Carbon plaatje als motorsteun ?

Hallo allemaal !

Ik overweeg een kunstof / carbon / koolstof / epoxy plaatje te gebruiken als motorsteuntje voor een 15cc methanol motor op een vliegtuig.
Dit om flexibel te zijn bij montage van een ander motortje. Gewoon wisselen van plaatje en klaar !

Hoe dik moet het plaatje zijn bij een afmeting van ± 9cmx9cm ?

weromotorspantophanginghn0.jpg

is Carbon niet te stijf hiervoor?
Misschien komen er zoveel trillingen in, dat het koolstof te "bros" is.

Mischien is goedkoop glasmat net zo goed geschikt.

zou aanraden om hem in ieder geval niet te dik te maken. Anders heb je kans dat bij een eventuele crash de carter boutjes van de moter kapot gaan. En 2mm koolstof is echt reuze sterk.

paul_ehv zei:
zou aanraden om hem in ieder geval niet te dik te maken. Anders heb je kans dat bij een eventuele crash de carter boutjes van de moter kapot gaan. En 2mm koolstof is echt reuze sterk.

Goede tip ; Bedankt !!
En inderdaad, die carterboutjes zijn niet gemaakt om te dienen als motorophanging.
In het ergste geval breek er zelfs een stukje uit je carter :cry:
Misschien toch maar gewoon op een motorsteun monteren.

Ik ben het met Simens eens,

Ook ik heb de ophangign aan de carterboutjes meerdere keren toegepast. Let wel..... Natturlijk niet de originele carterboutjes gebruiken, je moet de windingen optimaal benutten. Dus oude boutjes eruit, motorspant dikte opmenten en een paar nieuwe erin die deze maat langer zijn. Zijn deze niet te koop dan koop je langere die je zelf inkort.

Gaat perfect.

Nog even over dat koolstof spant. Koolstof in idd erg sterk en dus kan dat prima maar je hebt een beetje dikte nodig voor de stijfheid. Maak het spant dus niet te dun. De dikte die NANDO noemt 3 a 4mm lijkt mij een minimum.

Succes

Mark

Back