Bowden kabels voor klein model

• Topicstarter Topicstarter atm
  • Startdatum Startdatum
A

atm

Guest
Hallo,

Ik ben begonnen met een 1:10 schaalmodel van een ASK-13 (http://ask13.udjat.nl/), en ben nu ongeveer zover dat ik de bowden kabels voor de roeren moet aanbrengen.Als servos denk ik aan futaba 3114, die klein en licht zijn. Maar ik twijfel wat over de kabels, die moeten zo licht mogelijk zijn en bij voorkeur spelingsvrij. Zijn die lichtgewicht kabels van Conrad bijvoorbeeld een goede optie?
Ik heb geen eerdere ervaring met RC modellen, dus ik weet niet echt waar op te letten...

Groet,
. . . Arjan

Lijkt me niet goed genoeg, de staaldraad mag geen speling hebben.

. . . Arjan

Daarom moet je de bijpasende buisjes gebruiken.
En die vastplakken in je model.
Doe werken dan zoals een bowden kabels

Waarom geen pull-pull aansturing, zoals het origineel?

Ik zie in je tekeningen geen negatieve tipverdraaiing.
Heb je dat bewust niet gedaan?
Bij zo'n kleine tipkoorde EN aillerons lijkt me dat vragen om moeilijkheden....

Verder schreef je, geen ervaring te hebben met RC modellen.
Je gaat dan toch, hoop ik, leren sturen met een geschikter model?

Afgezien van deze kritische noten, prachtig werk!

Heb in 1975 mijn eerste solostart gemaakt op de PH-446, ook nog gevlogen in de PH-466...

Hallo Bruno,
Waarom geen pull-pull aansturing, zoals het origineel?
Ik zie in je tekeningen geen negatieve tipverdraaiing.
Heb je dat bewust niet gedaan?
Bij zo'n kleine tipkoorde EN aillerons lijkt me dat vragen om moeilijkheden....
Ik denk dat pull-pull extra kabels vergt, en het model gaat al aan de zware kant worden. Ik heb e.e.a. doorgerekend, en kom op ca. 800gr uit om nog een enigszins behapbare snelheid te houden. Dat komt omdat ik me vrij precies aan de maten van het origineel heb gehouden, en aerodynamica schaalt niet zo bijster goed...

Geen verdraaiing, wel overgang naar ander airfoil. Ik ben nog niet aan de vleugels begonnen, maar denk dat ik de achterlijst wel wat ga optillen, conform de andere genoemde ASK13 modellen.

Verder schreef je, geen ervaring te hebben met RC modellen.
Je gaat dan toch, hoop ik, leren sturen met een geschikter model?

Ha ha! Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik zou het niet weten... Wat zou je me aanraden?

Afgezien van deze kritische noten, prachtig werk!
Heb in 1975 mijn eerste solostart gemaakt op de PH-446, ook nog gevlogen in de PH-466...
Dank je. Dus je hebt het ook op Teuge geleerd? Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik nooit een brevet heb gehaald...

Groet,
. . . Arjan

Op zich denk ik dat pull-pull het lichtst is. Nee, single pull is natuurlijk het lichtst. Maar een dunne bowdenkabel is wel erg makkelijk.

Ik heb leren zweefvliegen op Hilversum, maar daar was toen nog geen ASK13... wel een Rhönlerche en een K7... daarna solo op de Grunau Baby...(1960)

Op zich denk ik dat pull-pull het lichtst is. Nee, single pull is natuurlijk het lichtst. Maar een dunne bowdenkabel is wel erg makkelijk.

Single pull, bedoel je met een veer of met een bowden kabel?

Single pull is één draadje plus een verenstaal dat het roer de andere kant op trekt. Is gebruikelijk op de DLG toestellen.

op een kistje van dit formaat werkt 0.8 mm staaldraad prima.(natuurlijk wel in een geleide buisje)
pull-pull is natuurlijk ook een mooie optie

mooi kistje overgens!

gr, Nico

even offtopic:
@bruno, wanneer heb jij in de PH-466 gevlogen. Ik zit namelijk bij de gelderse zweefvliegclub en wij hebben pas de PH-466 verkocht...

Jan-Willem

Ik denk dat pull-pull extra kabels vergt, en het model gaat al aan de zware kant worden. Ik heb e.e.a. doorgerekend, en kom op ca. 800gr uit om nog een enigszins behapbare snelheid te houden. Dat komt omdat ik me vrij precies aan de maten van het origineel heb gehouden, en aerodynamica schaalt niet zo bijster goed...
Nee, wat je ook probeert, lucht wil maar niet dunner worden...;)
Geen verdraaiing, wel overgang naar ander airfoil. Ik ben nog niet aan de vleugels begonnen, maar denk dat ik de achterlijst wel wat ga optillen, conform de andere genoemde ASK13 modellen.
Dat alles zou voldoende moeten zijn.
Maar ik zou zo'n kistje voornamelijk met rudder vliegen. Aillerons vind ik wat overkill. Denk dat je heel gecoordineerd moet sturen en dat niet echt iets voor beginners. En aillerons meemixen met rudder kan natuurlijk prima, maar dan moet je wel eerst weten hoeveel. En dat kun je alleen vaststellen als je er ook zonder mixer mee kunt vliegen.
Ha ha! Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar ik zou het niet weten... Wat zou je me aanraden?
Uit mijn herinnering zou ik zeggen Filou, Amigo of Dandy, allemaal Graupner ontwerpen die erg goed vliegen, maar zelfs de tekeningen hebben tegenwoordig al verzamelaarswaarde, dus dan weet je het wel.
Wordt moeilijk, ik denk iets van schuim, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Dus deze speel ik even door aan de meer dan competente meelezers.
Dank je. Dus je hebt het ook op Teuge geleerd? Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik nooit een brevet heb gehaald.
Nee op Terlet. Ook ik ben daarna niet verder gekomen (geeft niks, ik bewaar mijn goede herinneringen). Terlet (waar ik toen zo had kunnen instappen) was te ver voor een scholier zonder eigen vervoer. De ouders waren wel goed (erg goed, zelfs!) maar niet gek.... Ook zat ik daarna in mij examenjaar dat me ook niet voldoende tijd liet. Om van mijn gebrek aan financiele middelen nog maar te zwijgen, want modelvliegen mocht daar natuurlijk niet voor wijken.

Back