Carbon stuurstangen voor 1,6m span 3D-er?

Hoi,

vroeger maakte ik verbindingen tussen de roeren met hardhouten latjes, met aan beide uiteinden stalen staafjes met draad. Kwiklink of kogelkop erop en klaar. Nu zit ik te denken deze methode te gebruiken, maar dan met carbon buis in plaats van de houten lat. Ik denk aan een buisje met een binnendiameter van 2.5 mm, en een staafje van rond 2.5 mm met M2.5 draad erop. Maar hoe maak ik de buis en het staafje aan elkaar? In elkaar schuiven met wat lijm klinkt niet als een steving constructie...

Ik ben vast niet de eerste met dit idee, maar met de zoekfunctie vind ik niks relevants.

Dank voor uitleg,
 
Ik denk aan een buisje met een binnendiameter van 2.5 mm, en een staafje van rond 2.5 mm met M2.5 draad erop.
Leg me dat maar eens uit
Waarom er draad op het staafje zit dan
Als het een gat is van 2,5
Dat krijg je van ze.n langzal hij leven niet vast

mvg
Frederik:D :D
 
Ik ga er van uit dat jij bedoeld de lange laten die je vroeger bij sommige kisten gebruikte voor het aan sturen van hoogte en richting.

Je kunt ze wel van koolstof stangen maken maar als je de stangetjes erin lijmt moet je dat met een staal epoxy doen het metalen draad moet goed ontvet worden en ligt gedeukt worden met een hamer. over het eind van de koolstof buis moet je tervoorkoming van splijten krimpkous doen.
 
Hmmm, als het om stuurkabels gaat, dan kun je beter gewoon van die Sullivan kabels nemen, is toch veel eenvoudiger, en kan nog in een flauwe bocht gelegd worden.

Grt.
 
Je kunt ze wel van koolstof stangen maken maar als je de stangetjes erin lijmt moet je dat met een staal epoxy doen het metalen draad moet goed ontvet worden en ligt gedeukt worden met een hamer. over het eind van de koolstof buis moet je tervoorkoming van splijten krimpkous doen.

Zo heb ik het ook gedaan.
Staal ontvetten. Beetje opruwen met een dremel. 24h epoxy erop en dan erin stoppen. Daarna had ik voor de zekerheid nog een 0.3mm staaldraadje er verticaal doorheen gedaan. Ook met 24h epoxy. Krimpkousje eroverheen en klaar.

Pas wel op met je antenne ;-)
 
Ik denk aan een buisje met een binnendiameter van 2.5 mm, en een staafje van rond 2.5 mm met M2.5 draad erop.
Leg me dat maar eens uit
Waarom er draad op het staafje zit dan
Als het een gat is van 2,5
Dat krijg je van ze.n langzal hij leven niet vast

mvg
Frederik:D :D

Heel simpel; het draadstuk gebruik ik voor de kogelkop, het gladde deel gaat in de carbon buis...

@ Alex; ik vind dat Sullivans teveel flexen. Misschien stel ik me aan, hoor, maar een rechte verbinding met kogelkoppen is volgens mij nog spelings-vrijer.

@ Rob & Pascal; dank je wel, ik ga het eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens hoe staartstuurstangen van heli's gemaakt worden, het klinkt alsof je precies hetzelfde bedoelt.
 
@ Alex; ik vind dat Sullivans teveel flexen. Misschien stel ik me aan, hoor, maar een rechte verbinding met kogelkoppen is volgens mij nog spelings-vrijer.

Sullivans in balsa verpakt geven 0 speling .

Heb dat zelfs bij een 2,5 m kist toegepast met 1,5 staaldraad in de gele kern .

Dat is voor 1,6m niet nodig .

Mvg Johan
 
Ik ben vast niet de eerste met dit idee
Nee, dat kun je wel zeggen...;)
We gebruiken al zo'n jaar of 15 dit soort stuurstangen in F2B (lijnbestuurde kunstvlucht) modellen.
Eerlijk is eerlijk, 3D RC modellen zijn sterk vereenvoudigde uitvoeringen van het type model dat we al ongeveer 55 jaar als standaardvorm zien in onze tak van de sport.
We maken deze stuurstangen meestal zelf uit carbon buis met eindproppen uit aluminium met daarin M3 draad. De verbinding naar de horns is dan een stuk 3 mm spaak met daarop M3 gesneden. Uiteinde haaks omgezet met en dwars stukje van een mm of 10. Hier zie je een voorbeeld van deze techniek bij de verbinding tussen tuimelaar en (nog niet geplaatste) flaphorn in het model van Henk de Jong:
img2713ck4.jpg

Henk gebruikt altijd een soort inschroef moeren als koppeling. Ze zijn te vinden onder DIN 7965 (M3) en worden met epoxy in het uiteinde van de buis gelijmd.
Tussen flaphorn en hoogteroerhorn hangt dan nog een vrijdragende stuurstang van een cm of 45 die op dezelfde wijze is opgebouwd.

Veel van onze amerikaanse collega's gebruiken dit materiaal:
Central Hobbies Push Rods with Titanium Ends
 
Laatst bewerkt:
Hoi,
Je kan buis gebruiken die in de vliegerwinkel te koop zijn.
Daar draadeind in lijmen met CA.
De door Bruno getoonde link is reeds duidelijk. Wel had ik bij het zelf tappen, dat de buis snel brak. Heb later een testje gedaan met alleen verlijmen.

Het in diameter heb ik overbrugt dmv messing buis als vulstuk, door het draadeind te solderen in het buisje/mofje, de niet vertinde buitenzijde te verlijmen met de koolstof binnenwand. Moet wel goed passen!
Ik zou daarbij de koolstof buis aan de uiteinden takelen met touw of dun draad + lijm. Glasmatkousjes met epoxy (hoop gepiel) kan ook. Dit alles tegen het scheuren/splijten in de lengterichting... want het materiaal splijtnet als bij een houtnerf... als er een beetje dwarskracht op komt.

Andere oplossing is bowdenkabel doorvoer, zoals bij veel ARF's voorgemonteerd. In plaats van staaldraad neem je koolstof 2,5 mm rondstaf Aan de uiteinden kan je ipv normalerwijze te solderen, de slofjes verlijmen met CA, en direct tijdens het uitharden deze slofjes krimpen met een krimptang voor electrostekkers.
Aan de servozijde idem toe te passen. Anders messing buis als mof, een zijde gelijmd en gekrompen aan de koolstof staf, andere zijde gesoldeerd met ijzer draad (2,5 mm) als je met een inbus koppeling op de servoarm werkt.
De koolstofdraad moet je niet rechtstreeks aansluiten. Het materiaal wrikt en schuurt zich los, kan bovendien splijten. Zie plaatjes ter illustratie.

Bij het stabilo:

125048e3d6e747704.jpg


Bij de servo's:

125048e3d6e798c2f.jpg


Een andere oplossing. Het houd thans een heel seizoen. Wel controleer ik regelmatig. Bij een trektest brak de zwakste schakel... het M2 draadeind van het mofje.

Bij ailleronservo's is er nauwelijks gewichtsbesparing, wel veel meer stijfheid dan een stalen stangetje. Zie plaatje van Bruno.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top