Brushless motor maakt ratelend geuild bij hoe toeren

Hallo,

Ik heb een Brushless Typhoon 291810 gemonteerd in een magister.
Daarstraks was ik in de tuin wat aan het testen en even de motor met prop (12*6) op volle toeren laten draaien.

Nu bij hoge toeren begint er een rinkelen geluid te komen als ge dan nog hoger gaat dan klinkt er een blokerend geluid van de motor...

Het is niet gemakkelijk uit te leggen wat hij juist doet maar het lijkt er precies op dat het buiten huis te dicht tegen het binnhuid komt.

Nu mijn vragen:
Is dit normaal.. (waarschijnlijk niet)
Hoe kan ik dit verhelpen?
Hoe komt dit?
... ?

Alvast bedankt voor degene die mij hier kan helpen.

Even demonteren, had het pas ook en het bleek dat de schroeven tegen de magneten zaten omdat de motormount te dun was.
Gevolg was een hele hoop capaciteitsverlies en heb hem dus opnieuw moeten wikkelen. Ga dit echt even na voor het te laat is
zou zonde zijn als je hem gelijk al opnieuw moet herwikkelen door zo'n lullig foutje. het is misschien nog niet te laat dus controleer
dit eerst even. als dit het niet is zou ik het niet weten.

Welke regelaar en prop gebruik je?

Het kan van alles zijn. Van kapotte lagers tot een te slappe prop of een regelaar met verkeerde software.

Wow wist niet dat het zoveel kan zijn. goed dat iemand met zoveel verstand reageert(blij dat je terug bent theo, maar dat heb je vast al vaak gehoort).
Leek op wat ik had dus mn reactie hierboven was mn eerste ingeving. zie nu dat ik het dus nog gemakkelijk fout kan hebben.

Davy, bij jou probleem zijn dan als je pech had de wikkelingen kapot of beschadigd waardoor je kortsluiting kan krijgen. Dat zou hier idd ook het geval kunnen zijn net zoals er een magneet los kan zitten en dat is waar ik een beetje op gok.

Wat de regelaars betrefd weet ik dat van de Castle Creations regelaars er Beta software versies zijn die de motor een heleboel kabaal laten maken alsof er kappotte lagers in zitten. Zet je er oudere reguliere software op dan is het probleem van het kabaal weer weg.

Een te slappe prop kan ook nog het geval zijn of een prop die niet goed in balans is of iets in die trend.

Ik heb dit gehad met een fietsbel. Het lager bleek stuk. Dat kon ik overigens met de hand al voelen. Door de as van de motor "zorgvuldig" met de hand te draaien voel je misschien ergens iets haken, haperen of schrapen.

In mijn geval heeft een aardig clublid het lager vervangen en sind die tijd jaag ik weer met mijn Planckie geruisloos op hazen in onze polder :wink:

Nog niet gekeken maar mijn mount schroeven zijn iets langer dan normaal dus da zal dan ook wel zijn...

alvast bedankt voor de reacties.

Helaas!

Gisteren heb ik nieuwe vijsjes gekocht maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem.

Aan de motor is niet te zien als ik die uit elkaar haal.

Zonder propeller heb ik dit probleem niet!

Propeller uitbalanceren... ik denk dat die gebalanceerd is want anders zou het vliegtuig toch beginnen trillen als de motor aan gaat... niet?

welk merk prop gebruik je, soms een APC-E 12x6? Wat is het toerental wat de prop draait als dat geluid komt?

Probeer anders eens een 12x6 brandstofprop.

Timing probleem bij belasting...
check je controller, deze moet ingesteld staan op hard en niet auto in het geval van een buitenloper.

instellen = niet kapot, of wel?
de schroefjes waarmee de bell op de as zit (in het geval dat die dr zijn) goed vat zitten? die zorgeden bij mij voor een hoop herrie.. (maar als het de regelaar is, is het probleem ook opgelost :)

typisch gevalletje timing; had ik ook laatst bij m'n P51 - had me wezenloos zitten zoeken, ff de regelaar aangepast en probleem opgelost

Back