Brixham Trawler Hans Groenenberg

Door de kromming bij boeg en achterschip krijg je deze latten er niet in één keer op, dus als dat de bedoeling is, dat gaat niet, wegens torderen van je latten. Hoe breder je latten, des te sterker hebben ze de neiging om te torderen. Dus één oplossing kan zijn; je latten de helft smaller maken naar 3mm breed als je ze er in hele lengtes op wil krijgen, nat maken bij de kromming en in de lijmklemmen laten drogen waarna de lat zijn vorm behoud. Je kan je latten ook verjongen bij de bochten, maar dan ontkom je niet aan enkele opvul stukjes en gezien de structuur waarmee je bouwt, zal dat de bedoeling niet zijn. Voor de romp heb je ook hele lengtes gebruikt. Succes!

Ik weet niet hoe het schip er straks moet gaan uitzien, maar die probleem kromming wordt minder als het buigtriplex rechter op staat. Op de foto lijkt het vrij schuin te staan, maar dat kan aan de foto liggen. En nogmaals ik weet ook niet of dit de vorm van het schip is. Maar misschien te overwegen waard.

DSC_3856.JPG
Door de kromming bij boeg en achterschip krijg je deze latten er niet in één keer op, dus als dat de bedoeling is, dat gaat niet, wegens torderen van je latten. Hoe breder je latten, des te sterker hebben ze de neiging om te torderen. Dus één oplossing kan zijn; je latten de helft smaller maken naar 3mm breed als je ze er in hele lengtes op wil krijgen, nat maken bij de kromming en in de lijmklemmen laten drogen waarna de lat zijn vorm behoud. Je kan je latten ook verjongen bij de bochten, maar dan ontkom je niet aan enkele opvul stukjes en gezien de structuur waarmee je bouwt, zal dat de bedoeling niet zijn. Voor de romp heb je ook hele lengtes gebruikt. Succes!
Bedankt voor je reactie Piet, Er blijkt een zeer sterke kromming te zijn waarbij ik het aan de achterzijde niet voor elkaar krijg. De latten komen er niet op hele lengte op omdat dat ze simpelweg te kort zijn. Ik zal ze dus plaatsen in wildverband. Ik heb geprobeerd om de latten te halveren en ze zodoende te plaatsen. Hiertoe heb de latten laten drogen en ze te plaatsen. Dit werd echter geen succes en ik denk dat ik ze plaatst zoals ik ze op de foto laat zien. Dit is niet kiezen voor de minste weg maar simpel omdat dit me niet lukt netjes te krijgen.o_O

Laatst bewerkt:
Torbay-Lass.jpg
Ik weet niet hoe het schip er straks moet gaan uitzien, maar die probleem kromming wordt minder als het buigtriplex rechter op staat. Op de foto lijkt het vrij schuin te staan, maar dat kan aan de foto liggen. En nogmaals ik weet ook niet of dit de vorm van het schip is. Maar misschien te overwegen waard.
Het klopt Jan dat dit de vorm van het schip is en is de schuinte van het buigtripex goed geplaatst en staat het zelfs heel erg schuin.

Laatst bewerkt:
Aan de boegzijde lukt het me wel om in de kromming zonder toderen ( woord kon ik gisteren even niet opkomen ) deze huidgangen te plaatsen.

Dat gaat uiteindelijk ook wel goedkomen hoor. Maar is dit een realistische manier van beplanken? Ik verschuil me maar achter de gedachte dat een scheepstimmerman dit wel zo kon maken;)
Of het realistisch is, dat durf ik niet te zeggen, ik ken zowiezo de anatomie van het schip niet. Maar je bent zelf de Kapitein die de beslissingen maakt en als je daar tevreden over bent, dan moet je het doen. Soms moet het maar zoals het kan, als het niet gaat zoals het moet. Hetgeen niet wegneemt dat ik zelf de latten wel zou proberen te buigen en vormen. Ook dit is met wat geduld toch wel mogelijk denk ik. Ik heb met water en warmte (soms stoom) al heel wat moeilijke latten en zelfs triplex in de juiste vorm gekregen. Dus Hans bekijk het allemaal nog eens en doe dan gewoon wat jou het beste lijkt.

