box trailer special 3 asser voor Tamiya truck

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 31 mei 2023.

1. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    In mijn nieuwe topic had ik al vermeld dat er nog een trailer was. Ook die moet een verbouwing ondergaan.
    Dat is dus ook een tweedekansje geworden.

Eerst maar even hoe hij was toen ik hem had uitgepakt.

Deze oplegger gaat meer fases kennen. Allereerst een snelle fase om hem achter de Scania te kunnen
    gebruiken tot de andere bruikbaar is. In de tussentijd zal ik er wel een beetje mee klooien af en toe om ook te bedenken hoe ik de definitieve ombouw ga doen. Dat is latere zorg. Eerst maar een beetje toonbaar maken voor achter de Scania.

Die achterdeuren bijvoorbeeld konden zo natuurlijk niet meer. Resterende stickers eraf en beslag ook. De boutjes waren slecht en van binnen....

Zo had ik loctite nog niet eerder gebruikt gezien..... Zat wel vast.

Veel boutjes braken af en er zat ook rode verf aan het deurbeslag.

Schoonkrabben en schuren was het devies. Toch zoveel mogelijk proberen.

En met folie beplakt vooralsnog. In de toekomst komen deze deuren toch te vervallen.

Andere velgen en banden. Ik kon van een vriend 4 scale club banden overnemen en heb er 2 bijgekocht.
    De velgen ga ik nog aanpakken verder.

Deze zijn verder wel mooi dacht ik zo. Wel geen Michelin imitaties maar ook maar minder dan de helft:)

De bumper moet een beetje passen bij de stijl en de Scania....

Zoiets maar dan zonder dat gapende gat lijkt me.

Meer zo dus. In de tussentijd heeft ie al gereden (dag na aanschaf) en heb ik ook de kingpin op de Scania aangepast.

Voorlopig ga ik in de trailers geen Beier modules inbouwen. Voor alleen wat verlichting en een motortje aansturen is mij ruim € 300 toch een beetje te grtig aan het worden. Ik denk dat ik eerst met kabelverbinding ga werken. Een van mijn vrienden is bezig met een bluetooth dingetje. Mogelijk dat dat in de toekomst een optie is.

tot gauw.

ozy, Catwoman, Leo Broers en 8 anderen vinden dit leuk.
  2. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Inmiddels nog wat vinyl verspild aan de trailer zodat ie op de komende demo's toch herkenbaar blijft;)

Niet echt een ijsbeer maar wel een coole.......En dan achterop nog wat....

Kan het even mee door denk ik.

huenenbedden, Hans2020, Leon1965 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Marcooo

Marcooo

Lid geworden:
    1 jul 2018
    Leuk ik mis bij deze trailers altijd contour verlichting mogelijk is dat een leuke toevoeging? Deze maak ik altijd met 5x2 /5x3mm orange leds

4. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Zoals al eerder gemeld is dit een fase project. Pas na de definitieve ombouw en technisch goede werking komen de afwerking en ook de verlichting aan bod.... Ook de contour verlichting

Hans2020 vindt dit leuk.
  5. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Nu de Scania in de versnelling staat moet deze ook weer even op de werkbank natuurlijk. De bedoeling is dat de Scania deze eerst als koeler gaat trekken. Dan maak ik een andere trailer klaar en daarna gaat deze verder in de ombouw.

Er zijn echter wel een paar vlekjes om weg te werken.

Dit bijvoorbeeld. Met de kwast. Dat gaat bij mijn niet meer. Leuk op afstand maar mijn lat ligt wat hoger zeg maar.

Kruiskopjes probeer ik ook altijd te vervangen wanneer ze in het zicht zitten.....

Dus wat demontagewerk en schoonmaak en dan even langs de spuitert.

Dan word het al wat kaler. Meteen eens uitzoeken hoe ik die achterste as kan laten meesturen zonder grote verbouwing.

De palletkast krijgt zijn grondlaag.

Dan de achterbumper van draden en een stekker voorzien. Zo kan ik altijd de bumper demonteren.

Nog even de juiste weerstanden erbij gezocht. Met de Alibumpers en lampen altijd weer even checken of het 5 volt of 3 volt is. Dit was 5 volt.
    Helaas lijkt er in de printplaat wel een contactbreukje te zitten. Een van de SMD van de knipperlichten gaat niet helemaal goed. Nadeel van de Ali spullen is dat wanneer je het al een half jaar in huis hebt er geen garantie meer is. Ik had hem na ontvangst wel getest maar toen niets opgwemwekrt dus .... we gaan het even zien.

Ondertussen staat er ook weer wat te drogen. De palletkasten en bodem. De deuren liggen samen met het reservewielen rek in de gootsteenontstopper.....

Maar de velgen staan ook in de grondverf and as we speak....

Droogt inmiddels de aluminium laag ook al. Ik vind die chroomvelgen van Tamiya toch maar niets eigenlijk. Het is en blijft ook plastic. In ieder geval niet voor een "normale" truck. Hooguit voor een amerikaan of een showtruck maar dan zijn echte aluvelgen altijd mooier. Is vaak ook een budget verhaal en daarom spuit ik deze nu ook. Iets meer burgerlook zeg maar.

Zo gaat het verder maar door. Ik heb toch een Beier module gekocht voor deze trailer. Wilde er nu toch mee verder en kon dankzij Sven een koopje opdoen in de vorm van een oudere SM IR 16-2 module. Scheelt toch bijna de helft en voor mijn doel voldoende.

