage, ra's / roedes en zeilen.
Fijne avond en tot snel.
groet,
Peter
Tuigage Grote mast deel 3
Na 48u heb ik de tuigage opnieuw op spanning gezet en alle uiteindes opgeschoten en achter de balk (wegering) van de verschansing.
De touwen stonden er nog strak bij. Een voordeel van polyester t.o.v. katoen touw.
![]()
![]()
Tussen het opschieten van de touweindes ook maar gelijk de laatste set van 9 roeiriemen gemaakt en op het dek gelegd. Laten we zeggen dat ze een behoorlijke hoeveelheid plaats in beslag nemen. Wat bij andere Xebecs ook voorkwam was dat de roeiriemen als bundel buiten het schip langs de verschansing werd gehangen. Bij deze Xebec is dat niet mogelijk i.v.m. de swivelguns. Daarbij vind ik het zonde om het snijwerk te bedekken.
![]()
En een laatste foto overzichtsfoto waarbij te zien is dat de touwen aan beide kanten zo netjes zijn opgeschoten. Het ziet er opgeruimd uit zoals ik het graag zie. Hier en daar zal ik de uiteindes nog een beetje inkorten.
In de volgende update ga ik aan de tuigage van de Bezaansmast beginnen. Dit is een stuk minder werk t.o.v. de Grote mast en ook minder complex. Ik heb de vaste tuigage al reeds uitgetekend en daarmee het voorwerk al gedaan.
![]()
Ik hoop dat jullie nog steeds volgen. De bouw duurt namelijk al redelijk lang. Tot de volgende update en iedereen bedankt voor het volgen.
groet,
Peter
Die zijn erg mooi geworden.
Ik heb helemaal niet de ambitie te beweren dat ik het weet, en zoals je al aangeeft zijn er vele variaties op het thema naargelang de natie, het scheepstype of de bouwperiode.wie het weet mag me uit de droom helpen
Ik heb helemaal niet de ambitie te beweren dat ik het weet, en zoals je al aangeeft zijn er vele variaties op het thema naargelang de natie, het scheepstype of de bouwperiode.
Toen ik mijn HMS Victory bouwde kwam ik hetzelfde probleem tegen.
Hoewel ik in The Anatomy of Nelson's Ships een uitstekend nasalagwerk gevonden heb, beschrijft Longridge niet wat er met de uiteinden van de touwen van het rak gebeurt. Ik heb deze dan ook maar eenvoudigweg rond de ra afgebonden.
Toen ik echter mijn Royal Caroline bouwde beschikte ik over hey boek The Anatomy of the Ship - Royal Caroline, waarin de samenstelling van het rak van de bezaansroede nauwkeurig beschreven wordt.
Na door de klootjes, rond de ra en over de sledes gevoerd te zijn, gaan beide uiteinden door een blokje met 2 gaatjes (ik heb hiervoor een jufferblokje gesmokkeld). Het kortste eind heeft een oog waar het langste eind door gevoerd wordten zo een lus vormt waar een takel in gehaakt wordt die naar het uiteinde van de roede loopt. Het halend part van deze takel heb ik dooor het oog aan het voeteinde van de roede gevoerd en rond de takel afgebonden.
Je kan in post 1022 van dit draadje zowel de tekening uit het boek als foto's van de uitvoering vinden.
Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister | Pagina 52 | ModelbouwForum.nl
Er zal ongetwijfeld wel iemand zijn die het beter weet, maar dit is al een voorbeeld hoe het kan.![]()
Ik heb wat foto's uit het boek van Ketting, dit onderdeel schijnt door RC Anderson zo benoemd te zijn omdat het op het museum model zo zit maar ook op de William Rex. Misschien heb je er iets aan.
Bekijk bijlage 539861 Bekijk bijlage 539862 Bekijk bijlage 539863
Ik heb heel veel versies van dit onderdeel gezien, en eigenlijk is het nergens goed beschreven. Dit was het enige met bewijs van die tijd dat ik vond. De Nederlandse benamingen zet ik wel twijfels bij.
Ik vroeg mij in eerste instantie ook af waarom zoveel takels? Maar ze zijn niet om het rak te takelen, maar meer om het rak strak te zetten. Er kwamen nogal wat krachten op en ze houden de ra tegen de mast. Dit aantal takels neemt af naar grote van de ra.
Ik denk dat je daar mooi mee wegkomt. Ik heb van de bezaan geen tekening maar volgens mij komt die in de buurt wat jij nu beschrijft. Tenminste zo staat hij bij mij in de planning voor de bezaan. Je kan dan takel 3 en 4 aan de linkerkant houden en aan de rechterkant de onderste 2 touwen om de ra doorlussen naar bovendeel rak.Dus, bijvoorbeeld 4 zeker wel, de raktakelblok, maar 3 alleen aan een kant i.p.v. beide kanten
Het maken van de zeilen
Hallo allemaal,
De afgelopen tijd is het wat rustig in het bouwverslag. Naast een drukke periode op mijn werk, ben ik voornamelijk aan het uitzoeken hoe ik het lopende touwwerk moet maken en ook hoe ik de zeilen moet maken. Vandaag laat ik het een en ander zien wat ik aan het experimenteren ben.
Wat betreft de zeilen begint het wederom met het maken van een tekening. De tekening hieronder is van het grootzeil.
![]()
![]()
Om dit te kunnen maken moet je een aantal dingen hebben en kunnen. Ten eerste een goed stuk doek dat zeer fijn geweven is. In Engeland heb ik een fabrikant gevonden die ultrafijn geweven katoen maakt. Heel bijzonder dat in Engeland zulke "ouderwetse" fabriekjes nog gewoon een bestaansrecht hebben.
![]()
Daarnaast heb je ook een naaimachine nodig. Nu, wij hebben zo'n ding thuis maar deze wordt niet gebruikt. Ik heb dus moeten leren hoe je zo'n ding moet bedienen. Ik kan je vertellen dat ik liever een paar moeilijke stukken houtsnijwerk maak dan 1 rechte lijn maken op een naaimachine. Uiteindelijk heb ik vanalles geleerd over draadspanning, voetjes, naalden enz....
Kortom, na veel proefstukjes te hebben gemaakt ben ik begonnen met het zeil van de Bezaanmast. Dit is het kleinste zeil en daarmee een goede oefening. Het bevat nog steeds een proefstuk dus deze komt uiteindelijk niet op het schip.
De tekening neem ik over op het doek. Dat wil zeggen alle lijnen. Daarna met het naaimachine alle lijnen naaien met een rechte steek. Ik heb me laten vertellen nooit met heel dunne stof te gaan beginnen omdat het zo moeilijk is.....
![]()
![]()
Uiteindelijk naai ik de omtrek ook met een rechte steek en knip deze langs de genaaide zijde af. Daarna maak ik de 3 zomen apart van losse stukken en heb ik deze rondom aangezet. De zoom is dus aan beide kanten zichtbaar.
Als laatste heb ik ook als testje het doek met verdunde bitumen verouderd.
![]()
Het is een eerste probeersel. Ik ben erachter gekomen dat ik met een dunnere naald moet gaan werken en dat ik daarmee de zoom beter en rechter kan aanzetten. Kortom, wordt vervolgd. Ik modder nog even verder aan, maar stap voor stap gaan we voor een passend resultaat.
gr.
Peter