Carson 3 assige oplegger

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 19 jul 2016.

1. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Deze had ik hier nog niet geplaatst dus maar even een verslag.

Ik heb er wel weer een projectje bij. Niets spannends echt maar iets wat eigenlijk nog ontbrak. Een open vlakke trailer die in de toekomst nog enige multifunctionaliteiten moet gaan krijgen. Op dit moment nog weinig echte modelbouw dus maar gewoon een kitje in elkaar zetten.

Heb nu enige baanervaring en gemerkt dat je met een zeiltrailer als ik heb niet zo gauw aan het laden en lossen gaat. Ook bij een spontaan zwaar transport zoals in Ammerzoden bij Ahlmann met MBVP is een vlakke trailer wel handig!
    Vandaar dus nu deze.

De bouw stelt niet zoveel voor. Had al 2 carson's gemaakt dus meteen begonnen om er halverwege achter te komen dat ik de chassisbalken verkeerd om had.......tja RTFM!!!

7 stuks Fulda Multiton en verchroomde velgen....hmmm en aan de achterkant gewoon wit....Erg goedkoop Veroma!!!
    Dat chroom zal geen blijvertje worden denk ik. Bij de eerdere trailers waren ze gewoon plastic grijs. Nu dus eerst een keer ontchromen en dan spuiten.

Het chassis zit zodra je de balken wel juist monteert snel in elkaar.

De as constructie is eenvoudig doch doeltreffend en mooi met de luchtbalgen.

Wel moet ik zeggen dat ik het plasticwerk van Carson/Veroma nog steeds een beetje onder de maat vind. Als je het ontgraat hebt heb je toch een kleurverschil vlek. Wil je het perfect hebben dan moet je eigenlijk schuren en spuiten.
    Het zit wel onder de aanhanger en je ziet er weinig van natuurlijk maar toch. Dit chassis en de ophanging zit onder trailers die bij sommige modelbouwzaken boven de € 500,00 kosten!!

Wat me wel opviel is dat dit chassis wel goed is voorbereid op de electrische poten. Een Beier aanhanger module had ik nog liggen. De poten zijn wel duur maar het aan- en afkoppelen op afstand en het wisselen van trailers op de baan heeft voor mij wel een echt toegevoegde waarde. Het publiek waardeert dit ook altijd.

Het grote gat voor de kabeltjes (kon ook de helft kleiner zijn....) en een extra gat voor het boutje dat bij de electrische versie van de poot op een andere plaats zit.

Inmiddels is het chassis gespoten en staat het er zo bij.

Ik had nog andere foto's maar die ben ik kwijt.....

Op de achtergrond geef ik al wat weg....

Uit het verre Duitsland heb ik bij Roetschke Modellbau en zogenaamde Baustoffauflieger als bouwpakket gekocht.
    Dat is eigenlijk een zak met gefreesd styreen in verschillende dikte en een pakje magneten.

Tijdens de vakantie maar eens meegenomen en aan begonnen.

Lekker buiten voor de caravan zitten knutselen en lijmsnuiven.....

Magneetjes goed polen.

Steun bij een fles water.

En de laadkleppen liggen te drogen. Het is een arbeidsintensief bouwpakket. Mooi frees werk maar omdat alles nog in de plaat zit moet je ook veel bijwerken. Alle scharnieren bestaan bijvoorbeeld uit 3 delen, 5 per klep en vier achter.

Maar resultaat....Volgens mij mag het er zijn!

Tevens had ik via Ebay palletkisten besteld, bijna natuurlijk in Duitsland.

Deze waren al gebouwd dus dat scheelde weer. Ook hier een mooi sluitsysteem met magneten.

Voeg je het dan een beetje samen met wat boren en boutjes dan krijg je zoiets.

Nu een beetje afwerken en dan aan het spuiten!!!

Tot de volgende! Zal nu wat sneller gaan wat moet voor de volgende meeting in Tilligte klaar zijn!

Cor, Rakthi, bvdh en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Mooi verslag Rolf :)

3. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    dat word een mooie oplegger , en dat is een mooi pakket zeg.
    heb je wat meer foto's van die scharnieren? ik kan we weinig bij voorstellen dat ze in 3 delen zijn
    groet,
    Koos

4. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Bericht van het forumbeheer :

Topic verplaatst naar de Bouwverslagen : Trucks en Bouwmachines

5. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Sorry Piet, heb zitten slapen....

Koos, als ik de scharnieren verder afwerk maak ik detailfotos.

Koos82 vindt dit leuk.
  6. JamesDavis

JamesDavis

Lid geworden:
    1 dec 2007
    Mooi verslag Rolf! Word een mooi toevoeging aan je collectie.

7. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Mooi dat je nu weer wakker bent ! :yes: :) :worship:

vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  8. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Weer wat nieuwe plaatjes uit de werkplaats. Op verzoek van Koos wat details van de scharnieren.