Hans2020, ozy, gerard v Beuningen en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Die stuuras is relatief simpel: ken jij het principe van de servo tester, waar we het eerder vorige week over hadden? Dat is ideaal hier. Wèl even de spoorstang verzetten naar voren, die hoort te zitten aan de kant van de starre assen, net als bij een trekker.
    (tenzij de spoorstang lengte groter is dan de fusee afstand, wat zelden het geval is. Of met andere kunstgrepen:koud:

Cor

7. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ken die servotester maar wilde toch eerst iets via de Beier proberen. Heb dat niet voor niets. De kingpin moet al dienen als infrarood doorgeefluik en boven/rond de kingpin is eigenlijk geen ruimte. Wil niet in het laadruim klooien.

Leon1965 vindt dit leuk.
  8. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ook met de trailer weer wat gedaan al had de Scania nu eerst even de prioriteit.

Spuitwerk dus.

Velgen zijn nu plastic alu in plaats van plastic chroom.

En de groene ringen erop. Dat groen gaat zich in de toekomst vanzelf verklaren!.

En Mister Bambu maakt vast een paar dopjes voor op de moertjes.

De stuuras al een keer omgedraaid maar hoe en waar een servo? Dat is een heel dingetje. Ik wil ook niet teveel verwijderen van de wielophanging. De bladveren doen het meeste maar ook als er 7 kg lading in staat? Kan ik de schokdempers dan nog gebruiken?

Dan maar eens een onderzoekje bij onze vriend google en ik vond wel een paar bouwsels maar allemaal met de as met de stuurstang naar achteren.
    Dan kies ik vooralsnog ook daarvoor.

Het moet wel passen en de veerweg niet belemmeren.

Tussendoor passen en meten en weer een beetje aanpassen.

En dus dit is het resultaat voorlopig.

9. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    En ook hier van middag nog even gerommeld.

Een tip voor eenieder die een chassis maakt boor even een gat van ca 8mm door de dwarsliggers van het chassis. Al doe je als bouwer er niets mee de koper een paar jaar later is je dankbaar ervoor. Zo kun je veel mooier de kabels wegwerken.

De stuur as zit weer op zijn plek vastgeschroeft.

En het kabeltje door de gaatjes.

Inmiddels zit ook de holle kingpin op zijn plek en natuurlijk de ontvanger diode erachter. Moet ik wel nog even testen.

We rommelen maar weer door!

Catwoman, ozy, bvdh en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Gaan die 2 schroefjes in de dekplaat geen krassen geven in je schotel?
    Eigenlijk: waarom niet die hele plaat verzet naar achteren, en de kingpin op de oorspronkelijke plek?
    Cor

11. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Dit was al zo. Daarnaast zouden dan ook de plastic delen verbouwd moeten worden en blijven er gaten over. Ook is dan de voorzijde een beetje raar denk ik.

Er komen nog wel andere schroeven in maar moet nog even kijken hoe dat uitwerkt.

bvdh vindt dit leuk.
  12. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015

Met de opmerking van Cor moest ik nog even iets. Had in mijn hoofd dat de opbouw uit elkaar moest of via de achterdeuren werken. Toen ik weer eens niet kon slapen bedacht ik opeens dat de voorwand er wel eens uit zou kunnen. Dat krijg je op leeftijd en als je het zelf niet hebt gebouwd.... 4 schroefjes en hopla.

Zo, dat is beter. Ik laat de plaat wel zitten. De diode zit mooi klem tussen de plaat en de plastic steun. Bovendien hoef ik dan het plastic deel aan de voorzijde niet te verbouwen/zagen/opnieuw maken.

De kabel vast richting de palletkast en een ferrit (heet dat zo?) klem erom heen. Sinds ik Beiers in trailer bouw doe ik dat standaard. Bij mijn eerste bouw heb ik enorm veel problemen gehad met storingen. Dit was de oplossing. Een zakje vol gekocht en nu een stuk of 6 trailers later..... Neem ik aan dat het nog werkt.

Het rek voor de reservewielen en de velgen daarvan een laagje verf gegeven en wat sjorbanden om ze vast te leggen.

Op de kop maar zo ligt de trailer erbij nu.... Geen wielen nog.

Een kentekenplaat erop vast en nog een zwart vlekkie boven de bumper.....

Even een stoer plaatje erover...... Het schiet op. Wat fijn dat ik de winter gewoon door kan spuiten min of meer. Anders hadden zich de projecten wel weer opgestapeld.
    We gaan hier zelf intern een opruiming en verhuizing houden. De kleinkinderen slapen hier niet meer regelmatig dus hun bedden kunnen opgeruimd worden.
    Daardoor kan de spuitcabine naar een andere kamer en komt Jannie met haar freubelwerkjes gezellig bij mij zitten.

Hans2020, AHoogendijk, Catwoman en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Nou, de hobbykamer is wat klein voor een fatsoenlijke proefrit maar het werkt.

De trailer staat wel wat hoog op de schotel. Ik heb de schotelhouder al iets afgeslepen maar nog steeds zweeft de voorste as van de trailer. Dat zie je helaas wel vaker. Ik heb het in het verleden ook al gehad. Als je achterop de truck platen maakt en daarbovenop de schotel dan gaat ie een paar millimeter omhoog.
    Ik wacht even de nieuwe achterbanden van de truck af. Daarna ga ik er nog even mee aan de gang.

ozy, Marc w, Hans2020 en 6 anderen vinden dit leuk.
  14. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Een zeer geslaagde combi Rolf.
    Deze mag er zeker zijn!!

trialrolf vindt dit leuk.
  15. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Mooie combinatie zo Rolf ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup: