Mogelijk is dit Naca 2315 (Robbe Puma II profiel)
Althans dat van mijn P-40 Warhawk komt aardig in die buurt.
Goed! Dan zal dat je weg zijn.
Maar dat overzetten? Ik denk toch dat het niet helemaal zo werkt.
De vliegeigenschappen zijn beslecht in de optelsom van maten en verhoudingen. Ga je die afgewogen mix aanpassen dan veranderd er veel.
Om er achter te komen zou je het aangepaste concept moeten testen of doorrekenen in een theoretisch model. Het concept in kleine stapjes, trial and error aanpassen?
Er zijn natuurlijk wel een aantal 'wetmatigheden' en 'ideale verhoudingen' die het karakter van het toestel bepalen. Oppervlakten van vleugel, staart en stabilo, lengte van de staart, de mix van verhoudingen.
Op dit gebied is er reeds een hoop Know-How. Boekjes en internet, programma's. Slim zoeken via Google, en op dit forum... Die do's and dont's zijn wel belangrijk
Verder begreep ik dat er een aantal programma's speciaal voor het ontwerpen van modelvliegtuigen zijn. Ook niet bij die Profili.com?
De grenswaarden voor wel of niet vliegbaar concept, kritsch of goedmoedig, zitten al in het programma. Dat helpt bij het ontwerpen.
Een verhoudingsgewijs korte staart geeft een zeer nerveus sturend toestel.
Kan ook beteken dat je het toestel niet meer uit een kritsche manoeuvre kan halen.
Kijk maar eens even hier (binnen een seconde gevonden)
Practical Model Design
Wat bijvoorbeeld wel zou kunnen werken is dat je een originele tekening zou nemen van een Mustang.
Bij de bouw dan het profiel van de Calmato toepassen? (Hezik) Een deel van de Calmato proporties terug laten komen? ...lengte staart?
(Maar de echte Mustang is reeds een goed vliegend toestel.)
Er zijn meerdere profielen die zich meer dan uitstekend hebben bewezen in de modelbouw? Van vol symetrisch, halfsymetrisch... Clarke-Y?
Hybride of combinatie van profielen in een vleugel. Elk profiel heeft een zijn bijzondere eigenschappen, grenswaarden etc. Voor of nadeel...
Zoeken onder NACA profiles....
Het profiel op de Calmato is dat van een trainer. Het zelfde profiel zit ook op de hoogdekker.
Echter bij wat ruiger weer is de kist niet meer te houden. Het profiel genereert een hoop lift en je hebt er dan een hand vol aan. Dat is wel een beetje bij de stellen door de instelhoek aan te passen. +0,5 graad, naar nul of zelfs negatief, zodat het zich min of meer als vol symetrisch gaat gedragen.
Ik vlieg daarnaast met een toestel met volsymetrisch profiel bij dezelfde weersomstandigheden, dan vliegt dat spreekwoordelijk als een mes door de boter, zonder gehobbel t/m windstil weer prima.
Kunstvlucht toestellen vliegen onder bijna alle omstandigheden prima. Symetrisch vleugelprofiel...
Ook een stukje vaardigheid van de RC-piloot?