Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
indrukwekkendde sloep deel 1
Hallo luitjes,
Naast de fabrikage van de roeispanen wordt er ook gewerkt aan de sloep. De sloep is nogal een flinke boot voor dit type schip. Ik heb geen idee waarom deze zo groot is, maar het is een flinke jongen die een behoorlijke hoeveelheid ruimte in beslag neemt op het dek.
Om die reden wil ik dit bootje een beetje anders opbouwen dan het idee van de kitmaker. Het idee van de kitmaker is overigens niet heel slecht. Enkele veranderingen die ik ga toepassen:
- Andere spanten
- kiel van notenhout aanbrengen
- Vloerplanken aanpassen
- Roerbalk aanpassen
- Lengte aanpassen
- Vormgeving veranderen
- Houtsnijwerk op de zijkanten
- Ander interieur en opbouw
- Andere beplanking buitenzijde
- Klein anker toevoegen met ankertouw
- Mast toevoegen
- overige kleine aanpassingen
![]()
De spanten van de sloep worden in een lasergesneden multiplex plaatje meegeleverd in de bouwdoos. Tevens is er een mal inbegrepen om de opbouw te doen. Dit is op zich een goed systeem.
![]()
Het eerste wat ik wil aanpassen is de roerbalk. In de kit hebben ze dit een beetje raar bedacht. Dit corrigeer ik door een stuk van de mal aan te helen aan de kielbalk. Het stuk dat ik uit de plaat haal is veel te groot. Dit was gemakkelijker en daarmee heb ik ook een beter of groter lijmoppervlak. Ik schuur nadien het teveel weg.
![]()
![]()
![]()
![]()
Vervolgens moet het afschuinen van de spantjes gaan plaatsvinden alvorens er beplankt kan worden. Voordat ik dit doe schuur ik de kielplaat korter zodat ik later een kiel van notenhout kan plaatsen. Let ook op de verjonging van de kielplaat.
![]()
![]()
Doordat ik besloten heb om er een dubbellaags beplanking tegenaan te gooien, maakt het niet zo heel veel uit hoe de latjes tegen de romp komen. Toch zal de beplanking vanuit de binnenkant te zien blijven en besluit ik om de latjes netjes te verjongen.
![]()
Uit notenhout heb ik een nieuwe kiel gemaakt en geplaatst.
![]()
![]()
Doordat de bovenkant van de spantjes zichtbaar blijven besluit ik om een deel van de spantjes te verwijderen en deze te vervangen voor notenhouten exemplaren. (In een later stadium van de bouw besluit ik om de spanten volledig anders te doen, maar dat leg ik later in deze update uit.)
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
De sloep zou een vlakke bodem krijgen en dat zorgt ervoor dat de spanten in het midden hoger en vlak zijn. Ik vond dit niet zo mooi en besloot om het in zijn geheel eruit te halen en nieuwe spanten te plaatsen. Ook is de afstand tussen de spanten kleiner geworden, met andere woorden heb ik er 2x zoveel geplaatst. Doordat de bodemplanken dieper komen te liggen krijg ik ruimte om t.z.t. ook de steuntjes onder de zitplanken te plaatsen. Een deel van de bodem gaat aan de binnenkant beplankt worden. Van de spanten zie je in een later stadium ongeveer de helft.
![]()
De vormgeving is ook herzien en heb ik een lat (het berghoutje) geplaatst op beide zijkanten.
![]()
Twee deurtjes gemaakt die als luik gaan fungeren om bij de opslagruimte te komen aan de voorkant van het sloepje. Ook de achterkant van het sloepje afgewerkt.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Dat was het weer, tot de volgende update!
Pter
Deze latten/balken worden ook wegeringen genoemd. Wegeringen zijn in feite langsversterkingen en in dit geval zijn deze wegeringen ook voor het dragen van de doften (zitplaatsen).Sloep - Part 3
Verder gegaan aan de sloep of bijboot. De inwales / sheer clamps geplaatst, geen idee wat het Nederlandse woord hiervoor is, iemand een idee? Het zijn de verstevingslatten aan de binnenkant van de boot in lengterichting.
gr,
Pter
Mooie vorderingen bij de sloep, Peter. Goede keuze om aan te passen wat niet naar je zin is. Dan is scratch bouwen wel zo leuk.Sloep - Part 3
Verder gegaan aan de sloep of bijboot. De inwales / sheer clamps geplaatst, geen idee wat het Nederlandse woord hiervoor is, iemand een idee? Het zijn de verstevingslatten aan de binnenkant van de boot in lengterichting.
![]()
![]()
Soms denk je iets gemaakt te hebben dat werkt, moet je het toch weer afbreken en opnieuw opbouwen. Dus ook aan de voorkant van de boot...
![]()
![]()
![]()
Stapje voor stapje. Overigens geen idee hoe het allemaal uitpakt. Ik werk dus niet vanaf tekening o.i.d. dus er kan nog vanalles misgaan....
gr,
Pter
Deze latten/balken worden ook wegeringen genoemd. Wegeringen zijn in feite langsversterkingen en in dit geval zijn deze wegeringen ook voor het dragen van de doften (zitplaatsen).
Ik had nog niets gezegd.. maar prachtig werkBedankt voor de reacties mannen!![]()
Mooie details op zo’n kleine sloep, Peter. Dat maakt het later voor de aandachtige kijken ook aantrekkelijk.Verdere werkzaamheden aan de sloep. De mastvoet gemaakt, de mast en ra en de masthouder. Dit bleek nog een boel werk.
De mast heeft 3 werkende schijven van 1mm breed. Ze zijn met een pen in de mast aangebracht. De ra is aan beide kanten taps aflopend gemaakt.
Het metaalwerk van de masthouder is 1mm breed en is bevestigd op een plankje welke 4x1mm is.
![]()
![]()
![]()
![]()
groet,
Peter