Carf Ultra Flash

Ik ben aan de Ultra Flash gekomen om het CG goed te krijgen. Wat ik uit de manual haal is dat deze op 225-235mm moet liggen. Nu vindt ik dat deze wel heel licht is op de neus. Als main gear zijn Behotec retracts gebruikt die voor het model voorzien zijn. De hopper is vol en een bodempje in de main tank.
Er waren hier in het verleden nog Flash vliegers en wou eens weten waar zijn hun CG destijds hadden?

Ben

Het is dan ook een best neusje wat ervoor hangt.
Zelf geen UF gehad maar dat ze licht op de neus zijn klopt wel, zonder canopy valt ie op z`n staart denk ik? Dat is wat ik overal ook zo lees dat die dat dan doet.

Misschien dat er nog een Flash vlieger reageert maar die zie je hier niet veel meer.

Heb er zelf ook 1
Nog niet aan toegekomen om te vliegen( studie
Wat ik ervan weet hopper vol bodempje in de tank.
Voor balanceren ga ik een touwtje gebruiken
Op 23,5cm touwtje met tape op de vleugel plakken vleugel op de romp schroeven NIET VOLLEDIG VAST DRAAIEN I.V.M. DEUKEN IN DE VLEUGEL.
Romp op z'n pootje's zetten met cocpit balanceren dat de neus lichtje's naar voren hangt
Vergeet niet in de romp terhoogt waar je het touwtje hebt even een latje te zetten zodat de romp niet kapot gaat /scheurt
Zoek anders eff op rc universe dave whiltshire van motors en rotors heeft daar verschillende metode's voor.
En gebruik die zogename digitale balanceer apparaten niet die kosten veel is tijdrovent om op te stellen en een touwtje kost maar een paar cent

Hoi Ben,

Ik heb toevallig sinds kort weer een Uitra Flash aangeschaft (deze keer een EVO) en vliegklaar gemaakt.
Dit is mijn tweede Ultra Flash en het klopt dat ze vrij licht zijn op de neus.

Mijn Ultra Flash heb ik op 230mm gebalanceerd. Dit heb ik op dezelfde wijze gedaan als het forum lid in de post hierboven heeft beschreven.

De kist is uitgewogen met een volle UAT, wat rest brandstof in de maintank en gear down (JP elektrisch gear).

Heb geen lood hoeven gebruiken om de kist uitgebalanceerd te krijgen. Was bij mijn eerste Ultra Flash (uit 2016) ook niet nodig.

Verder gewoon per manual (geschreven door Dave Wilshere) ingesteld en het vliegt als een scheermes.

Met vriendelijke groet,

Danny
IMG_0698.jpeg
IMG_0697.jpeg

Bedankt voor de reacties, hier kan ik zeker verder mee. Ik wou zeker zijn omdat ik op de Amerikaanse forums veel CG's terugvindt van 240-245mm. Zo is die wel heel ligt op de neus.

Zelf gebruik ik digitale manieren om het CG te meten/bepalen. Ik heb een eigen gemaakte opstelling met arduino en één van Xicoy die van de eigenaar van de Flash. Ja jammer genoeg is de Flash niet van mij maar van een kameraad. Beide systemen werken heel goed voor mij.

De weegcellen staan hier op elkaar om beide systemen simultaan te kunnen gebruiken.

IMG20250227171938.jpeg
IMG20250227172325.jpeg
IMG20250227172329.jpeg
IMG20250227172332.jpeg
IMG20250227172335.jpeg

Ik heb mijn CG liggen nu op voorkant van de wielen van het hoofd landing gestel.
IS wel niet de evo uitvoering.
Nu heb ik, zelfs nog wat up trim er staan , dus lijkt mij nog wat naar achteren te kunnen.
Gewoon mijn setup nu.

Heb ook een ultra flash besteld nu zit ik wel te dubben qua motor.
Ga hem bouwen zonder licht en rookpomp.
En voor deze ga ik een kingtech gebruiken.
Hij is geschikt voor een 160.
Dus deze smaken zouden kunnen.
140 G5 160 G4 of toch de 180G5 omdat deze net zo zwaar is dan de 160g4

Ikzelf gebruik de jetcat p130rx
Met halfgas gaat tie al als een malle
De 130 rx heeft eigenlijk bijna 15kg stuuwdruk al staat dat niet op de site
En hou hem zo licht mogelijk vliegt tie het beste
Al die extra's voegt niks toe en maakt je kist zwaarder
Oftewel k.i.s.s. keep it simple stupid

Laatst bewerkt:
Bedankt was dat inderdaad zekers van plan.
Alleen een powerbox pioneer komt er wel in voor de zekerheid met 2 ontvangers.
Enig idee wat hij vol weegt? 1 op 1 is ook meer dan zat.
Carf geeft aan 10 tot 13 kg leeg dus als daar nog eens dik 3 kg brandstof bij komt dan gaat het hard.
Komt hij dus in de buurt van de 14 kg dan gaat de kt 140 g5 erin.

Gebruik zelf de powerbix mercury srs
Leeg denk rond de 10 kg
Gebruik zelf de map bubble trap en een highflow filtklunk in de maintank niet de standaard die meegeleverd word teveel restrictie .
En als servo's de macgreggor 28kg servo's
De standaard pijp heb ik niet gebruikt die was iets korter en volgens carf moet je de tailcone iets inkorten maar wou dat niet dus een grumania pijp erin gedaan

Laatst bewerkt:
Als je de pioneer gebruikt krijgen de hv servo's 8.4 volt wat zeker kan maar dan slijten de servo's sneller
Wat ik tegenwoordig ook doe de servo's soort van inlopen met een toolbox servo tester en dan 500x de ene en andere kant op en kan je op het display zien of ze een laag stroomverbruik hebben op zo'n manier verschilende servo's die nieuw waren ertussenuitgehaald die niet goed bleken

Back