Cazador Xebec 1750 - OcCre

Áls je ooit denkt van “gut, ik heb geen plaats om hem neer te zetten”….ben ik je graag van dienst met een tijdelijk onderdak voor dit schip ;)
Wát een mooi model :wave
 
Het ziet er allemaal weer netjes, verzorgd en gedetailleerd uit, Peter.
Dit is gedaan met beige kleurig touw en is onderdeel van het lopende tuigage. (lopend = beige, vast / staand = donkerbruin of zwart)
Die keuze heb ik bij mijn BN ook gemaakt. Maakt het ook overzichtelijk.
Gr. Peter
 
Jouw gevoel voor precisie en detail is bijzonder. Erg mooi

Bedankt Stephan, het is ook een beetje de opmaak van je model en daar kun je ook je creativiteit in kwijt.


Bedankt Timberwolf! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Het ziet er weer gelikt uit Peter:rofl::rofl:

Hoi Peter, ik moet nog wel wat dingentjes afwerken. Bedankt! :rofl::rofl::rofl:

Áls je ooit denkt van “gut, ik heb geen plaats om hem neer te zetten”….ben ik je graag van dienst met een tijdelijk onderdak voor dit schip ;)
Wát een mooi model :wave

Tja, je slaat de spijker op z'n kop aangezien ik niet ga weten waar ik het model moet gaan neerzetten. Ons huis is redelijk ingericht op jonge kinderen (lees hufterproof) en dus minder op het etaleren van scheepsmodellen. Met andere woorden, ik weet niet of dit schip überhaupt bij mij thuis terecht gaat komen. Misschien geef ik het weg of kringloopwinkel of anders. Ik moet er nog over nadenken. :confused:
Bedankt voor je reactie, erg leuk.

Het ziet er allemaal weer netjes, verzorgd en gedetailleerd uit, Peter.

Die keuze heb ik bij mijn BN ook gemaakt. Maakt het ook overzichtelijk.
Gr. Peter

Bedankt Peter. Ja werken met twee kleuren tuigage is prettig. Ik snap wel waarom ze het destijds zo deden. Het geeft een veel duidelijker overzicht. Daarnaast werden de stagen geteerd dacht ik om het water te weren en daardoor ging het langer mee. Teer is redelijk zwart....
Ook werken met verschillende diktes is leuk om de details naar voren te laten komen. In de bouwdoos wordt vaak 1 dikte voor lopende tuigage meegeleverd en 1 dikte voor staande tuigage. Door af te wisselen en de diktes af te stemmen op het voorwerp dat het moet bedienen, krijg je meer variatie en dus details in de tuigage. Ik hoop dat met dit model zo te realiseren.

Voor alsnog heb ik nog heel wat uitdenkwerk en puzzelwerk voor de boeg. Doordat ik de bouwbeschrijving voor de tuigage aan de kant gegooid heb en eigenlijk geen verstand van tuigage heb, is het een "harde en moeilijke" leerschool op dit moment. Een uitdaging ga ik niet snel uit de weg, maar het komt er feitelijk op neer dat ik moet leren hoe dit model gezeild werd. Dus hoe alles bediend wordt gezien vanuit de bemanning en dat terug vertalen naar tuigage op het model. Dit vergelijken met mijn fotoarchief. Daarna moet ik dan uitzoeken hoe ik het moet maken op het model. Kortom, dit is een kijkje in mijn situatie van dit moment.

groet,
Peter
 
Tuigage grote mast deel 1

Het vaste tuigage voor de grote mast is aan de beurt. Feitelijk lijkt dit sterk op de tuigage van de Fokkenmast echter iets meer touwen.
Ik heb het wederom eerst uitgetekend op papier. De vaste tuigage werkt met takelblokken of katrolblokken. Gewoonweg noemen we ze vaak "blokken".
Er worden 4 soorten gebruikt in de tuigage van de grote mast en dat zowel aan stuurboord als bakboord.
4x Enkelschijf blok
1x Dubbelschijf blok
3x Vioolblok enkelschijf
2x Vioolblok enkelschijf en dubbelschijf

3d651d5d933f77e9065af695619f542d.jpg


De onderkant van de tekening laat zien dat er wederom gebruik gemaakt wordt van pennen die worden verbonden aan de verschansing. Deze touwen moeten verstevigd worden door het touw te ombinden met draad. In het Engels wordt dit "Serving" genoemd. Ik gebruik dus een servingtool om het draad eenvoudig om het touw te draaien.