IMG_0956.JPG
ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik heb deze foto gevonden van de brixhsm trawler trinity. Meer foto's op www.alarmy.com.
De beplanking op het heck lijkt me recht op staan. Goed te zien als je helemaal inzoomt op deze foto

De beplanking op het heck lijkt me recht op staan. Goed te zien als je helemaal inzoomt op deze foto
Een beetje rondneuzen op het internet lost vaak problemen op. De planken staan inderdaad verticaal, hetgeen makkelijk te doen is.

Dank Theike voor deze afbeelding wat een hoop duidelijkheid geeft. Uiteraard heb ik me verdiept in deze boot en afbeeldingen bekeken hoe dezer in vroeger dagen er uit heeft gezien. Zo weet ik dat rond 1860 de eerste trawler is gebouwd met een ronde achterzijde. De latere modellen werden rechter uitgevoerd. Op internet vind je bijna geen foto's van de achterzijde, dus fijn dat je deze foto plaatst.
Maar hoe de beplanking moest lopen was helemaal geen vraag voor me want hier was de beschrijving en de afbeelding van post 25 zeer helder in. De huidplanken dienen horizontaal te lopen en ik had moeite met de uitvoering hier van. Door deze afbeelding blijkt dat de planken dus horizontaal lopen! Tja..... die handleidingen hé! Dit is inderdaad simpel te maken. Ik lees net deze post te laat en ik heb dus al horizontaal beplankt zoals ik boven aan deze pagina laat zien.

Iedereen bedankt voor het meedenken en ik ga er maar een nachtje over slapen of ik de beplanking er weer van af ga halen.:weetnie:

Sorry, ik wilde je het natuurlijker niet moeilijker maken. Ik wilde eigelijk weten hoe dit in het echt opgelost was.
Ik had verwacht dat de kromming van de eerste plank gewoon aangehouden zou worden en dan het overige op die lijk aangevuld. Eerst meende ik nog dat het zo strak gelakt was dat het niet te zien was tot ik volledig inzoomde volledig omzoomde,
Dit zal ie wel weten maar als je iets specifieks wilt zoeken kan het onderwerp het beste tussen "zetten, de aanhalingstekens zorgen dat Google specifiek alleen zoekt naar het woord of woorden ertussen, in dit geval heb ik er zelf historical voorgezet, dus "historical brixam trawler" verder switch ik dan naar afbeeldingen zodat ik sneller kan vinden wat ik precies zoek.

De verschansing is in aanbouw en hiervoor wordt 0.6 mm fineer er tegen de verschansing gelijmd. Ik overweeg deze donker te schilderen straks. Tegen de verschansing komen straks de spantjes die doorlopen tot aan het potdeksel. Deze spantjes zal ik blank gaan lakken. Tussen de spantjes komen weer op het dek latjes om die ruimte op te vullen. Hiervoor komt nog een latje die de waterloopgang gaat vormen. Ik denk zelf aan de verschansing aan de binnenzijde zwart of donker te maken en al de spantjes en overige gewoon blank te houden. Het lijkt me gewoon een mooie kleurstelling
DSC_3855 (1).JPG

Laatst bewerkt:
De verschansing aan de binnenzijde is verder voorzien van de spantjes. Zeker geen hoogdravend modelbouwen maar toch moet dit netjes gebeuren. Alle vakjes hebben een zelfde breedte gekregen waarbij ik voor zulke lengtes een malletje maak. Hierdoor kan ik de latjes van 1.5 x 1.5 allemaal de zelfde lengte snijden. Met een sateprikker breng ik de lijm aan. Uiteraard is het zaak om de lijm zeer nauwkeurig weg te halen. In dit geval doe ik dit na een vijftal minuutjes met een stanlaymes wegschrapen. Na het wegschrapen haal ik er nog een vochtig penceeltje door waardoor er geen lijm achterblijft. Er is niets zo erg dat na het lakken er lijmvlekken zichtbaar worden.
boeg 017.JPG
boeg 010.JPG
boeg 013.JPG
boeg 012.JPG
boeg 014.JPG
boeg 020.JPG

Back