Brixham Trawler Hans Groenenberg

De romp is in het geheel dicht beplankt tot aan de kiel. De boeg loopt erg spits en dat betekende dat ik de planken ver moest laten doorlopen bij de boeg zodat de kiel er tussen past en de huidgangen daar ook goed aansluiten. IK kies bewust ervoor om de kiel er later tussen te gaan maken. De volgende stap wordt dus de groef maken waar de kielbalken tussen gaan passen. Een serieus werkje want deze handeling bepaalt straks toch hoe een strakke boeg er uit gaat zien. Pas als de kiel er dryfit tussen zit zal ik de romp gaan schuren.
DSC_3805.JPG
DSC_3806.JPG

Bij de spiegel moeten ook nog een paar stukjes worden aangebracht. IK heb hier grote moeite mee deze te plaatsen ik kan bijna niet klemmen en die 2 mm staat behoorlijk rond over 25mm. Op de foto zie je nog een gaatje zitten van een punaise maar dit is niet erg. Hier valt later een kieldeel tegenaan en dat zie je dan niet meer.
DSC_3807.JPG

De groef voor de kiel is gemaakt en de kiel is geplaatst tegen de valse kiel. Het blijft altijd de afweging of je de kiel eerst er op lijmt en later er tegen aan beplankt. Ik heb gekozen om eerst te beplanken en later de kiel er tussen uit te snijden wat nog niet meevalt met deze scherpe boeg. Waar ik een beetje van baal is dat er zwarte lijmstrepen zichtbaar worden. Ik durf nu niet meer verder te schuren op dit punt.
boeg 004.JPG
boeg 005.JPG
boeg 006.JPG

Boven op de huidgangen komt de verschansing. Hiervoor is een groef gemaakt rondom de boot met een diepte van 2 mm gelijk aan de dikte van de huidplanken die er nu op zitten. De hoogte van de groef is 6 mm vanaf het dek. De verschansing bestaat uit 1.4 mm dik buigtriplex die op maat moet worden gesneden. Later wordt de verschansing bekleed met 0.6 mm dik fineer zodat we weer eenzelfde dikte gaan krijgen als de planken die er al zitten.. Ik zal eerst een mal van karton maken om de vorm van de verschansing te maken. Bijgaand de foto van de gemaakte uitsparing.
DSC_3848.JPG

Laatst bewerkt:
De eerste verschansing is gelijmd. De bovenzijde moet nog verder op hoogte worden gebracht. Ik doe dit verder door een maatblokje over het dek te schuiven en de hoogte af te tekenen en zodoende de juiste hoogte boven het dek ga krijgen. We praten dan nog slechts over enkele millimeters aanpassen. Door het buigtriplex kan dit eenvoudig worden vastgezet en ligt te drogen voor dat ik morgen aan de andere kant ga beginnen.
DSC_3851.JPG
DSC_3852.JPG

DSC_3853.JPG
In post #25 zie je hoe de huidgangen op de verschansing moeten gaan lopen. Ik heb deze huidgang ( 0.6 x 6 mm ) over de verschansing gelegd en je ziet nu het verloop wat dit fineer doet. Ik heb werkelijk geen idee hoe ik dit zonder bollingen en draaiingen het juiste verloop gaat halen en vraag me af hoe ik dit moet gaan doen. Wie heeft de tip of is het onbegonnen werk?

Back