Het touw dat omwonden moet worden wordt door de machine gestoken en aan beide kanten vastgezet met een klem. Door het draad aan een beginpunt vast te maken aan het touw kan de hendel aan de zijkant worden bediend door deze rond te draaien. Het touw zal zich om het draad gaan wikkelen. Het draad zit op een spoeltje die vervolgs vrij kan bewegen over het messing buisje.

4fb1e3771b33b279cd74d40c3110082b.jpg


cea6dd57de35d4ce7e04cb8aa55b5228.jpg


ee862686b08962fd5d0492f91e1167f2.jpg


95532b88300a1282678881cecad3fcd1.jpg


Na een tijdje draaien en wikkelen, heb ik de correcte lengte bereikt. Op dat moment zet ik tijdelijk een klem op de wikkeling en zet deze vast met een drupje secondelijm.
Daarna kan ik het touw loshalen en op lengte knippen.

fb1d091ad61e7707fd1a4f8ae74b4881.jpg


Ik moet 12 stuks maken, dus twee bundels van 6 stuks....

b9f18607bba18b88f75419433e3bbb7e.jpg


Hierna moet ik het touw splitsen en weer ombinden. Dit is het betere handwerk en daarvoor gebruik ik een "derde handje".

7c88ae213e65aa921c81d00c93db56c4.jpg


64ecab9c3d0d0da7665b24ebd97b420d.jpg


d49252859206144e25b886e8224ba9e7.jpg


b29a057873951db3b5781c0dcf5921d6.jpg


Als ze allemaal gemaakt zijn, kunnen de pennen erdoor en uiteindelijk vastgemaakt worden aan de verschansing.

0083bcb14f4d4f533f92441658db100d.jpg


e7aa923f76cb7ebdec616ed22284a733.jpg


b0527cbd44a1cbf56a245f9326931744.jpg


Tot zo ver deel 1. Bedankt weer voor het kijken.

groet,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Tuigage grote mast deel 1

Het vaste tuigage voor de grote mast is aan de beurt. Feitelijk lijkt dit sterk op de tuigage van de Fokkenmast echter iets meer touwen.
Ik heb het wederom eerst uitgetekend op papier. De vaste tuigage werkt met takelblokken of katrolblokken. Gewoonweg noemen we ze vaak "blokken".
Er worden 4 soorten gebruikt in de tuigage van de grote mast en dat zowel aan stuurboord als bakboord.
4x Enkelschijf blok
1x Dubbelschijf blok
3x Vioolblok enkelschijf
2x Vioolblok enkelschijf en dubbelschijf

3d651d5d933f77e9065af695619f542d.jpg


De onderkant van de tekening laat zien dat er wederom gebruik gemaakt wordt van pennen die worden verbonden aan de verschansing. Deze touwen moeten verstevigd worden door het touw te ombinden met draad. In het Engels wordt dit "Serving" genoemd. Ik gebruik dus een servingtool om het draad eenvoudig om het touw te draaien.

Het touw dat omwonden moet worden wordt door de machine gestoken en aan beide kanten vastgezet met een klem. Door het draad aan een beginpunt vast te maken aan het touw kan de hendel aan de zijkant worden bediend door deze rond te draaien. Het touw zal zich om het draad gaan wikkelen. Het draad zit op een spoeltje die vervolgs vrij kan bewegen over het messing buisje.

4fb1e3771b33b279cd74d40c3110082b.jpg


cea6dd57de35d4ce7e04cb8aa55b5228.jpg


ee862686b08962fd5d0492f91e1167f2.jpg


95532b88300a1282678881cecad3fcd1.jpg


Na een tijdje draaien en wikkelen, heb ik de correcte lengte bereikt. Op dat moment zet ik tijdelijk een klem op de wikkeling en zet deze vast met een drupje secondelijm.
Daarna kan ik het touw loshalen en op lengte knippen.

fb1d091ad61e7707fd1a4f8ae74b4881.jpg


Ik moet 12 stuks maken, dus twee bundels van 6 stuks....

b9f18607bba18b88f75419433e3bbb7e.jpg


Hierna moet ik het touw splitsen en weer ombinden. Dit is het betere handwerk en daarvoor gebruik ik een "derde handje".

7c88ae213e65aa921c81d00c93db56c4.jpg


64ecab9c3d0d0da7665b24ebd97b420d.jpg


d49252859206144e25b886e8224ba9e7.jpg


b29a057873951db3b5781c0dcf5921d6.jpg


Als ze allemaal gemaakt zijn, kunnen de pennen erdoor en uiteindelijk vastgemaakt worden aan de verschansing.

