buigen van messing buisjes

Hallo,
We moeten allemaal wel eens een buisjes van messing buigen voor bv. in een brandstof tank. Nu heb ik z'n buisje gevult met water, deze een dag in de vriezer gelegd, daarna snel buigen en zie; geen knikken bij het buigen.

Hans

Als ik me goed herinner heb ik ooit wel eens gelezen dat het ook kan door het buisje met zand te vullen. Maar ik spreek niet uit eigen ervaring dus ik geef geen garantie!
Bart

Zand kan ook. Zo heb ik 20mm alu pijp onder verhitting gebogen t.b.v. uitlaatbocht heli. Wel de uiteinden dichtknijpen of van houten prop voorzien. Zand goed verdichten door tegen buis te tikken. Geen gewoon zand maar dat fijnere vogelzand (kwarts?).

als het een dun messing buisje is, wat olie laten doorlopen, kabel erin steken, plooien en kabel eruit trekken. Olie is voor het glijden van de kabel.

kurt zei:
als het een dun messing buisje is, wat olie laten doorlopen, kabel erin steken, plooien en kabel eruit trekken. Olie is voor het glijden van de kabel.

Wat ook werkt, is het inbrengen van nylon snijdraad van een strimmer.Die is 2mm dik en past in een 3x2 mm buis. Na buigen trek je de draad er weer uit. Dat lukt !

ron van sommeren zei:
Zand kan ook. Zo heb ik 20mm alu pijp onder verhitting gebogen t.b.v. uitlaatbocht heli. Wel de uiteinden dichtknijpen of van houten prop voorzien. Zand goed verdichten door tegen buis te tikken. Geen gewoon zand maar dat fijnere vogelzand (kwarts?).

En droog zand als je het gaat verhitten!

Vor het buigen van dunne buisjes kan je ook de koperen kern van electriciteitsdraad gebruiken.

ik weet niet, dan moet het wel meerdraads zijn, geen enkele dikke kern (die krijg je dr nl niet meer uit)

maar dr staan een par hele goede tips hierzo :) zal dr zeker mn voordeel mee done als het (weer) zover komt :)

Vond deze buigveren (en nog veel meer interessante dingen) bij Karweipost in Veenendaal.

thumb_Scan10010_W.jpg

Groeten Huib

(Kan iemand mij overigens vertellen hoe ik dit plaatje groter kan weergeven. het is al 750 pixels)

Scan10010_W.jpg

zo dus :) je hebt een linkje gemaakt naar het kverkleinde weergave plaatje (thumbnail) als je dat uit de link haalt klopt het wel :)

(dat had ik in mn schoen moeten vragen! :P)

Eerst even roodgloeiend stoken boven het gasfornhuis. Je bent in feite aan het spanningsarm gloeien dan, zodat de spanningen welke in het materiaal zijn ontstaan na het trekken van deze pijpjes, weg zijn. Buigen gaat veel gemakkelijker en het buisje knikt minder snel. Perfect voor het maken van waterkoeling, waar ik het voor heb gebruikt.

Tim

Dat bevriezen vind ik eigenlijk wel een goed idee.
Zelf deed ik dat anders, ik maakte het heet en liet er dan soldeer in lopen. Na het buigen weer verwarmen en de vloeibare tin er uit blazen.

Groetjes Hans.

Alexander zei:
ik weet niet, dan moet het wel meerdraads zijn, geen enkele dikke kern (die krijg je dr nl niet meer uit)

maar dr staan een par hele goede tips hierzo :) zal dr zeker mn voordeel mee done als het (weer) zover komt :)

Hoeft niet meerdraads te zijn. Ik doe het tijden zo. Tot en met 90 graden gaat het prima hoor.

Waarom is zo'n knikje, vb. in zo'n buisje van je benzinetank, (zo) erg ?! Loopt de benzine dan niet mooi ??

thx
Willem

Wylem zei:
Waarom is zo'n knikje, vb. in zo'n buisje van je benzinetank, (zo) erg ?! Loopt de benzine dan niet mooi ??

thx
Willem

Volgens mij kun je van de buitenkant af niet zien of je de pijp dicht knikt. Dat alleen al zou een reden moeten zijn om scherpe knikken te vermijden. De rest is waarschijnlijk puur estethisch.

Ernst Grundmann zei:
Bij zo'n knik zal het metaal vaak ook breken of scheuren. Wat er dan gebeurt zal wel duidelijk zijn denk ik.

Om het knikken tegen te gaan zijn er twee uitersten:

1. gebruik roodkoperbuis , knikt veel later.

2. Gebruik RVS staalbuis. Is lichter en knikt (buigt) moeilijk. Ik buig het met een mini buiger en nylon kerndraad.

Back