TIMBERWOLF
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die keuze heb ik bij mijn BN ook gemaakt. Maakt het ook overzichtelijk.Dit is gedaan met beige kleurig touw en is onderdeel van het lopende tuigage. (lopend = beige, vast / staand = donkerbruin of zwart)
Jouw gevoel voor precisie en detail is bijzonder. Erg mooi
Het ziet er weer gelikt uit Peter![]()
Áls je ooit denkt van “gut, ik heb geen plaats om hem neer te zetten”….ben ik je graag van dienst met een tijdelijk onderdak voor dit schip
Wát een mooi model![]()
Het ziet er allemaal weer netjes, verzorgd en gedetailleerd uit, Peter.
Die keuze heb ik bij mijn BN ook gemaakt. Maakt het ook overzichtelijk.
Gr. Peter
Die zien er weer schitterend uit Peter![]()
Dat ziet er weer netjes uit, Peter. Wat zo’n eenvoudig apparaatje wonderen kan verrichten! Ik was er ook blij mee.Tuigage grote mast deel 1
Het vaste tuigage voor de grote mast is aan de beurt. Feitelijk lijkt dit sterk op de tuigage van de Fokkenmast echter iets meer touwen.
Ik heb het wederom eerst uitgetekend op papier. De vaste tuigage werkt met takelblokken of katrolblokken. Gewoonweg noemen we ze vaak "blokken".
Er worden 4 soorten gebruikt in de tuigage van de grote mast en dat zowel aan stuurboord als bakboord.
4x Enkelschijf blok
1x Dubbelschijf blok
3x Vioolblok enkelschijf
2x Vioolblok enkelschijf en dubbelschijf
![]()
De onderkant van de tekening laat zien dat er wederom gebruik gemaakt wordt van pennen die worden verbonden aan de verschansing. Deze touwen moeten verstevigd worden door het touw te ombinden met draad. In het Engels wordt dit "Serving" genoemd. Ik gebruik dus een servingtool om het draad eenvoudig om het touw te draaien.
Het touw dat omwonden moet worden wordt door de machine gestoken en aan beide kanten vastgezet met een klem. Door het draad aan een beginpunt vast te maken aan het touw kan de hendel aan de zijkant worden bediend door deze rond te draaien. Het touw zal zich om het draad gaan wikkelen. Het draad zit op een spoeltje die vervolgs vrij kan bewegen over het messing buisje.
![]()
![]()
![]()
![]()
Na een tijdje draaien en wikkelen, heb ik de correcte lengte bereikt. Op dat moment zet ik tijdelijk een klem op de wikkeling en zet deze vast met een drupje secondelijm.
Daarna kan ik het touw loshalen en op lengte knippen.
![]()
Ik moet 12 stuks maken, dus twee bundels van 6 stuks....
![]()
Hierna moet ik het touw splitsen en weer ombinden. Dit is het betere handwerk en daarvoor gebruik ik een "derde handje".
![]()
![]()
![]()
![]()
Als ze allemaal gemaakt zijn, kunnen de pennen erdoor en uiteindelijk vastgemaakt worden aan de verschansing.
![]()
![]()
![]()
Tot zo ver deel 1. Bedankt weer voor het kijken.
groet,
Peter
Dat ziet er een heel stuk beter uit zo Peter![]()