0083bcb14f4d4f533f92441658db100d.jpg


e7aa923f76cb7ebdec616ed22284a733.jpg


b0527cbd44a1cbf56a245f9326931744.jpg


Tot zo ver deel 1. Bedankt weer voor het kijken.

groet,
Peter
Dat ziet er weer netjes uit, Peter. Wat zo’n eenvoudig apparaatje wonderen kan verrichten! Ik was er ook blij mee.
Gr. Peter
 
Ik wil iedereen bedanken voor de interesse. Excuus dat ik wat later reageer dan anders, maar ik was even een weekje op vakantie met mijn gezin.
@Stephan Kertész @Jaques @Pingu57 @P Voogt leuk dat jullie blijven volgen.
Voor alle mensen die een "like" hebben achtergelaten, ook erg bedankt. Stel ook gerust vragen als je ze hebt.

Op dit moment ben ik een nieuwe update aan het schrijven en die verwacht ik zodadelijk te plaatsen.

Peter
 
Tuigage grote mast (deel 2)

Hallo allemaal,

Zoals gezegd is er afgelopen week niets gedaan aan mijn Xebec i.v.m. vakantie. Dit weekend heb ik wel het e.e.a. kunnen doen. Ik heb wat blokken kunnen maken, touwtjes kunnen zetten en twee watervaten op het dek geplaatst. Die laatste is een eigen inbreng. De bouwdoos laat die plek leeg en dat vond ik ook geen optie. Op andere Xebecs ze je daar verschillende dingen terug. Soms een oven, watervat, extra kanonnen etc. Ik heb gekozen voor twee watervaten.
Terug naar de tuigage (vaste).

De tuigage van de grote mast heb ik in stukken opgedeeld. Eerst heb ik alle touwen aan de onderkant aan de verschansing vastgezet. Dit heb ik in de vorige update laten zien.
Nu is het bovendeel aan de beurt. Dit zijn de touwen waaraan diversen blokken geknoopt zitten en met twee bindsels aan de top van de mast wordt vastgezet.

abe0d4cd84bb66765354beb93b321238.jpg


b8258746b56901b2fcdae9a614737737.jpg


Nu heb ik een deel onder (horizontale pennen) die vast zitten aan de verschansing en een deel boven die vast zit aan de grote mast. Dat maakt het mogelijk om het middendeel te maken en alles op spanning te zetten. Ik werk aan beide zijden tegelijkertijd. Dus eerst een touw aan bakboord en vervolgens hetzelfde touw aan stuurboord totdat ze allemaal geplaatst zijn. Het resultaat is dan als volgt.

9e4b74cf5e492d4b666dfd33cc3b9c07.jpg


ad33d36dbf3d91fd7f7191644b43de88.jpg


Ik laat de touwen weer een 24uur tot 48uur op spanning staan om te zien of de rek er nog een beetje uit gaat. Ik gebruik polyester draad en dat is heel lichtjes elastisch en feitelijk hoef ik haast niet te corrigeren t.o.v. katoen draad.
Als laatste de twee watervaten. Ze liggen op een steuntje dat vervolgens op het dek vast gemaakt zit. Eventueel kan ik het nog met touwen vastzetten, maar daar denk ik nog even over na. Wat vinden jullie?

7dfbfec830f509eba6d154bff20cbd3d.jpg


Touwtjes spannen is nog steeds mijn ding niet, maar het werkt wel een soort van therapeutisch. Het scheelt denk ik dat ik steeds vanuit een plannetje werk. Eerst voor voordenken, uitwerken op papier en dan pas uitvoeren. Doordat je vooraf veel hebt uitgezocht en hebt gechecked, gaat het tijdens de bouw meer leven en hoef je enkel uit te voeren. Tenslotte heb je vooraf alles al uitgedacht. Verder is het een fase tijdens de bouw dat minder troep geeft en ook wel wat rust brengt. Met een paar pincetten zonder al te veel troep op tafel ben ik snel gestart en ook weer snel opgeruimd. In mijn situatie (werken aan de eettafel) is dat wel prettig.

Tot de volgende update!

groet,
Peter
 
Mooie update weer Peter, knap touwwerk zo :worship::worship:
Enne wat die tonnen betreft die zou ik toch maar ff vast zetten met een touwtje, kan een hoop vuiligheid schelen op het dek als die beginnen te rollen :D
Succes verder, het blijft een genot om je verslag te volgen:thumbsup:
 
Back
Top