Bouwverslag: zelfbouw 80cm deep-V

Dirk Jan

Forum veteraan
Ik ben een nieuw bouwprojectje gestart; dit keer een deep-V romp van 80cm.

Ik heb de romp afgekeken van de Wildthing. Wel heb ik de lijnen iets veranderd en de ribben helemaal anders getekend, omdat de originele Wildthing een brandstof-indeling heeft.

Hier wat foto's van de romp in 3D:

76c73b3ee5e0b7c1330379662250c1bc.jpg


adbd88eaf163d8a515d42ffba105fabd.jpg


d8a47093c5b74afaeb169f82712003e3.jpg


Specs:
Lengte: 800mm
Breedte: 240mm
Esc: Flycolor 150A
Motor: 3674 1650kV of 4082 1800kV
Lipo: 4500mAh 6S
Prop: 40-45mm

Het wordt weer een houtbouw romp, welke van binnen en buiten gelamineerd wordt.

En de bouw is begonnen! Ik heb de tekening op A0 geprint, omdat ik de beplating dit keer ook als platgeslagen contour erop heb gezet.

c7923cf4f83cd8f5bc48946a3b8b0493.jpg


b401e81aa055e0cd11dd8d53afb435ee.jpg


7001029dc76450b446fb35bdf194d0af.jpg


2b670571989e94b093147cf897293e21.jpg


De volgende stap wordt het uitzetten van de ribben op een bouwplank. Daarna de beplating erop.
 
Laatst bewerkt:
Very nice Jan! It will be fast for sure. Any ideas for the cowl yet? The original wild thing is open but this is not the case, right?
 
Looking at the photos more carefully I saw this very nice looking power trim! Is this from TFL (4mm, 71mm long)? Are you going to try a diy rudder?
And this Tamiya Unimog poster on your workbench...oh! A diy trailer for your mono behind Unimog would be cool ;)!
 
I got the powertrim many years ago, it was very cheap at that time. It is indeed from TFL and suitable for 4.76mm flex shaft. The length I'm not sure, but you could be right.

Hardware such as rudder and turn fins will be self-made. I'm not sure yet about applying trim tabs. I will try without them first. I know Jan from this forum calls them 'brake tabs' but on the other hand, I see very fast mono's 130+ km/h using them.

The Tamiya CR-01 Unimog I bought in Japan during a business trip. I could not take the entire box in my suitcase, but I cut the box top because of the very nice box-art! That's the story behind that poster [emoji6] A trailer would be nice! The Unimog is very suitable to take a boat to the lake!
 
Geweldig Dirk-Jan!
Vraag: wat wordt de zog. "dead-rise" van deze romp?

Trim tabs of flaps moeten officieel iets boven de onderkant van de romp gemonteerd worden, zodat ze bij perfecte trim eigenlijk niets doen.
Omdat ik ze regelmatig tegenkom op rc jetboten weet ik dat ze idd. remmen zoals Jan (pompebled) aangeeft. Immers monteer je ze als de romp met schroefas of jet niet goed te trimmen valt. Als een laatste oplossing :(

Op mijn Recoil had ik er eentje, wel een grote ter test ende vermaak, en idd. genereerde dat veel meer weerstand dan simpelweg de verticale hoek van de "schroefas" aanpassen.
Een perfect ontworpen romp heeft het niet nodig. Maar hoe doe je dat? ;)

Hoe zit het met het voorbeeld? Heeft die standaard trim-tabs/flaps?
 
@Unusual RC: de deadrise is 22.5 graden. Ik heb meerdere boten gecheckt door een foto van het achteraanzicht in CAD te importeren en over te trekken. De Proboat Sonicwake V2 is momenteel een populaire speedboot. Deze gebruikt 22 graden deadrise.

@Dim, Thank you for the link! I'm a member on intlwaters, but I didn't see this info yet. I found out that the Wild Thing holds several IMPBA oval course records. That confirms the hull has a lot of potential.

The original Wild Thing from John Finch uses trim tabs, as I see on the article that Dim linked.
 
Dat is een mooie grote dead-rise!
Ook ik heb diverse rompen (en vliegtuigen) op die manier in 3D Cad gezet.
Als er geen (2D) tekening beschikbaar is kun je niet anders. Goed bezig!

Probeer uit te vinden hoe je die trim-tabs kunt vermijden.
Als er zoveel records mee gezet zijn, kan ik me niet voorstellen dat er trim-tabs opzaten.