Hier zie dus dat 2 scharnierdelen in de klep zijn gelijmd en eentje in de bodem Door alle scharnieren schuif je dan een 1 mm dikke staaldraad.

Rechts de scharnierdelen voor de klep en links die in zijkant van de laadvloer. Ik reken erop dat het zo duidelijk is anders hoor ik het wel Koos!

We hebben ook een echt houten vloertje gemaakt.

Probleem is nu dat deze na het beitsen krom gaat trekken. Zal dus voor de bevestiging nog wat moeten bedenken. Hij ligt nu onder wat zware spullen maar de veerkracht zit er nog steeds in. Komt goed zullen we maar zeggen.

In de garage maar een tijdelijke spuitplek gemaakt. Heb nogal wat liggen waar een verfje op moet.

De trailer ga ik voorzien van verlichting via een Beier module die ook de trailerpoten gaat bedienen. Contact maakt de module via de holle kingpin. Nadeel is dat de diode nogal hoog is. Die gaat door je trailervloer heen. In mijn zeiltrailer steekt ie door de bodem en heb ik er pallet op gelijmd. Hier wilde ik het anders doen.

Ik heb het gat in de aluplaat verzonken en zo ligt het al wat lager. Echter nog steeds niet genoeg. Er zal toch een uitsparing moeten komen in de bodem van de opbouw van styreen maar de houten vloer zal dit afdekken.

Een stukje hard schuim ter bescherming en "verdonkering" zodat er zeker geen stoorlicht of dergelijke kan optreden. Of het werkt? Weet ik niet maar mij lijkt hoe donkerder hoe beter. Heb het van een forum in Duitsland.

Ook de eerste stickers en kenteken. Die had ik nog liggen. Zie nu dat het kenteken volgens mijn niet op een oplegger kan...... Tijdelijk dus.

Cor en peter 55 vinden dit leuk.
  9. JHMA36(2)

JHMA36(2)

Lid geworden:
    10 mei 2015
    Opbouw ziet er goed uit, had hem beter ook voor de vakantie kunnen bestellen. Mooi werk voor in de voortent.

10. Cor

Cor In Memoriam

Lid geworden:
    30 apr 2009
    Je gaat lekker Rolf. Ik had bij een trailer de houten vloer eerst goed vastgelijmd en daarna in de blanke lak.

11. Fixit

Fixit

Lid geworden:
    9 nov 2014
    ziet er mooi en realisties uit heb op de site gekeken maar er staat nergens hoe je iets kan bestellen ze hebben mooie dingen
    hoe heeft u dat gedaan als ik vragen mag

12. Ginner

Ginner

Lid geworden:
    1 sep 2011
    Onderaan de pagina: http://roetzschke-modellbau.de/index.php?page=agb staat

§ 9 Bestellung

(1) Bestellungen können per Email oder Telefon abgegeben werden, alle Daten werden dann nochmals schriftlich bestätigt.

(2)Lieferzeiten dauern in der Regel 2 Wochen, bei bestimmten Artikeln oder zu hoher Auslastung werden die Kunden schriftlich Informiert.

13. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    Mooie trailer zo @trialrolf!!
    de foto's van de scharnieren zijn super duidelijk zo, het is inderdaad een heel werk om zo alle scharnieren te maken
    maar het resultaat mag er echt zijn!

groet,
    Koos

14. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Bestellen gaat inderdaad via de mail in duits of Engels. Thommy Rötzschke doet dit hobbymatig. Levertijd is dus variabel. Op Duitse forum staat hij als goed bekend. Je kunt ook door hem laten bouwen. Frank Fechtner Modellbau levert ook spul van hem.

15. Fixit

Fixit

Lid geworden:
    9 nov 2014
    mag ik bijden heren bedanken voor hun antwoord

16. Kraanbouwer

Kraanbouwer

Lid geworden:
    8 jun 2009
    Ontzettend mooie en aparte trailer heb je zo.
    En bedankt voor de links hebben een hoop leuke dingen daar.
    Succes nog met de afbouw.

Mvg Mitchell

17. JHMA36(2)

JHMA36(2)

Lid geworden:
    10 mei 2015
    Ik heb twee kleine vragen over het bouwen.
    Heb jij toevallig ook een foto van de montage van de magneten en hoe heb je deze vast gemaakt en heb je ze er al inzitten voor het spuiten.

Verder zien de onderdelen er goed uit ik heb de uitvoering van 46 cm.

18. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    De magneten zitten met sekondenlijm vast. Die zitten er ook bij. Er zijn uitsparingen in de kleppen en staanders. Zal kijken of ik binnenkort detailfotos kan maken. De magneten zijn meegespoten.

19. JHMA36(2)

JHMA36(2)

Lid geworden:
    10 mei 2015
    Klopt de magneten zitten er bij, was alleen benieuwd hoe jij ze vast had gezet. Ben nog benieuwd naar de foto's

Deel Deze Pagina