Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Mooie ankers zo PeterEn ook mooi touwwerk, zelf geslagen???
Netjes gemaakt, Peter. Stripjes van dunne messing plaat werk goed.Ik heb het tweede anker ook gemaakt. Dit schip heeft maar twee ankers, echter ik maak nog twee reserve ankers die vaak meegenomen werden mocht een anker verloren gegaan.
Daarnaast wil ik ook nog de boeien maken die aan de anker bevestigd waren. Dat is dan voor een volgende update.
De ankerstokken bestaan uit 3 op elkaar gelijmde stukjes notenhout van 5x1mm.
![]()
![]()
![]()
De opening aan de bovenkant is kleiner dan die aan de onderkant
![]()
Het vormen van de ankerstok
![]()
![]()
Van heel dun messing plaat heb ik reepjes gesneden en met bruineringsvloeistof (patina grijs) gemaakt. De messing strips gebogen zodat dit de banden worden die om de ankerstok wordt gezet.
![]()
Daarna de ring omwikkeld met touw en de kabels aangebracht.
![]()
![]()
De boeien volgen later, dat is ook nog een proces om die te vervaardigen.
groet,
Peter
Mooi gemaakt en niet meer zeggen dat tuigage nog geen sterk punt is voor jouw. Je hebt dit heel keurig geknoopt.
Kleine opmerking, hoewel het gaaf uitziet. Waarom zwart?
Mooi gemaakt en niet meer zeggen dat tuigage nog geen sterk punt is voor jouw. Je hebt dit heel keurig geknoopt.
De ankerboeien heb je mooi scratch gemaakt, Peter. Met jou ‘touwwerk’ is niets mis. Dat is gewoon mooi schiemanswerk!Ankerboeien(d)
Hallo allemaal,
De avonden zijn deze voorjaarsvakantie gevuld met wat werk op de werf. Deze keer heb ik geprobeerd de ankerboeien te maken. In werkelijkheid werden de boeien gemaakt van op elkaar gestapelde kurkschijven. In mijn geval heb ik een stukje notenhout gebruikt. Er zijn verschillende soorten ankerboeien, de meest bekende is wellicht de "rugby" vorm. Ik heb een kegelvormige boei gemaakt die ik ook op andere Xebec's gezien heb. In de bouwdoos zitten geen ankerboeien inbegrepen en wordt er ook niet over gesproken. Aan de hand van wat afbeeldingen ben ik tot een reconstructie gekomen.
Ik begin met het maken van de kegelvorm. Ik heb deze uit een stukje notenhout gevormd. Ik heb zowel een balk als rondhout gebruikt om tot hetzelfde resultaat te komen.
Eerst snijd je de zijkanten tot een piramide vorm. Daarna de kantjes rondvijlen totdat een kegelvorm ontstaat.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nadat ik de kegels gemaakt had, heb ik ze met Oost Indische Inkt gezwart en daarna voorzien van een laagje olie. Nadat alles droog was ben ik begonnen met het touwwerk.
De boei werd in een soort net vastgehouden. Aan de bovenkant van de boei, het breedste deel dat uitsteekt boven water, is een messing ring aangebracht. Je kon daarmee de boei letterlijk aan de haak slaan bij het binnenhalen of ophalen van het anker vanuit de bijboot / reddingssloep.
Aan de onderkant (de punt) is een lus gemaakt die vervolgens aan het touw wordt gebonden. Dit touw word vervolgens weer aan het anker vastgemaakt.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Zoals gezegd heeft dit schip primair twee ankers en dus heb ik twee van die ankerboeien gemaakt. De reserve ankers moeten nog gemaakt worden, maar krijgen geen boei in dit geval.
Hierna de lijn aan de boei geknoopt en vastgezet aan het anker.
![]()
![]()
![]()
Dat was het weer voor deze update, tot de volgende!
groet,
Peter
Komt vanzelf,het gaat je in ieder geval zeer goed af tot nu. Ook de keuze van touw voegt enorm veel toe. Het is ook best haalbaar om de juiste knooptechnieken te gebruiken op schaal. Met als voordeel dat je maar weinig lijm nodig hebt om iets te fixeren. Soms blijft iets uit zijn eigen al zitten. En soms moet je het oog belazeren omdat iets gewoonweg niet haalbaar is.Op een of andere manier is dat voor mij nog een andere dimensie. Echter, ik blijf het proberen
De ankerboeien heb je mooi scratch gemaakt, Peter. Met jou ‘touwwerk’ is niets mis. Dat is gewoon mooi schiemanswerk!
Ik haal mijn specifieke info ook uit de boeken en tekeningen. Al heeft heel wat jaar geleden een oude zeevaarder mij de basis beginselen van splitsen en knopen geleerd. Alleen op een iets andere schaal.
Gr. Peter
Mooie boeien geworden Peter.
Erg goed Anker Peter! Ik haal er inspiratie uit.. ik heb op dit moment het eerste anker hangen.
Bekijk bijlage 530272
Komt vanzelf,het gaat je in ieder geval zeer goed af tot nu. Ook de keuze van touw voegt enorm veel toe. Het is ook best haalbaar om de juiste knooptechnieken te gebruiken op schaal. Met als voordeel dat je maar weinig lijm nodig hebt om iets te fixeren. Soms blijft iets uit zijn eigen al zitten. En soms moet je het oog belazeren omdat iets gewoonweg niet haalbaar is.
Mij helpt het boek van Ashley enorm om de juiste knopen te vinden. Die bespreekt ze allemaal en is gratis te downloaden
https://www.pdfdrive.com/the-ashley-book-of-knots-e33738465.html
op die link vind je nog meer boeken
Dat zijn verrekte mooie boeien Peter
En wat dat touwwerk betreft, dat gaat helemaal goed komen hoor
Ik vind het er toch allemaal maar zeer prachtig uitzien zo hoor. Je gebruikt ook prachtig touw.![]()
Mooie visualisatie van wat je vakmanschap laat zien, Peter. Mooie details.Hallo allemaal,
Ik ben verder gegaan met wat houtsnijwerk. In dit geval de versieringen die aan de kopse kanten van de reling en verschansing moet komen.
Het begint zoals altijd met een design en daarna op tekening die overgezet is op het hout. Vervolgens met de figuurzaag uitgezaagd en daarna het model er in gesneden.
Als laatste op het schip geplaatst, zowel SB als BB.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tot de volgende update,
Peter