Alles telt bij die wedstrijdjongens, zelfs blueprinten en opruwen van de onderkant van de romp met 600 grid schuurpapier.
Alles voor de snelheid!
 
Ik ga zeker eerst zonder trim tabs varen. Blue printen (kaarsrechte ride pads en strakke hoeken) pas ik al toe en ook schuur ik de ride pads in langsrichting op met korrel 600. Alle beetjes helpen [emoji41]
 
I became a member of intlwaters few weeks ago during my vacations. I wanted some famous Jerry Dunlap wof tunnel hull plans so I had to register. I have also seen your interesting posts there ;)!
 
We zijn weer iets verder.

De spiegel bestaat uit 2x 3mm berkentriplex.

a61f9a3cc39d8cba291fdd70bc47dec2.jpg


069a73d0094c063cc2d8059dbca9810e.jpg


En de ribben staan op de bouwplank:

62470743814c3b75de8f1c8143b20c76.jpg


55860b81eb739b857dc000203f022204.jpg


Ik ben nu bezig met de beplating. Ik heb de uitslag geprint en deze lijkt heel mooi te passen.

6ddb1d728f2a76a599499c56fd0e4688.jpg


De volgende keer is de romp beplaat. Het bouwt wel lekker snel, zo'n mono met weinig ribben [emoji6]
 
Tijd weer voor een update. De romp is beplaat, op het dek na.

De hoeklijnen zorgen ervoor dat het loopvlak absoluut recht is.
Ik heb ook eerst het rechte deel / loopvlak gelijmd. Een dag later pas het gebogen deel richting de boeg, om buigen van de plaat bij het loopvlak te voorkomen. Een tip die ik van de designer gelezen heb [emoji3]

Ik heb alle beplating met verdikte epoxy gelijmd.

86b528f7413a5234dbaa318f5410fb53.jpg


67be88f400f90f7544143439392c736f.jpg


18b102ccb97ca58c5661fd14bb8b5e0d.jpg


e35a3249d68468a544b35770fb80f6af.jpg


De zijkanten heb ik eerst een glasweefsel gegeven aan de binnenkant. De dag erna heb ik ze aan de romp gelijmd.

050d68c9135dc270484e2bbb694e5235.jpg


Zo staat de romp er nu bij. De volgende stap wordt een weefsel erover. Als dat uitgehard is, kan die van de bouwplank af en kan ik de hardware gaan installeren.

6077fab99205cfbbffa1701868bf92f6.jpg


1ee3d5af4dfeb85f098523b1b996aea9.jpg


4fd0a3e7cef7ae94579c3832e0d48865.jpg
 
Excellent neat work Jan, I love it.:thumbsup:
A couple of technical questions :
1. I guess you use 1mm ply for the plating right?
2. How do you thicken your epoxy? This is to prevent dripping right?
3. Do you bevel the inner edges of the bottom plates before you glue them? The_keel_looks quite sharp which is very good for a mono .

I am looking forward to the hardware installation. Do you plan a DIY mounting plate for the motor?

Too many questions, I know, sorry for that. But sharing the little secrets of your building is part of the learning process, right ;)?
 
Laatst bewerkt:
Thanks Dim [emoji106]

I use 1.5mm plating for the bottom and 0.8mm for the sides. Not very logical, but it is what I had laying around.

The bottom plates are not beveled, because they just touch at the keel (no overlap). I just filled the seam with thickened epoxy.
I thicken the epoxy with cotton flakes. Without, it is too thin to glue plating.

I'm planning a DIY motor mount. I have to think about the design still.
 
Hier weer een update:

De zijkanten en de onderkant van de romp zijn gelamineerd; 80gr/m2 voor de zijkanten en 110gr/m2 voor de onderkant.

05afd18430fc4c26df9b0afc486ef033.jpg


a95dd77d1116d6a75e136839443ec6ec.jpg


Daarna kon de romp los van de bouwplank. Er moest dus een standaard gemaakt worden. Na flink wat figuurzagen is die ook bijna klaar [emoji28]. Alleen nog een laklaag erop.

Zo staat de romp er nu bij.

b743a9eda56001c830ad35e97250a5bc.jpg


49b6c2bb35e3b4755253103f892cb71d.jpg


5a7ed4b2dbe970d2eb35752ccde1bf5c.jpg


9df70f5ad051318d2b532c6bdcbe97a2.jpg


De volgende stap is de binnenkant lamineren en dan de motorsteun erin maken.
 
Back
Top